Populärt att resa långt bort med Ving i sommar - 53 procent fler vill åka till Bali

Spanien, Grekland och Cypern är de länder dit flest har bokat sin sol- och badresa med Ving i sommar men allt fler väljer att resa långt bort, även under sommaren. Då är priserna på resor till Maldiverna, Thailand, Mauritius och Sri Lanka betydligt lägre än under vinterhalvåret. Störst ökning är det på resor till Bali dit 53 procent fler har bokat sin sommarresa jämfört med i fjol.

Reethi Beach Resort Foto: Ving

De långväga, exotiska resmålen har ökat med 130 procent hos Ving under de senaste fem åren och det är inte bara under vinterhalvåret svenskarna vill resa långt bort. Även under sommaren ökar långresandet och allra mest har efterfrågan på resor till Bali stigit även om prisskillnaden mellan sommar och vinter är obetydlig.

– Bali är perfekt på sommaren, då det är som bäst väder där. Men inte heller på våra andra långväga resmål behöver man oroa sig för sommarvädret då det oftast bara kommer kortare skurar som snabbt går över, säger Magdalena Öhrn, informationschef, Ving.

Hit har flest bokat sin långväga sommarresa med Ving:

1.Maldiverna
2.Bali
3.Thailand
4.Mauritius
5.Sri Lanka

Prisexempel Maldierna: Flyg t/r Stockholm – Maldiverna med Qatar Airways, utresa 2 juni 2017. Boende på 4-vingade Reethi Beach Resort i 7 nätter inklusive frukost. Från 9 700 kronor per person.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.