Populärt med yrkesväxling inom Einar Mattsson-koncernen

Hur är det att jobba i en koncern där det ges möjlighet att utvecklas i andra roller? Oavsett hur långt man kommit i karriären. Möt fyra engagerade medarbetare som i full fart passerat femtio och som nu fortsätter skriva nya kapitel i sina karriärhistorier.

“Det är otroligt viktigt att vara lyhörd”
Tarja Paljakka (uppe till vänster på bilden) vet vad hon talar om. Att föra stambyte på tal i ett hus där människor bott en stor del av sitt liv kan vara både känsligt och stressande. ”Jag känner med dem förstås, samtidigt som jag måste förklara varför åtgärden behövs. Att det handlar om att huset ska hålla i många år till. Här har jag nytta av min nyfikenhet. Det gäller att lyssna och intervjua hyresgästen, att på riktigt bry sig om hur de känner”.

Vad lockade dig att bli ROT-koordinator?
“Oj, jag får nog ta det från början. På Einar Mattsson började jag som bostadskonsulent och trivdes med hyresgästkontakten. Men jag gillar utmaningar och har tagit möjligheten att yrkesväxla. Under tre år var jag till exempel med och utvecklade den nya funktionen för kundservice. Därifrån gick jag till nyproduktionen och jobbade i fem år med att bygga upp nya rutiner och med hjälp av dem genomföra överlämningar till bostadsrättsföreningar. Förra året kände jag att nu kan jag det här och tog aktivt upp frågan om ny tjänst. Jag fick rollen som ROT-koordinator presenterad för mig och föll direkt. Att ha ett utvecklande arbete där man jobbar i projekt passar mig perfekt. Min drivkraft är att jobba nära hyresgäster, leverantörer och kollegor!”

Vad har yrkesväxling betytt för dig?
“Massor. Jag får nytändning, ny energi och lär mig nya saker. Det är en del av vår framåtanda. Att vi vill utvecklas och att vi ger utrymme för människor att utvecklas. Det är fantastiskt att ha den möjligheten”.

Läs fredagsporträttet med Tarja ”Att samarbeta bra handlar om att anpassa oss till varandra, även när det är utmanande” här

”En obotlig optimist som älskar utmaningar”. Så beskriver Jessica Lundbom-Jensen (uppe till höger på bilden) sig själv. Med bakgrund som frisör och egenföretagare, konsult inom feng shui och personlig utveckling samt butiksägare och meditationsledare, flyttade hon från lilla Åmål till Stockholm så sent som 2014.

”Jag kände att det var dags för förändring”, säger hon själv. Och förändring, det blev det. ”Efter två år i butik tänkte jag börja konsulta igen, då en kompis på Einar Mattsson frågade om jag ville hoppa in och jobba några dagar och hjälpa till med lite med lite administration. Där tog det fart”.

Idag är du verksamhetsutvecklare. Hur gick det till?
“Projektanställningen förlängdes, och efter ett år blev jag erbjuden jobb som projektkoordinator på projektutvecklingsbolaget. Mitt första uppdrag som fast anställd var att ta fram en bra överlämningsprocess för nyproduktionsprojekt som ska övergå till förvaltning. Det var världens bästa roll för jag lärde känna hela företaget. Snart blev jag involverad i allt fler utvecklingsprojekt och tydligen gjorde jag bra ifrån mig, för i somras blev jag erbjuden att bli verksamhetsutvecklare. Ett drömjobb för mig som älskar att driva förbättringar och lära mig nytt varje dag!”

Vad har möjliggjort din resa inom Einar Mattsson?
“Min egen drivkraft förstås, men också framåtandan inom koncernen. Att växla roller uppmuntras och jag har fått mycket stöd. Min första mentor, en projektutvecklare, sade: ’du ser på saker ur andra perspektiv och ställer andra frågor’. Då kände jag att här kan jag verkligen tillföra något, trots att jag inte har bakgrund i branschen”, avslutar Jessica.

Läs fredagsporträttet med Jessica "Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" här

Matilda Lehvonens (nere till vänster på bilden) starkaste gren är hennes förmåga att lösa problem och hjälpa sina lokalhyresgäster – även när läget är som svårast. Under coronavåren 2020 blev Matildas engagemang starkt bidragande till att Einar Mattsson senare vann årets Kundkristall för branschens största ökning av serviceindex i kategorin lokalhyresgäster. ”Vi fanns närvarande, lyssnade och återkopplade. Kunderna kände att vi jobbade för dem och det skapade trygghet, trots oron de kände för sina verksamheter”, berättar Matilda.

Varifrån kommer din drivkraft?
“Det är enkelt: jag brinner för nöjda hyresgäster. Före Einar Mattsson arbetade jag med riktigt stora kommersiella kunder. Trivdes jättebra, men saknade den personliga kontakten med hyresgästen. Därför sökte jag mig till Einar Mattsson 2013 och fick ansvar för hyresgäster i rollen som bostadskonsulent. Efter några år sökte jag mig till nyproduktionerna i Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden. Otroligt intensivt och kul men när inflyttningarna var klara blev jag lite rastlös. Fick tips om lokaluthyrartjänsten och tog klivet. Här får jag det bästa av två världar – kommersiella lokaler och personliga kundrelationer”.

Du kände oro för byggnadsteknik – varför?
”Jag har inte den kompetensen och var rädd att det skulle bli en brist i mitt jobb. Men oron var obefogad. I vårt härliga gäng ställer alla upp för varandra och det finns alltid någon att fråga. Alla är duktiga på sina områden och vi kompletterar varandra perfekt”.

Läs fredagsporträttet med Matilda ”Det är en överraskande god ränta på utbetalade leenden” här

Engagemang och service är två ord som klingar extra vackert i Annika Otterståls (nere till höger på bilden) öron. Hon har nyligen växlat över till en ny roll – från ROT-koordinator till arbetsledare i ROT-projekt. ”Det finns en risk att jag kommer att sakna den nära kontakten med hyresgästerna. Samtidigt är det härligt att arbeta i ett team som har till uppgift att ge våra hus nytt liv i ett projekt med tydliga mål. Jag ser fram emot att uppleva slutprodukten, se hur fint huset blir och utvärdera vårt arbete. Höll tidplanen? Räknade vi rätt? Att känna engagemang i arbetet är jätteviktigt för mig”, säger Annika.

Vad innebär din roll som arbetsledare?
”Jag ingår i ett så kallat ROT-team bestående av platschef, entreprenadingenjör och arbetsledare med ansvar för underentreprenörerna i projektet. Planering och ekonomifrågor är en stor del av arbetet. Vi gör och följer prognoser och utfall, följer upp kontrakt med underentreprenörer och detaljplanerar alla moment”.

Vad har styrt dig i dina yrkesval?
“När jag ser tillbaka så är service något som alltid legat mig varmt om hjärtat. En annan sak jag värdesätter är friheten som jag upplevt i alla positioner på Einar Mattsson. Ända från tiden som gruppchef i receptionen till jobbet som ROT-koordinator och nu som arbetsledare. Jag vet egentligen inte om jag har sökt de här jobben. Det känns som om de har sökt upp mig”, säger Annika med ett skratt.

Läs fredagsporträttet med Annika ”Jag är så uppriktigt glad och stolt att få vara en del av Einar Mattsson” här

”Det är kul med en bransch som växer mycket och känns trygg” — fredagsporträttet med Maria Karlsson17.9.2021 09:55:19 CEST | Blogginlägg

Tack vare sitt eget driv och nyfikenhet på sina äldre, erfarna och kunniga kollegors kunskap har Maria Karlsson idag jobbat sig till rollen som biträdande fastighetsförvaltare. Nu handlar dagarna om kontraktshanteringar och alla de ärenden som uppstår kring hyresgästers boende. Hon är särskilt förtjust i Bagarmossen, är ett socialt geni med stor familj och vänskara, och hon minns semesterdagarna i Dalarna som sommarens bästa. Hon använder bakning som terapi och har ett extra gott öga till ett av Afrikas länder.

“Ledarskap är att ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje” — fredagsporträttet med Sofia Märges10.9.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med sin pigga uppsyn, sin varma blick och sitt leende charmar och servar den före detta sköterskan numera koncernens besökare och personal. Som gruppledare för servicecenter, med en utbildning till fastighetsförvaltare och praktik på eftermarknadsavdelningen, så har Sofia Märges en enorm kunskap i allt arbete i och kring en fastighet. Drömmarna om att bli barnmorska är därmed helt omkullkastade.