Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen

Nya Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse.

De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort.

Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrasterande svart och en interiör i mörk Alcantara® skapar den atmosfär som är typisk för GTS-modellerna.

718 Cayman GTS 4.0 kommer att kosta från 850 000 kronor och 718 Boxster GTS 4.0 från 872 000 kronor. Båda modellerna kommer att finnas hos återförsäljarna från och med slutet av mars 2020.

Liksom i 718 Spyder och 718 Cayman GT4, kännetecknas den kraftfulla fyra-litersmotorn av extrem effektivitet. Adaptiv cylinderkontroll som kan stänga av den ena cylinderbanken vid låg belastning, direktinsprutning med piezo-insprutare och variabelt insugningssystem bidrar till bilens effektivitet.

GTS-motorn imponerar också med sina överlägsna kraftreserver och snabba gasrespons. Den varvar utan ansträngning till 7 800 v/min och tack vare sportavgassystemet, som är standard, med dynamisk ljuddämparkontroll, kan man också njuta av den sexcylindriga boxermotorns mäktiga ljud. I 718 GTS 4.0-modellerna används samma sportavgassystem med dubbla utblås och integrerat partikelfilter som i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. Med sin speciella utformning ger det utrymme för en kontrasterande svart underdel som utvecklats speciellt för GTS-modellerna.

Med exceptionellt exakta köregenskaper, kvick styrning och följsamma kurvegenskaper utlovar chassit en körupplevelse utöver det vanliga. Chassit kombinerar dynamiska köregenskaper med en fjädringskomfort som passar i vardagen. Porsche Active Suspension Management (PASM) ingår i standardutrustningen och ger då en 20 millimeter sänkt kaross. Som tillval kan sportfjädringen PASM begränsa sänkningen till 10 mm.

Andra delar av standardutrustningen är prestandaorienterade komponenter som Porsche Stability Management (PSM) med PSM Sport mode som kan aktiveras separat, Sport Chrono-paketet inklusive den uppgraderade Porsche Track Precision-appen, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms.

De båda mittmotormodellerna är utrustade med 20-tumsfälgar i Satin Black. Högprestandadäck (235/35ZR 20 fram och 265/35 ZR 20 bak) omsluter det förbättrade bromssystemet med borrade bromsskivor och röda bromsok. Som tillval finns Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Mörka, kontrasterande detaljer speglar GTS-bilarnas särskilda sportiga status. De återfinns på spoilerläppen, på frontkjolens helsvarta luftintag i Sport Design, de främre dimljusens linser, bakljusen och den nyutformade nedre delen av bakre stötfångaren.

Inuti skapar mörk Alcantara® en sportig, elegant stämning. Materialet används på sätenas mittsektioner liksom på ratten, mittkonsolen, växelspaken och de båda dörrarnas insidor. I 718 Cayman GTS 4.0 täcker det också A-stolparna och innertaket. Tillvalet GTS Interiörpaket ger fler färger, här står valet mellan Carmine Red och Crayon. Dessa färger accentuerar varvräknaren, säkerhetsbältena, alla dekorsömmar inklusive nackskyddets broderade GTS-emblem och golvmattornas Porsche-bokstäver. Trimdetaljerna liksom mittkonsolens dekor är tillverkade av kolfiber.

718 GTS 4.0-modellerna är som standard utrustade med Porsche Communication Management (PCM) med en högupplöst sjutums pekskärm och Sport Chrono-paket inklusive den förbättrade Track Precision-appen. Den här smartphone-appen, som utvecklats inom motorsporten, visar prestandarelaterade data på PCM-skärmen när den är i race track-inställning och sparar dem för senare analys. Navigationsmodulen online med trafikinformation i realtid, röststyrning och Porsche Connect finns som tillval och detsamma gäller BOSE® Surround Sound System och Burmester High-End Surround Sound-systemet.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

718 Boxster GTS 4.0: blandad bränsleförbrukning 10.8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad 246 g/km*

718 Cayman GTS 4.0: blandad bränsleförbrukning 10.8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad 246 g/km*

*Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP.

Interiören i nya Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Interiören i nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell3.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och b

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop