Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen

Nya Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse.

De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort.

Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrasterande svart och en interiör i mörk Alcantara® skapar den atmosfär som är typisk för GTS-modellerna.

718 Cayman GTS 4.0 kommer att kosta från 850 000 kronor och 718 Boxster GTS 4.0 från 872 000 kronor. Båda modellerna kommer att finnas hos återförsäljarna från och med slutet av mars 2020.

Liksom i 718 Spyder och 718 Cayman GT4, kännetecknas den kraftfulla fyra-litersmotorn av extrem effektivitet. Adaptiv cylinderkontroll som kan stänga av den ena cylinderbanken vid låg belastning, direktinsprutning med piezo-insprutare och variabelt insugningssystem bidrar till bilens effektivitet.

GTS-motorn imponerar också med sina överlägsna kraftreserver och snabba gasrespons. Den varvar utan ansträngning till 7 800 v/min och tack vare sportavgassystemet, som är standard, med dynamisk ljuddämparkontroll, kan man också njuta av den sexcylindriga boxermotorns mäktiga ljud. I 718 GTS 4.0-modellerna används samma sportavgassystem med dubbla utblås och integrerat partikelfilter som i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. Med sin speciella utformning ger det utrymme för en kontrasterande svart underdel som utvecklats speciellt för GTS-modellerna.

Med exceptionellt exakta köregenskaper, kvick styrning och följsamma kurvegenskaper utlovar chassit en körupplevelse utöver det vanliga. Chassit kombinerar dynamiska köregenskaper med en fjädringskomfort som passar i vardagen. Porsche Active Suspension Management (PASM) ingår i standardutrustningen och ger då en 20 millimeter sänkt kaross. Som tillval kan sportfjädringen PASM begränsa sänkningen till 10 mm.

Andra delar av standardutrustningen är prestandaorienterade komponenter som Porsche Stability Management (PSM) med PSM Sport mode som kan aktiveras separat, Sport Chrono-paketet inklusive den uppgraderade Porsche Track Precision-appen, Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM) och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms.

De båda mittmotormodellerna är utrustade med 20-tumsfälgar i Satin Black. Högprestandadäck (235/35ZR 20 fram och 265/35 ZR 20 bak) omsluter det förbättrade bromssystemet med borrade bromsskivor och röda bromsok. Som tillval finns Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Mörka, kontrasterande detaljer speglar GTS-bilarnas särskilda sportiga status. De återfinns på spoilerläppen, på frontkjolens helsvarta luftintag i Sport Design, de främre dimljusens linser, bakljusen och den nyutformade nedre delen av bakre stötfångaren.

Inuti skapar mörk Alcantara® en sportig, elegant stämning. Materialet används på sätenas mittsektioner liksom på ratten, mittkonsolen, växelspaken och de båda dörrarnas insidor. I 718 Cayman GTS 4.0 täcker det också A-stolparna och innertaket. Tillvalet GTS Interiörpaket ger fler färger, här står valet mellan Carmine Red och Crayon. Dessa färger accentuerar varvräknaren, säkerhetsbältena, alla dekorsömmar inklusive nackskyddets broderade GTS-emblem och golvmattornas Porsche-bokstäver. Trimdetaljerna liksom mittkonsolens dekor är tillverkade av kolfiber.

718 GTS 4.0-modellerna är som standard utrustade med Porsche Communication Management (PCM) med en högupplöst sjutums pekskärm och Sport Chrono-paket inklusive den förbättrade Track Precision-appen. Den här smartphone-appen, som utvecklats inom motorsporten, visar prestandarelaterade data på PCM-skärmen när den är i race track-inställning och sparar dem för senare analys. Navigationsmodulen online med trafikinformation i realtid, röststyrning och Porsche Connect finns som tillval och detsamma gäller BOSE® Surround Sound System och Burmester High-End Surround Sound-systemet.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

718 Boxster GTS 4.0: blandad bränsleförbrukning 10.8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad 246 g/km*

718 Cayman GTS 4.0: blandad bränsleförbrukning 10.8 l/100 km; CO2-utsläpp blandad 246 g/km*

*Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP.

Interiören i nya Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Interiören i nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Nya Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

911 Speedster - det sista exemplaret av 911 från 991-generationen lämnar bandet20.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991 Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger: - Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje. 991-serien - en ti

Ny GTS-modell från Porsche: sportig Macan med 380 hk17.12.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Porsche kompletterar Macan-serien med en utpräglat sportig modell. Nya Macan GTS lanseras med en kraftfull motor, ett prestandaorienterat chassi, karakteristiskt utseende och mer omfattande utrustning. V6 turbo-motorn på 2,9 liter utvecklar 280 kW (380 hk) - en ökning med 15 kW (20 hk) jämfört med föregångaren. I kombination med den nyligen anpassade PDK dubbelkopplingslådan och tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Macan GTS från 0 - 100 km/tim på 4,7 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 261 km/tim. Den nya modellen i Porsches kompakta SUV-familj förtjänar förkortningen GTS, vilket står för “Gran Turismo Sport”, tack vare sina mycket goda köregenskaper. Porsches aktiva fjädringssystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), har fintrimmats för den nya modellen. Chassit har dessutom sänkts med 15 mm för bättre kurvegenskaper. Adaptiv luftfjädring finns som tillval och då kan chassit sänkas med ytterligare 10 mm. I kombination med de 20 tum sto