Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer

Porsche 718 Cayman GT4

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta.

För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar.

Högvarviga sugmotorer

Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien. Den högvarviga motorn utvecklar 309 kW (420 hk) – 35 hk mer än i föregående GT4 modeller. Den tredje generationen Spyder har till och med 45 hk mer. Maximalt vridmoment 420 Nm finns tillgängligt mellan 5 000 och 6 800 varv per minut. De manuellt växlade sportmodellerna spränger båda gränsen 300 km/tim. 718 Spyder har en toppfart av 301 km/tim medan 718 Cayman GT4 kan nå 304 km/tim. Båda accelererar från 0 – 100 km/tim på 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen anges enligt NEDC (New European Driving Cycle) till 10,9 liter per 100 km.

I den nya sugmotorn kombineras ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer, med jämn kraftutveckling och snabbt gasrespons typiskt för en GT-motor. Maximalt varvtal nås vid 8 000 varv per minut. Det unika boxerljudet förblir oförändrat. Tekniska nyheter är till exempel adaptiv cylinderstyrning. Vid låg belastning kan bränsleinsprutningen tillfälligt stoppas till den ena av de två cylinderraderna för att på så sätt minska bränsleförbrukningen.

För första gången någonsin används Piezo-insprutare för direktinsprutning i en högvarvig motor. De delar upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Det ger en komplett – och därför miljövänlig – förbränningsprocess. Ett variabelt insugningssystem med två resonansventiler garanterar optimal gasväxling i cylindrarna.

Effektiv aerodynamik

Till de mer utmärkande kännetecknen på 718 Cayman GT4 kan räknas det förbättrade aerodynamiska konceptet. Det ger upp till 50 procent högre marktryck utan att det påverkar luftmotståndet på ett negativt sätt – ett bevis på hög grad av effektivitet. Båda modellernas aerodynamik drar stor fördel av den nykonstruerade enkelkammars slutljuddämparen som ger utrymme för en funktionell diffusor som svarar för 30 procent av marktrycket på bakaxeln i 718 Cayman GT4. Den fasta bakre vingen är också effektivare, den ger cirka 20 procent mer marktryck än hos föregångaren. Det motsvarar 12 kilo högre marktryck i 200 km/tim. Frampartiet som optimerats i GT-stil, behåller den aerodynamiska balansen med en stor främre spoilerläpp och så kallade air curtains, luftgardiner. De senare lugnar luftströmmen längs framhjulen.

Öppen sportbil med lättviktstak

Nya 718 Spyder är en renodlad körmaskin och har ett lättviktstak som fungerar även i toppfart. Den bygger vidare på historien från sådana berömda öppna sportbilar som Porsche 550 Spyder och 718 RS 60 Spyder. Vare sig den har taket uppfällt eller nedfällt fängslar den med sin fascinerande silhuett. Taket fungerar utmärkt i vardagen och kan stuvas ned under bakluckan med bara några få handgrepp. Till skillnad från GT4 har 718 Spyder en bakre spoiler som fälls upp automatiskt vid 120 km/tim. Tack vare sin funktionella diffusor är 718 Spyder den första modellen i Boxster-familjen som skapar aerodynamiskt marktryck på bakaxeln.

Högprestanda GT-chassi

För första gången drar 718 Spyder fördel av GT-chassit från 718 Cayman GT4. Med sina överlägsna kurvegenskaper erbjuder den en emotionell körupplevelse. Dess ytterligare förfinade fjäderben fram och bak utnyttjar teknologier utvecklade inom racing. Kulleder används delvis för anslutningen till chassit. Porsches stötdämpningssystem, Porsche Active Suspension Management, med 30 mm sänkt kaross sänker också tyngdpunkten och förbättrar kurvegenskaperna. Systemet är speciellt utformad för bankörning och ger 718 Cayman GT4 mer exakta köregenskaper.

Även 718 Spyder drar fördel av den här designen. Porsche Stability Management (PSM) arbetar ännu känsligare och med större precision här men kan som tillval också stängas av i två steg. Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk differentialspärr bak förbättrar ytterligare den längsgående och tvärgående dynamiken, kurvegenskaperna och körglädjen. GT4 kommer också som tillval med ett Clubsport-paket. Det inkluderar en bakre störtbåge av stål, en handhållen brandsläckare och sexpunkts säkerhetsbälte på förarplatsen.

Kraftiga bromsar och högprestandadäck

Bromssystemet till 718 Spyder and 718 Cayman GT4 ger konsekventa bromsegenskaper lämpliga för bankörning tack vare bromsar med stora fasta monobloc-bromsok i aluminium. Som tillval finns även Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). En annan nyhet är att 718 Spyder nu rullar på UHP-däck (Ultra-High-Performance) speciellt utvecklade av Porsche. De är delar av paketet som gjort det möjligt för 718 Cayman GT4 att storma fram på Nürburgrings nordslinga. Dess varvtider på den 20,6 kilometer långa klassiska banan är mer än tio sekunder snabbare än föregångarens.

Nya Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 kan beställas från och med nu. Priset i Sverige är från 940 000 kronor för Spyder och 965 000 för Cayman GT4.

Mer information, bilder och film finns på Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de.

Bränsleförbrukning:

1. 718 Spyder 10,9 l/100 km vid blandad körning, CO2-utsläpp blandad körning 249 g/km.
  2. 718 Cayman GT4 10,9 l/100 km vid blandad körning, CO2-utsläpp blandad körning 249 g/km.

Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Porsche 718 Spyder

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter4.9.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter. - Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin. - Den här dagen är början på en ny era. Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering. - Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt l

Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk29.8.2019 09:31:24 CESTPressmeddelande

Nya Macan Turbo är från och med nu toppmodellen i Porsches kompakta SUV-serie. Med 324 kW (440 hk) ger den nya sex-cylindriga biturbomotorn på 2,9 liter, i den grundligt uppdaterade toppmodellen, tio procent högre effekt trots 20 procent mindre cylindervolym än i föregångaren. Sprinten från 0 till 100 km/h nås, med tillvalet Sport Chrono, på 4,3 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 270 km/h (plus fyra km/h). Också bromsförmågan har förbättrats: nya Macan Turbo levereras som standard med det kraftfulla bromssystemet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som en del av det optimerade chassit. Utvändigt har Macan Turbo design-detaljerna från den reviderade modellgenerationen. Men den nya toppmodellen skiljer sig också ut sig med egna kännetecken som den turbospecifika främre spoilern och den fasta takspoilern i dubbelvinge-design. Både förare och passagerare kan glädjas åt Macans uppgraderade interiör, inklusive adaptiva 18-vägs sportstolar och BOSE® Surround Sound-Sys