Porsche

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda

Dela
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva.

Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln.

För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket

Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer framförallt att tilltala förare med sportiga ambitioner, som också kommer att uppskatta den nya indikatorn för däcktemperaturen. Den här extra funktionen i Sport Chrono-paketet introducerades i 911 Turbo S. Däcktermometern kombineras med däcktryckindikatorn. Med kalla däck varnar de blå staplarna för sämre väggrepp. Allteftersom däcken värms upp byter indikatorn färg först till blåvit och sedan till vit när däcken nått rätt arbetstemperatur och ger maximalt väggrepp. Systemet kopplas ur och staplarna döljs när man byter till vinterdäck.

I kombination med den manuella växellådan erbjuder Sport Chrono-paketet också en funktion för automatisk varvtalsanpassning. När föraren växlar ner ger den här funktionen automatiskt ett litet gaspådrag för att öka motorns varvtal och anpassa det till växellådans högre hastighet på den lägre växeln, för smidigare nedväxlingar och för att undvika lastväxelreaktioner. Paketet inkluderar också sportiga komponenter som dynamiska motorfästen, PSM Sport mode, mode switch på ratten med inställningarna Normal, Sport, Sport Plus, Wet och Individual (för en personlig inställning), liksom ett stoppur och appen Porsche Track Precision.

911 Carrera S med manuell växellåda accelererar från noll till 100 km/tim på 4,2 sekunder och når en toppfart av 308 km/tim. Tjänstevikten för 911 Carrera S med manuell växellåda är 1 555 kg – vilket är 35 kg mindre än versionen med PDK.

För första gången i 911 Carrera: Porsche InnoDrive och Smartlift

För den nya årsmodellen av 911 finns nu Porsche InnoDrive som tillval. I varianter med PDK har assistanssystemet utökat den adaptiva farthållarens funktion genom att förutsägbart optimera hastigheten upp till tre kilometer i förväg. Med navigationsdata som grund, beräknar den de optimala värdena för fartökning och inbromsning och aktiverar dem med hjälp av motorn, PDK och bromssystemet. Den elektroniska autopiloten tar automatiskt med kurvor och stigningar i beräkningen samt hastighetsbegränsningar om så önskas. Föraren kan alltid närsomhelst ange vad som ska vara den maximala hastigheten. Systemet avläser den aktuella trafiksituationen med hjälp av radar och videosensorer och anpassar kontrollen därefter. Systemet känner till och med igen rondeller. Precis som med en konventionell adaptiv farthållare anpassar InnoDrive kontinuerligt avståndet till framförvarande fordon.

Med den nya funktionen Smartlift, som kan väljas till alla 911-versioner, kan frampartiet höjas automatiskt i områden med sämre väglag och där bilen körs regelbundet. Med framaxelns elektrohydrauliska system kan markfrigången vid frontspoilern ökas med cirka 40 millimeter. Med ett knapptryck sparar systemet GPS-koordinaterna för den aktuella positionen. Om föraren närmar sig den positionen igen, från samma håll, kommer bilens framparti att höjas automatiskt.

Läderpaketet 930 i samma stil som i första 911 Turbo

Läderpaketet 930 som introducerades i 911 Turbo S finns nu tillgängligt som tillval i 911 Carrera-modellerna. Det är en påminnelse om den första Porsche 911 Turbo (Typ 930) och kännetecknas av ett koordinerat samspel mellan färger, material och individuella detaljer. Paketet innehåller kontrastsydda mittsektioner på fram- och baksäten, quiltade dörrpaneler, samt ytterligare läderdetaljer.

Andra nya utrustningstillval

Nya lättare och ljudisolerande rutor är nu tillgängliga till Coupé-versionerna i 911 serierna. De sparar över fyra kg vikt jämfört med standardrutorna. En annan fördel är lägre ljud inuti bilen tack vare minskat däckbuller och minskat vindbrus. Lättviktsmaterialet är ett laminerat säkerhetsglas och används i vindrutan, bakrutan och alla sidorutor. Ambient Light Design-paketet inkluderar ambient belysning som kan justeras i sju färger. En färgklick har också tillkommit med den nya speciallackeringen Python Green.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

911 Carrera S (manuell): Blandad bränsleförbrukning 10,7 - 10,1 l/100 km; CO2-utsläpp 243,0 - 229,0 g/km

911 Carrera S (PDK): Blandad bränsleförbrukning 11,1 - 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp 251,0 - 238,0 g/km

911 Carrera 4S (manuell): Blandad bränsleförbrukning 10,8 - 10,2 l/100 km; CO2-utsläpp 245,0 - 231,0 g/km

911 Carrera 4S (PDK): Blandad bränsleförbrukning 11,1 - 10,5 l/100 km; CO2-utsläpp 253,0 - 239,0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Ladda ned bild
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Ladda ned bild
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Ladda ned bild
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Ladda ned bild
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Porsche 911 Carrera S med sjuväxlad manuell växellåda.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell3.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och b

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum