Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport

Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.

Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknik överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR.

Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 375 kW (510 hk) bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing. Den högvarviga motorn används också praktiskt taget oförändrad i nya 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning.

Den avgörande styrkan hos 911 GT3 ligger i summan av dess egenskaper. Med en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. För en särskilt puristisk körupplevelse erbjuder Porsche den nya modellen också med en sexväxlad manuell växellåda. Den sofistikerade aerodynamiken är ett direkt resultat av erfarenheterna av motorsport och genererar väsentligt större marktryck utan att luftmotståndet påverkats i någon större grad. I prestandaläget ökar de manuellt inställda ving- och diffusordelarna det aerodynamiska trycket för högre kurvhastigheter. Det är dock enbart avsett för bankörning eftersom det är där 911 GT3 kan spela ut alla sina trumfkort.

På Nürburgrings nordslinga, det traditionella riktmärket för alla sportbilar från Porsche, satte 911 GT3 under det avslutande arbetet med bilens inställningar ett imponerande rekord. Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarade 911 GT3 på 6:55,2 minuter.

Utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2 R, som erbjuds som tillval, levererade den nya modellen sina höga prestanda flera varv i rad i händerna på Porsches märkesambassadör Jörg Bergmeister. Den erfarne professionella föraren Bergmeister förklarade att det är ”med marginal den bästa serietillverkade bilen jag kört på ”die grüne Hölle”, det gröna helvetet.

Trots bredare kaross, större hjul och andra tekniska nyheter, väger nya GT3 inte mer än föregångaren. Med manuell växellåda är tjänstevikten (EG) 1 493 kg och med PDK 1 510 kg. Främre huv av kolfiber (CFRP), rutor av lättviktsglas, optimerade bromsskivor och smidda lättmetallfälgar ser till att hålla vikten nere, vilket också avsaknaden av baksäte gör. Det lätta sportavgassystemet minskar vikten med inte mindre än 10 kg. Med elektriskt justerbara avgasklaffar ger det en spännande ljudupplevelse samtidigt som det uppfyller EU:s standard för ljudnivå, Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 13,0 liter per 100 km (med manuell växellåda: 12,9 l/100 km).

Racinggenerna framgår i nästan alla detaljer i nya 911 GT3. Förarplatsen överensstämmer med den i den nuvarande modellgenerationen. En nyhet är en track screen: med ett knapptryck reduceras informationen på de digitala skärmarna till vänster och till höger om den centralt placerade varvräknaren, graderad till 10 000 v/min, för att istället informera om däcktryck, oljetryck, oljetemperatur, bränslenivå och kylvattentemperatur, viktiga uppgifter vid bankörning. Skärmen visar också en växlingsassistans med färgade staplar till vänster och höger om varvräknaren och en shift light (växlingsindikator) från Motorsport.

I synnerhet när det gäller Porsches GT-modeller frågar kunderna i allt högre grad efter skräddarsydda utrustningsalternativ. Av den anledningen är Porsche Exclusive Manufaktur-serien tillgänglig också för 911 GT3 och kompletteras av GT3-specifika tillval som lättviktstak tillverkat i exponerad kolfiber. Andra höjdpunkter är ytterbackspeglar med skal av kolfiber, mörka LED-Matrix-strålkastare, matchande bakljus i Exclusive design med en ljusbåge utan några röda delar. Fälgkanter lackerade i Guards Red eller Shark Blue lyfter de svartlackerade lättmetallfälgarna.

Inuti framhåller utrustningsdetaljer, som varvräknarens mätartavla och Sport Chrono-uret, säkerhetsbältena och andra trimdetaljer, elegant karossens lackering eller någon annan önskad färg.

Lika exklusiv som bilen själv är kronografen som Porsche Design exklusivt erbjuder kunderna till 911 GT3. Precis som den motordrivna förebilden är den ett högklassigt hantverk med dynamisk design och konsekventa prestanda. Höljet speglar dess Motorsport-gener. Liksom vevstakarna i GT3:ans motor är den tillverkad av robust, lättvikts-titan. Klockan drivs av en individuell rotor som påminner om hjulen på 911 GT3. Urtavlans färgade ring kan kundanpassas till bilens lackering.

Nya 911 GT3 kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i juni 2021. Svenskt pris från 1 840 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

911 GT3 (PDK): bränsleförbrukning vid blandad körning 13.0 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 294 g/km

911 GT3 (manuell): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 293 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Interiören i nya Porsche 911 GT3.
Skalstolarna i Club Sport-paketet i nya Porsche 911 GT3.
Bur i höghållfasthetsstål i Club Sport-paketet i nya Porsche 911 GT3.
Modellanpassad kronograf från Porsche Design.
Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på
klarades av på 6:55,2 minuter.
Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på Nürburgrings nordslinga i nya 911 GT3 på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarades av på 6:55,2 minuter.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Världspremiär för Porsche Taycan Cross Turismo4.3.2021 16:30:00 CETPressmeddelande

Porsche presenterade idag, vid en virtuell världspremiär, Taycan Cross Turismo. Med den mångsidiga Cross Utility-modellen utvidgar Porsche sin helelektriska produktportfölj och fortsätter därmed vägen mot hållbar mobilitet. Liksom sportlimousinversionen av Taycan har den nya modellen ett innovativt elektriskt drivsystem med 800-voltsarkitektur. Det nya högteknologiska chassit med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring garanterar kompromisslösa köregenskaper även på oasfalterade vägar. Med 47 mm ytterligare utrymme för huvudet i baksätet, mer än 1 200 liters bagagevolym och en stor bagagelucka baktill är Cross Turismo en verklig all-rounder. - 2019 sände vi en tydlig signal i och med debuten av vår första helt elektriska sportbil, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, vid världspremiären av den här ännu mer mångsidiga modellen - Vi ser oss själva som pionjärer när det gäller hållbar mobilitet, år 2025 kommer hälften av våra nya bilar vara elektrifierade, antingen helt eldr

Avslutande tester av Porsche Taycan Cross Turismo24.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan Cross Turismo genomgår nu de avslutande testerna. Porsches omfattande testprogram har genomförts på tävlingsbanor som Nürburgrings nordslinga, på Grand Prix-banan i Hockenheim (båda i Tyskland) och på testanläggningar världen över – inklusive den i Nardo i södra Italien. Dessutom har den testats vid sidan av allfarvägarna i södra Frankrike och i Pyrenéerna. Testanläggningen vid Weissach Development Centre och dess så kallade Safari-bana erbjöd ytterligare utmanande terrängkörningar, utöver de som gjorts i Afrika. Totalt har Cross Turismo-prototyperna testkörts 998,361 kilometer – motsvarande nästan 25 varv jorden runt – mätt vid ekvatorn. Parallellt med de avslutande testerna har en kamouflerad Taycan Cross Turismo sedan början av året varit på världsturné med representanter för media. På bara sex veckor har prototypen besökt de fem största marknaderna för Crossover Utility-versionen av Taycan: USA, Storbritannien, Norge, Nederländerna och Tyskland. Den här vidareutveckl

Porsche Taycan med bakhjulsdrift20.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk). Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years13.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar. En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carra