Porsche

Porsche 911 GT3 RS - högprestandamodell med aktiv aerodynamik

Dela
Nya Porsche 911 GT3 RS
Nya Porsche 911 GT3 RS

Nya Porsche 911 GT3 RS gör ingen hemlighet av sina avsikter, den är kompromisslöst konstruerad för maximal prestanda. Den gatgodkända högprestandamodellen med 386 kW (525 hk) utnyttjar fullt ut teknik och koncept med ursprung i motorsport. Förutom den högvarviga sugmotorn med DNA från racing, och en intelligent lättviktskonstruktion, är det framförallt kylsystem och aerodynamik som den har gemensamt med tävlingsversionen 911 GT3 R.

Centralt placerad kylare i motorsportdesign

Grunden för en markant prestandahöjning är konceptet med en centralt placerad kylare – en idé som först användes i den Le Mans-vinnande 911 RSR och därefter i 911 GT3 R. I stället för tre kylare som i tidigare modeller förlitar sig nya 911 GT3 RS på en stor centralt vinklad kylare i fronten där bagageutrymmet är placerat i andra 911-modeller.

Detta har gjort det möjligt att utnyttja det frigjorda utrymmet på sidorna för att integrera aktiva aerodynamiska element. Kontinuerligt justerbara vingar i fronten och på den tudelade bakre vingen ger, tillsammans med en rad andra aerodynamiska åtgärder, ett totalt marktryck på 409 kg i 200 km/tim. Det innebär att nya 911 GT3 RS genererar dubbelt så högt marktryck som sin föregångare (generation 991.2) och tre gånger så mycket som nuvarande 911 GT3. Vid 285 km/tim är det totala marktrycket 860 kg.

För första gången utrustas en serietillverkad Porsche med ett luftmotståndsreducerande system, ”drag reduction system" (DRS). För att minska luftmotståndet och öka hastigheten på banans raksträckor, kan DRS med ett knapptryck öppna bakvingens lameller till ett horisontellt läge, inom ett specifikt hastighetsområde.

Luftbromsfunktionen aktiveras vid maximal inbromsning från höga hastigheter. Vingelementen fram och bak vinklas maximalt, vilket skapar en aerodynamisk broms som i hög grad understöder bilens mekaniska bromsar.

Utseendet på nya 911 GT3 RS karakteriseras av de många funktionella aerodynamiska delarna. Den mest framträdande delen är den svanhalsupphängda bakre vingen, som är betydligt större åt alla håll. Den bakre vingen består av en fast monterad huvuddel och en övre del med hydrauliskt justerbara vingelement. För första gången på en serietillverkad Porsche sträcker sig den övre delen av vingen ovanför taklinjen.

Dessutom har nya 911 GT3 RS en så kallad splitter fram som delar luftflödet som går över och under bilen. Sideblades styr luften åt sidorna. Ventilationen av de främre hjulhusen sker via luftutsläpp i framskärmarna, så kallade ”louvers”. Luftintag bakom framhjulen i stil med den ikoniska Le Mans-vinnande 911 GT1, minskar det dynamiska trycket i hjulhusen.

Sideblades bakom intaget ser till att luften styrs utåt bilens sidor. Luften från den centralt placerade kylaren strömmar ut via stora luftutsläpp i den främre huven. Fenor på taket styr luften utåt, för att svalare luft ska nå luftintagen baktill. På nya 911 GT3 RS är de bakre luftintagen på sidorna enbart till för att förbättra aerodynamiken och inte för att dra in processluft. Bakre hjulhusen har också ett luftintag och ett sideblad för optimerat luftflöde. Den bakre diffusorn kommer från 911 GT3, efter en mindre anpassning.

Fjädring justeras för bana från förarplatsen

Även hjulupphängningens aerodynamik uppmärksammas. Eftersom hjulhusen i nya 911 GT3 RS utsätts för kraftfulla luftflöden är komponenterna till de dubbla länkarmarna fram utformade med droppformade profiler. De aerodynamiskt effektiva länkarna ökar marktrycket med cirka 40 kg vid toppfarten och används annars bara i motorsportens högsta klasser.

Med den ökade spårvidden, 29 mm bredare än 911 GT3, är framaxelns dubbla länkarmar motsvarande längre. För att försäkra sig om att balansen mellan fram- och bakaxelns marktryck bibehålls vid inbromsning från höga hastigheter har teknikerna markant minskat nigningen vid inbromsning. På nya 911 GT3 har den undre länkarmens kulled placerats lägre på framaxeln. Bakaxelns multi-link-upphängning har också anpassats med modifierad styvhet av fjädringen. Förarassistanssystemen och bakaxelstyrningen har också en mer dynamisk inställning här.

911 GT3 erbjuder tre körinställningar, Normal, Sport och Track. Med inställningen Track, kan de grundläggande inställningarna justeras. Till exempel kan stötdämparnas kompression och rebound, fram och bak, justeras individuellt och i flera steg. Den bakre differentialen kan också justeras med ett vred på ratten. Det görs snabbt och intuitivt med ett operativ- och display-koncept också lånat från motorsporten. Fyra vred och en knapp för DRS-systemet är placerade på ratten. Vreden visas med grafik i instrumentklustret under justeringsprocessen. 911 GT3 RS har också en skärm för bana redan bekant från 911 GT3. Med ett knapptryck kan föraren reducera de digitala visningarna på de två sjutumsskärmarna till att bara visa information väsentlig för bankörning. Växlingsindikatorerna på vänster och höger sida om den analoga varvräknaren har också tagits från GT3.

Högvarvig 4-liters boxersexa

Den högvarviga 4-liters sugmotorn har ytterligare optimerats jämfört med 911 GT3. Den högre motoreffekten 386 kW (525 hk) har framförallt uppnåtts med hjälp av nya kamaxlar med modifierade kamprofiler. Insugssystem med individuell gasspjällsventil och fast ventilstyrning är utvecklat från motorsporten. Den sjuväxlade Porsche Doppelkupplung (PDK) har lägre slutväxel än 911 GT3. Luftintag på karossens undersida garanterar att transmissionen tål de extrema påfrestningarna vid bankörning. 911 GT3 RS accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder och når toppfarten 296 km/tim på sjunde växeln. Framtill används aluminium-monobloc sexkolvs fasta bromsok och bromsskivor med 408 mm diameter. Jämfört med 911 GT3 har kolvdiametern ökat från 30 mm till 32 mm. Dessutom har bromsskivans tjocklek ökat från 34 mm till 36 mm. På bakaxeln används fortsättningsvis 380 mm bromsskivor och fyrkolvs fasta bromsok 

Med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB,) som är ett tillval, är bromsskivorna fram 410 mm stora och bak 390 mm. Nya 911 GT3 RS kommer som standard med smidda lättmetallfälgar med centrumbult. Gatlegala sportdäck med dimensionen 275/35 R 20 fram och 335/30 R21 bak garanterar mekaniskt grepp på hög nivå.

Lättviktskonstruktion genomgående

Intelligent lättviktskonstruktion har varit den grundläggande principen för alla RS-modeller alltsedan den legendariska 911 Carrera RS 2.7. Tack vare en rad lättviktsåtgärder, som till exempel omfattande användning av CFRP, kolfiberförstärkt plast, väger 911 GT3 RS inte mer än 1 450 kg (DIN-tomvikt) trots många större komponenter. Dörrarna, framskärmarna, taket och den främre huven till exempel, är alla gjorda av CFRP. Lättvikts CFRP har också använts i interiören, i till exempel skalstolarna som är standard.

Clubsport och Weissach-paket

Interiört är den nya GT sportbilen utformad i typisk RS-stil, med svart skinn, Racetex och kolfiberfinish, en puristisk, sportig atmosfär. Clubsport-paketet är tillgängligt till 911 GT3 RS utan extra kostnad. I det ingår en skyddsbur i stål, en handhållen brandsläckare och sexpunktsbälte för föraren. Weissach-paketet, tillgängligt för en extra kostnad, innehåller betydligt mer. Den främre huven, taket och delar av den bakre vingen, skalet på ytterbackspeglarna har kolfiberfinish. Krängningshämmarna fram och bak, de bakre länkarmarna och bakaxelns skjuvpanel är gjorda av CFRP och bidrar till att ytterligare förbättra köregenskaperna. Skyddsburen är för första gången tillverkad i CFRP, vilket sparar sex kg i vikt jämfört med versionen gjord i stål. En annan finess i Weissach-paketet är PDK-lådans växelpaddlar med magnetteknologi från motorsporten. De gör växlingarna ännu mer dynamiska tack vare en mer exakt tryckpunkt och ett tydligt klickljud. Som tillval till Weissach-paketet finns smidda magnesiumfälgar, vilket sparar ytterligare åtta kilo. Nya 911 GT3 RS kan beställas från och med nu priset i Sverige är från 2 480 000 kronor.

Exklusiv kronograf i Porsche Design

Inspirerad av inställningen inom motorsport – där maximal precision är avgörande – har Porsches eget urmakeri i Solothurn i Schweiz, utvecklat en kronograf till 911 GT3 RS. Det här mekaniska uret är reserverat för ägare av den här modellen. Basen är en glasblästrad boett, antingen av naturlig titan eller svart titan, och med skruvad krona. Inuti klockan finner vi Porsche Designs mekaniska kronograf kaliber WERK 01.200, som är COSC-certifierat för sin höga grad av exakthet. Den så kallade flyback-funktionen låter bäraren starta, stoppa och återställa den andra visaren med ett enda knapptryck. Kronografens tryckknappar med laseringraverad text, ”Start/Stop” och ”Next Lap”, avslöjar att den här kronografen inte bara handlar om att visa rätt tid. Förutom innovationer som en pulsmätarskala på glasringen runt urtavlan, återfinns många designdetaljer och material från 911 GT3 RS.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

911 GT3 RS: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 13.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 305 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Kontakter

Bilder

Nya Porsche 911 GT3 RS
Nya Porsche 911 GT3 RS
Ladda ned bild
Nya Porsche 911 GT3 RS gör ingen hemlighet av sina avsikter - den är kompromisslöst konstruerad för maximala prestanda och det syns.
Nya Porsche 911 GT3 RS gör ingen hemlighet av sina avsikter - den är kompromisslöst konstruerad för maximala prestanda och det syns.
Ladda ned bild
Utseendet på nya 911 GT3 RS karakteriseras av de många funktionella aerodynamiska delarna. Den mest framträdande delen är den svanhalsupphängda bakre vingen.
Utseendet på nya 911 GT3 RS karakteriseras av de många funktionella aerodynamiska delarna. Den mest framträdande delen är den svanhalsupphängda bakre vingen.
Ladda ned bild
Grunden för den markanta prestandahöjningen i nya 911 GT3 RS är konceptet med en centralt placerad kylare – en idé som först användes i den Le Mans-vinnande 911 RSR.
Grunden för den markanta prestandahöjningen i nya 911 GT3 RS är konceptet med en centralt placerad kylare – en idé som först användes i den Le Mans-vinnande 911 RSR.
Ladda ned bild
Nya 911 GT3 RS har en splitter fram som delar luftflödet som går över och under bilen.
Nya 911 GT3 RS har en splitter fram som delar luftflödet som går över och under bilen.
Ladda ned bild
Nya 911 GT3 RS genererar dubbelt så högt marktryck som sin föregångare.
Nya 911 GT3 RS genererar dubbelt så högt marktryck som sin föregångare.
Ladda ned bild
Fyra vred och en knapp för DRS-systemet är placerade på den motorsportinspirerade ratten.
Fyra vred och en knapp för DRS-systemet är placerade på den motorsportinspirerade ratten.
Ladda ned bild
Interiören i nya 911 GT3 RS.
Interiören i nya 911 GT3 RS.
Ladda ned bild
För första gången utrustas en serietillverkad Porsche med ett DRS-system (Drag Reduction System).
För första gången utrustas en serietillverkad Porsche med ett DRS-system (Drag Reduction System).
Ladda ned bild
Förarmiljön i nya 911 GT3 RS.
Förarmiljön i nya 911 GT3 RS.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum