Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell

Nya Porsche 911 Turbo S och 911 Turbo S Cabriolet

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020.

Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och bak bidrar till bilens livliga och sportiga egenskaper. Spårvidden är nu 42 mm bredare fram och 10 mm bredare bak. Den adaptiva aerodynamiken inkluderar nu reglerbara kylklaffar fram medan den större vingen bak har utformats för att ge ännu högre downforce.

För första gången överförs kraften i 911 Turbo S till vägen via hjul med olika dimensioner, framtill med 20-tums däck med dess unika dimension 255/35 och baktill 21-tums däck i dimension 315/30. Nya utrustningsval understryker den fyrhjulsdrivna 911:ans mycket sportigare image. Bland dem sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM), som är 10 mm lägre, samt sportavgassystemet med justerbara klaffar för ett distinkt ljud.

Den helt nya motorn i 911 Turbo S bygger på senaste motorgenerationen i 911 Carrera. Den har en helt omarbetad laddluftkylare, nya och större VTG-turboaggregat i symmetrisk layout med elektriskt justerbara wastegate-klaffar, samt piezo-insprutare som väsentligt förbättrar bilens egenskaper vad gäller respons, effekt, vridmoment, avgasutsläpp och varvvillighet.

Den nya sexcylindriga motorn andas via ett nytt insugningssystem. Därtill har den hittillsvarande riktningen för insugsluft och laddluft kastats om: delar av insugsluften strömmar genom de karakteristiska Turbo-luftintagen i de bakre sidosektionerna. Framför luftfiltren, som nu är placerade i bakskärmarna, har ytterligare två luftintag skapats där luften tas genom bakluckans grill. Det betyder att nya 911 Turbo S har fyra luftintag med större tvärsnitt och lägre motstånd än tidigare, vilket bidrar till att göra motorn effektivare.

Två symmetriska turboaggregat med variabel turbogeometri (VTG) och större dimensioner ersätter de tidigare motsvarande delarna. Kompressorn och turbinhjulen snurrar nu åt motsatta håll beroende på turbons placering på bilens vänstra eller högra sida. Turbinhjulens diameter har ökat med fem millimeter till 55 mm, medan kompressorhjulet nu är tre millimeter större, 61 mm. Wastegate-klaffarna regleras elektriskt med stegmotorer.

Den harmoniska designen, i perfekt balans med körglädjen, dynamiken och bilens sportiga egenskaper, passar lika bra i vardagstrafik som på racerbanan. Den nya generationens stora prestandakliv märks framförallt i accelerationen från 0 – 200 km/tim. Med 8,9 sekunder är nya 911 Turbo S en hel sekund snabbare än föregångaren. Tack vare det förbättrade fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM), kan den främre differentialen överföra betydligt kraftigare vridmoment, med upp till 500 Nm fördelat till framhjulen. Den nya generationen PASM-chassi, som är standard, är också sportigare. Snabbare och mer exakt kontrollerade stötdämpare ger betydande fördelar för kördynamiken när det gäller krängningsstabilitet, väghållning, styregenskaper och kurvhastighet.

Fronten med bredare luftintag har en karakteristisk Turbo-look med dubbla ljusmoduler framtill samt som standard LED-matrix strålkastare med mörktonade reflektorer. Den förbättrade, pneumatiskt utfällbara främre spoilern och den större bakre vingen ger 15 procent mer downforce. Den muskulösa bakvingens sektioner med integrerade luftintag framhäver 911 Turbo S eleganta kaross. Bakpartiets nya utseende kompletteras av högglanslackerade svarta rektangulära avgaspipor, specifika för Turbo-modellen.

Interiören har en sportig, högkvalitativ finish. Standardutrustningen inkluderar helläderinredning och kolfiberinlägg i kombination med detaljer i Light Silver. Sportstolarna med 18-vägsinställning är prydda med sömmar som hyllar den första modellen av 911 Turbo (typ 930).

Grafiska element och logotyper av hög kvalitet i instrumentklustret kompletterar Turbo S-modellens karakteristiska finesser. Den centrala PCM-skärmen är nu 10,9 tum stor och kan tack vare den nya layouten manövreras snabbt och utan distraktion. Andra finesser som ingår i standardutrustningen är GT Sportratt, Sport Chrono-paket inklusive Porsche Track Precision app och BOSE® Surround Sound system.

Det svenska priset för Porsche 911 Turbo S kommer att bli 2 375 000 kronor. 911 Turbo S Cabriolet kommer att kosta från 2 525 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns på Porsche Newsroom:newsroom.porsche.de

911 Turbo S Coupé: Blandad bränsleförbrukning 12.3-12.0 l/100 km; CO2-utsläpp 278-271 g/km

911 Turbo S Cabriolet: Blandad bränsleförbrukning 12.5-12.1 l/100 km; CO2-utsläpp 284-275 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 fastställdes med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med NEDC-mätmetoden.

Nya Porsche 911 Turbo S och 911 Turbo S Cabriolet
Nya Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Interiören i nya Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Interiören i nya Porsche 911 Turbo S

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet. Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder s

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc