Porsche blir Official Car för Race Of Champions 2023

Porsche fortsätter samarbetet med ett av världens mest omtalade och stjärnspäckade racingevent – Race Of Champions. Laddhybrid-versioner av Porsche Cayenne blir Official Car under tävlingarna vid Pite Havsbad 28–29 januari 2023.

Varje år samlar Race Of Champions (ROC) många av motorsportens största stjärnor i en unik man-mot-man-turnering. Under två intensiva helgdagar möts 20 deltagare för att under lördagens lagtävling ”ROC Nations Cup” utse ”World’s Fastest Nation” och under söndagens individuella tävling ”Race Of Champions” utse världens bästa tävlingsförare – ”Champion of Champions”.

Från att tidigare ha avgjorts i världsmetropoler som Paris, London, Mexico City och Miami, är Pite Havsbad utanför Piteå sedan 2022 ny hemmaarena för ROC. På den frusna Bottenviken utanför den norrländska hotellresorten erbjuder en noggrant preparerad isracingbana en tuff förarutmaning för mästare inom allt från rallycross till formelbilsracing.

Den 28–29 januari 2023 gör Race Of Champions storartad comeback på isen utanför Pite Havsbad med ett starkt starfält bestående av välmeriterade mästare. Redan klara för start är F1-världsmästarna Sebastian Vettel och Mika Häkkinen, F1-racevinnaren Valtteri Bottas, WRX-mästarna Johan Kristoffersson och Petter Solberg, W Series-mästaren Jamie Chadwick och norsk-svenska rallytalangen Oliver Solberg.

Nu är det också klart att Porsche fortsätter sitt samarbete med ROC och är Official Car under det internationella eventet även under 2023. Porsche tillhandahåller då en exklusiv shuttle-service för tävlande och inbjudna gäster. Bilflottan som används för Official Car består i huvudsak av de laddbara bilmodellerna Cayenne E-Hybrid och Cayenne E-Hybrid Coupé. Samarbetet med ROC innebär också att Porsche Experience återkommer med sin förarträning som leds av certifierade instruktörer. Under ROC 2023 kommer Porsche 911 Carrera 4 GTS användas på snö- och isbanorna i direkt anslutning till tävlingsarenan.

– Race Of Champions är ett otroligt kul och spännande racingevent, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Att man år efter år lyckas samla världseliten på det här sättet är imponerande, och att vi som publik har möjlighet att ta del av det på så här nära håll är en förmån. För Porsche är det här ett naturligt samarbete och en del av långsiktig strategi med kontinuerliga satsningar inom motorsport. Vi ser fram emot ännu en givande tävling med ROC där vi är med och utvecklar upplevelserna runt omkring arenan.

– Vi är väldigt glada och stolta att ett så prestigefyllt företag som Porsche vill fortsätta att bygga ett långsiktigt partnerskap med Race Of Champions, säger Fredrik Johnsson, President för Race Of Champions. Det är ett stort privilegium att få samarbeta med en så proffsig organisation. Världsstjärnorna uppskattar verkligen att få uppleva de fantastiska bilarna från Porsche redan från det att de landar i Luleå för transporterna till Pite Havsbad, men också senare då de får finslipa körningen på snö- och isbanorna tillsammans med Porsche Experience.

– För Porsche är det här ett naturligt samarbete och en del av långsiktig strategi med kontinuerliga satsningar inom motorsport, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige.
Porsche Experience återkommer med sin instruktörsledda förarträning i 911 Carrera 4 GTS på snö- och isbanor i direkt anslutning till tävlingsarenan.
Världsstjärnorna kommer liksom tidigare erbjudas möjlighet att finslipa körningen på snö- och isbanorna tillsammans med Porsche Experience. På bilden Petter Solberg, Tom Kristensen, Jamie Chadwick, Johan Kristoffersson, David Coulthard, Didier Auriol under ROC 2022.
Porsche blir Official Car för Race Of Champions 2023. Bild: Oliver Solberg i en Porsche 718 GT4 Clubsport under ROC 2022.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar17.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche firar en extraordinär världspremiär på Los Angeles Auto Show: nya Porsche 911 Dakar är lika bekväm i terräng som på motorvägar. Den exklusiva modellen, med en begränsad upplaga på endast 2 500 exemplar, visar inte bara de närmast gränslösa möjligheterna med konceptet Porsche 911, utan påminner även om Porsches första totalseger i 1984 års Paris-Dakar Rally. Den historiska segern är också en milsten på grund av införandet av fyrhjulsdrift för första gången i Porsche 911. Det är också anledningen till att nya 911 Dakar erbjuds med tillvalet Rally Design Package, som en erinran om den ikoniska vinnarbilen

Nya Porsche 718 Style Edition2.11.2022 07:18:00 CET | Pressmeddelande

Fräscha färger och harmoniska kontraster kännetecknar nya Porsche 718 Boxster Style Edition och 718 Cayman Style Edition. De båda mittmotormodellerna har alltid stått för en perfekt kombination av körglädje och praktisk användarvänlighet. Med Style Edition presenterar Porsche nu en exklusiv variant för kunder som uppskattar spektakulär design. Det är särskilt tydligt i valet av färgen Ruby Star Neo, en modern tolkning av Ruby Star-lackeringen på den legendariska Porsche 911 Carrera RS av 964-generationen. Exklusiva detaljer särskiljer modellerna Även om Porsches kunder väljer en annan färg till sin Style Edition-modell än Ruby Star Neo, särskiljer sig de nya varianterna tydligt från övriga 718-modeller. Till exempel har de nya modellerna svarta högglanslackerade 20-tums 718 Spyder-fälgar och navkåpor med Porsche-vapnet i färg. Style Edition-modellerna känns också igen på avgassystemets svarta ändrör och på att namnet ”Porsche” är skrivet med silverfärgad text baktill. På Porsche 718 Bo