Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia höjer temperaturen med teammästerskap och en prispott på 500 000 kr.

Dela

Skandinaviens ledande racingserie inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt en halv miljon svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.

Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.

När starten i Porsche Carrera Cup Scandinavia går i maj inleds jakten på en ny mästartitel i Skandinaviens ledande racingserie. Till säsongen 2020 adderas dessutom två nya element som både gynnar kampen om racesegrar och startfältets höga kvalitet. En långsiktig satsning på svensk elitracing.

– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.

Porsche Carrera Cup Scandinavia har en mängd framgångsrika team vars verksamhet har bidragit till mästerskapets stabilitet, status och positiva utveckling. För att uppmärksamma det omfattande lagarbete som ligger bakom individuella prestationer på banorna etablerar Porsche Sverige ett teammästerskap jämte förarmästerskapet.

– Den höga kvaliteten i startfältet återspeglas bland annat av Fragus Motorsport. Ett av toppteamen i Carrera Cup som i år får chansen att köra Porsche Mobil 1 Supercup. Den internationella upplagan av entyps-mästerskapen under Porsche Motorsport. Satsningen sker samtidigt som de slåss om seger i förar- och teammästerskapen här på hemmaplan, fortsätter Wermelin.

För första gången i mästerskapets historia införs även en ansenlig pott med prispengar som förare och team tävlar om. Den segrande föraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia får 200 000 kr, tvåan i mästerskapet får 100 000 kr och trean 50 000 kr. Till den prispotten på 350 000 kronor adderas 150 000 kr som är öronmärkta för seriens mest framgångsrika team.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia erbjuder totalt 500 000 kr att köra om den här säsongen. En halv miljon kronor för att ytterligare spetsa till kampen i detta elitmästerskap på både kort och lång sikt, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Jakten på årets mästerskapstitlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj.

Kontakter

Bilder

Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.
Ladda ned bild
– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens duktiga team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.
– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens duktiga team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.
Ladda ned bild
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med en stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj. Jakten på prispengar och årets mästerskapstitlar pågår sedan oavbrutet fram till finalen på Mantorp Park 2-3 oktober.
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med en stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj. Jakten på prispengar och årets mästerskapstitlar pågår sedan oavbrutet fram till finalen på Mantorp Park 2-3 oktober.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera

911 Speedster - det sista exemplaret av 911 från 991-generationen lämnar bandet20.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991 Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger: - Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje. 991-serien - en ti

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum