Porsche Carrera Cup Scandinavia höjer temperaturen med teammästerskap och en prispott på 500 000 kr.

Skandinaviens ledande racingserie inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt en halv miljon svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.

Porsche Carrera Cup Scandinavia inleder säsongen 2020 med spännande nytillskott i form av ett teammästerskap och en prispott på totalt 500 000 svenska kronor. En långsiktig satsning på kvalitet och spets inom svensk elitracing.

När starten i Porsche Carrera Cup Scandinavia går i maj inleds jakten på en ny mästartitel i Skandinaviens ledande racingserie. Till säsongen 2020 adderas dessutom två nya element som både gynnar kampen om racesegrar och startfältets höga kvalitet. En långsiktig satsning på svensk elitracing.

– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.

Porsche Carrera Cup Scandinavia har en mängd framgångsrika team vars verksamhet har bidragit till mästerskapets stabilitet, status och positiva utveckling. För att uppmärksamma det omfattande lagarbete som ligger bakom individuella prestationer på banorna etablerar Porsche Sverige ett teammästerskap jämte förarmästerskapet.

– Den höga kvaliteten i startfältet återspeglas bland annat av Fragus Motorsport. Ett av toppteamen i Carrera Cup som i år får chansen att köra Porsche Mobil 1 Supercup. Den internationella upplagan av entyps-mästerskapen under Porsche Motorsport. Satsningen sker samtidigt som de slåss om seger i förar- och teammästerskapen här på hemmaplan, fortsätter Wermelin.

För första gången i mästerskapets historia införs även en ansenlig pott med prispengar som förare och team tävlar om. Den segrande föraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia får 200 000 kr, tvåan i mästerskapet får 100 000 kr och trean 50 000 kr. Till den prispotten på 350 000 kronor adderas 150 000 kr som är öronmärkta för seriens mest framgångsrika team.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia erbjuder totalt 500 000 kr att köra om den här säsongen. En halv miljon kronor för att ytterligare spetsa till kampen i detta elitmästerskap på både kort och lång sikt, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Jakten på årets mästerskapstitlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj.

– Under de senaste framgångsrika åren i Porsche Carrera Cup Scandinavia har det varit fokus på förarna, de stora startfälten och de tuffa fighterna i mästerskapet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Vad som lätt glöms bort är att det är seriens duktiga team som skapar den professionella miljön som våra elitförare tävlar i.
Porsche Carrera Cup Scandinavia inleds som vanligt med en stor Porsche Festival vid säsongspremiären på Ring Knutstorp i Skåne 15-16 maj. Jakten på prispengar och årets mästerskapstitlar pågår sedan oavbrutet fram till finalen på Mantorp Park 2-3 oktober.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell3.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och b

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop