Porsche Carrera Cup Scandinavia kör deltävlingar på Nürburgring!

Porsche satsar hårdare än någonsin på Carrera Cup Scandinavia. 2018 får serien tydlig internationell prägel med ett exotiskt gästspel på världens mest mytomspunna motorsportanläggning.

Efter en fantastisk säsong 2017 med en av de mest dramatiska finalerna i seriens historia är förberedelserna i full gång inför 2018. Sedan tidigare är det klart att Porsche Carrera Cup Scandinavia genomförs med ett delvis nytt format. Ambitionen är tio nya 911 GT3 Cup (991 II) som slåss om mästerskapssegern. Samt ytterligare tio 911 GT3 Cup (991 I) som tävlar i Porsche Approved Cup. Den nya instegsklassen i Carrera Cup.

Störst bland nyheterna för året är att serien får en tydlig internationell prägel. Hela 6 av 14 deltävlingar körs utanför Sveriges gränser. Två tävlingshelger, 19-20 maj och 8-9 september, genomförs på Rudskogen Motorsenter i Norge. En timmes bilväg från Oslo.

– Vi hade en väldigt lyckad tävling på Rudskogen i år. Det är Skandinaviens modernaste motorsportarena och en mycket spektakulär bana. Därför är vi väldigt glada att det blir ”dubbelt upp” 2018, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

De mest dramatiska nytillskotten i kalendern är tveklöst sjunde och åttonde deltävlingarna som körs på klassiska Nürburgring i de tyska Eifelbergen söder om Köln. Banan är en av de mest berömda och utmanande motorsportanläggningarna i världen.

I direkt anslutning till Grand Prix-banan ligger den legendariska nordslingan, ”Nordschleife”, där Porsche 911 GT2 RS nyligen krossade varvrekordet för produktionsbilar med tiden 6:47,30 minuter. Porsche innehar även banans absoluta varvrekord. 1983 avverkade Stefan Bellof varvet på 6:11,13 minuter i en Porsche 956.

– Äntligen blir det verklighet, fortsätter Wermelin. Till sommaren skrivs historia när Porsche Carrera Cup Scandinavia kör en tävlingshelg på Nürburgring. Helig mark för motorsportentusiaster och en plats där Porsche alltid har skördat stora framgångar.

Tävlingarna genomförs i samarbete med Porsche Motorsport, som driver Porsche Carrera Cup Deutschland och som har ett av Europas mest konkurrenskraftiga startfält.

Porsche Sverige har fört diskussioner med Porsche Motorsport sedan mitten av förra säsongen och kan nu presentera ett mycket spektakulärt upplägg. De två mästerskapen ställs mot varandra på banan samtidigt. En enorm kraftmätning mellan Skandinaviens och europeiska fastlandets snabbaste Porsche-förare.

– De senaste åren har Porsche Carrera Cup Scandinavia utvecklats till en mycket stark racingserie med hög kvalitet på både förare och team, säger Oliver Köppen, ansvarig för Porsche Carrera Cup Deutschland. Det här projektet har utvecklats ur det nära samarbetet med Porsche Sverige och vi ser fram mot att dela Nürburgring med skandinaverna. Två race med startfält på hela 40 Porsche 911 GT3 Cup. Det blir en fantastisk upplevelse, avslutar Köppen.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg. Med start på Ring Knutstorp första helgen i maj och final på Mantorp Park i september. Drabbningen på Nürburgring går av stapeln 3-5 augusti.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

4-5 maj: Ring Knutstorp
19-20 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge
16-17 juni: Anderstorp Raceway
4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland
18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion
8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge
21-22 september: Mantorp Park

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell