Porsche Carrera Cup Scandinavia kör deltävlingar på Nürburgring!

Porsche satsar hårdare än någonsin på Carrera Cup Scandinavia. 2018 får serien tydlig internationell prägel med ett exotiskt gästspel på världens mest mytomspunna motorsportanläggning.

Efter en fantastisk säsong 2017 med en av de mest dramatiska finalerna i seriens historia är förberedelserna i full gång inför 2018. Sedan tidigare är det klart att Porsche Carrera Cup Scandinavia genomförs med ett delvis nytt format. Ambitionen är tio nya 911 GT3 Cup (991 II) som slåss om mästerskapssegern. Samt ytterligare tio 911 GT3 Cup (991 I) som tävlar i Porsche Approved Cup. Den nya instegsklassen i Carrera Cup.

Störst bland nyheterna för året är att serien får en tydlig internationell prägel. Hela 6 av 14 deltävlingar körs utanför Sveriges gränser. Två tävlingshelger, 19-20 maj och 8-9 september, genomförs på Rudskogen Motorsenter i Norge. En timmes bilväg från Oslo.

– Vi hade en väldigt lyckad tävling på Rudskogen i år. Det är Skandinaviens modernaste motorsportarena och en mycket spektakulär bana. Därför är vi väldigt glada att det blir ”dubbelt upp” 2018, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.

De mest dramatiska nytillskotten i kalendern är tveklöst sjunde och åttonde deltävlingarna som körs på klassiska Nürburgring i de tyska Eifelbergen söder om Köln. Banan är en av de mest berömda och utmanande motorsportanläggningarna i världen.

I direkt anslutning till Grand Prix-banan ligger den legendariska nordslingan, ”Nordschleife”, där Porsche 911 GT2 RS nyligen krossade varvrekordet för produktionsbilar med tiden 6:47,30 minuter. Porsche innehar även banans absoluta varvrekord. 1983 avverkade Stefan Bellof varvet på 6:11,13 minuter i en Porsche 956.

– Äntligen blir det verklighet, fortsätter Wermelin. Till sommaren skrivs historia när Porsche Carrera Cup Scandinavia kör en tävlingshelg på Nürburgring. Helig mark för motorsportentusiaster och en plats där Porsche alltid har skördat stora framgångar.

Tävlingarna genomförs i samarbete med Porsche Motorsport, som driver Porsche Carrera Cup Deutschland och som har ett av Europas mest konkurrenskraftiga startfält.

Porsche Sverige har fört diskussioner med Porsche Motorsport sedan mitten av förra säsongen och kan nu presentera ett mycket spektakulärt upplägg. De två mästerskapen ställs mot varandra på banan samtidigt. En enorm kraftmätning mellan Skandinaviens och europeiska fastlandets snabbaste Porsche-förare.

– De senaste åren har Porsche Carrera Cup Scandinavia utvecklats till en mycket stark racingserie med hög kvalitet på både förare och team, säger Oliver Köppen, ansvarig för Porsche Carrera Cup Deutschland. Det här projektet har utvecklats ur det nära samarbetet med Porsche Sverige och vi ser fram mot att dela Nürburgring med skandinaverna. Två race med startfält på hela 40 Porsche 911 GT3 Cup. Det blir en fantastisk upplevelse, avslutar Köppen.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg. Med start på Ring Knutstorp första helgen i maj och final på Mantorp Park i september. Drabbningen på Nürburgring går av stapeln 3-5 augusti.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

4-5 maj: Ring Knutstorp
19-20 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge
16-17 juni: Anderstorp Raceway
4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland
18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion
8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge
21-22 september: Mantorp Park

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension