Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Lukas Sundahl mästare för andra året i rad!

Dela

Växjösonen körde jämnt och smart i finaltävlingarna på Mantorp Park. Han försvarade sin mästerskapstitel i hård kamp mot huvudkonkurrenten Robin Hansson.

Jämn och smart körning var Lukas Sundahls strategi för den andra raka segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Jag är nöjd, men jag hade gärna tagit en seger till nu på slutet!
Jämn och smart körning var Lukas Sundahls strategi för den andra raka segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Jag är nöjd, men jag hade gärna tagit en seger till nu på slutet!

Efter en halvårslång kapplöpning genom Sverige och Norge, med 14 race på 6 banor, avgjordes kampen om mästerskapstiteln i årets sista deltävling. När röken skingrade sig på Mantorp Park stod Lukas Sundahl från Växjö som mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia för andra året i rad.

– Det känns bra! Det är roligt att vara dubbel mästare, skrattar Lukas Sundahl efter målgången.

Lukas har bjudit på snabb och stabil racing med hög kvalitet under hela säsongen. Nyckeln till årets mästerskapsseger är jämnhet och avgörande segrar.

– Rudskogen och Anderstorp tidigt på säsongen var såklart viktiga, säger Lukas om två racehelger där han tog tre segrar av fyra möjliga. Det är när man lyckas rulla på i samma höga tempo hela tiden som det brukar gå bra. Jämn och smart körning.

Säsongen har dominerats av en stenhård tvekamp med huvudkonkurrenten Robin Hansson, Fragus Motorsport, som gjorde comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.

– Han är riktigt tuff att köra mot, säger Lukas om Robin Hansson. Det är jätteroligt att han kom tillbaka. Han är så snabb! Det höjde seriens status och vi har fått ta ett kliv till för att hänga med. Det har vi lyckats med!

Om Lukas Sundahl kör Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongen 2020 har han chansen att bli den första föraren någonsin som vinner mästerskapet tre år i rad.

– Vi får se vad som händer nästa år, säger Per Sundahl, Lukas pappa och teamchef i Sundahl Racing, efter segern. Vi har inte bestämt något ännu. Vi måste få smälta det här först!

Kontakter

Bilder

Jämn och smart körning var Lukas Sundahls strategi för den andra raka segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Jag är nöjd, men jag hade gärna tagit en seger till nu på slutet!
Jämn och smart körning var Lukas Sundahls strategi för den andra raka segern i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Jag är nöjd, men jag hade gärna tagit en seger till nu på slutet!
Ladda ned bild
Lukas Sundahl firar sina andra raka mästerskapsseger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Det känns bra! Det är roligt att vara dubbel mästare, skrattar Lukas Sundahl efter målgången.
Lukas Sundahl firar sina andra raka mästerskapsseger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. – Det känns bra! Det är roligt att vara dubbel mästare, skrattar Lukas Sundahl efter målgången.
Ladda ned bild
Respekt mellan rivalerna. – Han är riktigt tuff att köra mot, säger Lukas Sundahl om huvudkonkurrenten Robin Hansson. Han är så snabb! Vi har fått ta ett kliv till för att hänga med. Men det har vi lyckats med!
Respekt mellan rivalerna. – Han är riktigt tuff att köra mot, säger Lukas Sundahl om huvudkonkurrenten Robin Hansson. Han är så snabb! Vi har fått ta ett kliv till för att hänga med. Men det har vi lyckats med!
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera

911 Speedster - det sista exemplaret av 911 från 991-generationen lämnar bandet20.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Pionjär, miljonär, bästsäljare: 991-serien har varit den i grunden mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills - och dessutom den mest framgångsrika med 233 540 exemplar tillverkade. Det sista exemplaret har nu rullat av produktionslinan, en 911 Speedster. För ytterligare information om 991-generationens höjdpunkter använd gärna följande länk: https://newsroom.porsche.com/last991 Michael Steiner, chef för Forskning och Utveckling i Porsche AG säger: - Porsche står för både tradition och förnyelse. Ingenstans framgår det tydligare än i det som är märkets kärna - 911. 911 efterträdde modell 356 år 1963 och under de årtionden som gått sedan dess har vår svansmotormodell växt till en sportbilsikon utan motstycke. I synnerhet 991-generationen har satt en ny standard när det gäller prestanda, körbarhet och effektivitet. Det gör mig stolt men samtidigt litet sorgsen att tvingas pensionera den. För min egen del kan jag säga att den gett mig en enorm glädje. 991-serien - en ti

Ny GTS-modell från Porsche: sportig Macan med 380 hk17.12.2019 11:00:00 CETPressmeddelande

Stuttgart. Porsche kompletterar Macan-serien med en utpräglat sportig modell. Nya Macan GTS lanseras med en kraftfull motor, ett prestandaorienterat chassi, karakteristiskt utseende och mer omfattande utrustning. V6 turbo-motorn på 2,9 liter utvecklar 280 kW (380 hk) - en ökning med 15 kW (20 hk) jämfört med föregångaren. I kombination med den nyligen anpassade PDK dubbelkopplingslådan och tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Macan GTS från 0 - 100 km/tim på 4,7 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 261 km/tim. Den nya modellen i Porsches kompakta SUV-familj förtjänar förkortningen GTS, vilket står för “Gran Turismo Sport”, tack vare sina mycket goda köregenskaper. Porsches aktiva fjädringssystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), har fintrimmats för den nya modellen. Chassit har dessutom sänkts med 15 mm för bättre kurvegenskaper. Adaptiv luftfjädring finns som tillval och då kan chassit sänkas med ytterligare 10 mm. I kombination med de 20 tum sto

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum