Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia presenterar årets gästförare!

Dela

Supertalanger och etablerade stjärnor inom motorsporten utmanar det ordinarie startfältet i Skandinaviens ledande racingmästerskap.

Porsche Sverige bekräftar idag att satsningen på gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia fortgår under säsongen 2020. Först ut att köra den välkända gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer 911, är Rasmus Lindh som följs av Tom Blomqvist och Dennis Hauger.
Porsche Sverige bekräftar idag att satsningen på gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia fortgår under säsongen 2020. Först ut att köra den välkända gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer 911, är Rasmus Lindh som följs av Tom Blomqvist och Dennis Hauger.

Ett av de mest uppskattade och omtalade inslagen inom svensk racing de senaste åren har varit gästförarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Internationellt meriterade förare som bjuds in till serien för att utmana det ordinarie startfältet. Såväl unga talanger som etablerade racingstjärnor och legendarer från motorsportens finrum har kört mästerskapets gästbil.

Porsche Sverige bekräftar idag att satsningen på gästförarprogrammet fortgår under säsongen 2020. Samtidigt passar man på att presentera tre av årets spännande gästförarnamn. Samtliga är högaktuella förare från den internationella elitracing-scenen.

– Det är med stolthet vi presenterar Rasmus Lindh, Tom Blomqvist och Dennis Hauger som gästförare i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Samtliga tre har allt som krävs för att bjuda vår publik på racing av världsklass.

Rasmus Lindh från Kullavik har nyligen presenterats som förare i Indy Lights, juniorserien under Indycar, med det tidigare mästarteamet Belardi. Rasmus tippas bli näste svensk i Indycar efter Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. 18-årigen gjorde ett bejublat inhopp i Carrera Cup-finalen ifjol. Comebacken i Porsche Sveriges gästbil sker denna gång på Drivecenter Arena helgen 12-13 juni.

Tom Blomqvist har tävlat framgångsrikt i europeiska Formel 3, DTM och Formula E. De senaste fem åren är han bl.a. racevinnare i DTM och har en fin seger i Spa 24-timmars. I februari tog han en imponerande andraplats i ett annat av världens mest utmanande långlopp, Bathurst 12-timmars. Tom dyker upp i Carrera Cup under Kanonloppet på Gelleråsen Arena 14-15 augusti.

Dennis Hauger är ett av Skandinaviens stora framtidslöften. Den 16-årige Aurskog-föraren kommer i år att köra FIA F3 med HiTech Grand Prix. Han är en av åtta förare i ett av världens mest framgångsrika förarutvecklingsprogram, Red Bull Junior Team. Som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer Dennis att visa vad han går för på norska Rudskogen Motorsenter 11-12 september.

Under säsongen 2020 väljs totalt fyra förare ut för att köra den välkända gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer 911. Med andra ord ska ytterligare ett namn adderas till listan som presenteras av Porsche Sverige idag.

– Vi för dialog med några internationellt mycket framgångsrika motorsportprofiler, berättar Wermelin. Det är ett komplicerat pussel med de utvalda förarna. Dels ska det passa i tid med deras ordinarie mästerskap. Ofta blir det även en fråga om hur förarnas huvudsakliga uppdragsgivare ser på gästspel i ett starkt mästerskap drivet av (den konkurrerande) bilfabrikanten Porsche. Vi kommer att presentera mer information så snart den är tillgänglig, men det ser bra ut för ytterligare ett riktigt tungt namn i Porsche Carrera Cup Scandinavia innan året är slut.

Corona-pandemin har stor inverkan på alla typer av publika evenemang just nu. Porsche Sverige följer noggrant utvecklingen och kommer självklart vidta de åtgärder som situationen kräver med hänsyn till mästerskapets aktiva, dess personal och publiken.

– Målsättningen är att genomföra säsongspremiären i Skåne som planerat den 15-16 maj. Det blir ett komprimerat format utan publik och med ett minimum av personal på plats, fortsätter Wermelin. Man kan självklart följa premiären från första parkett ändå. All action i bägge deltävlingarna på Ring Knutstorp live-sänds på streamingplattformen Viaplay och på Viasat Motor.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche Sverige bekräftar idag att satsningen på gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia fortgår under säsongen 2020. Först ut att köra den välkända gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer 911, är Rasmus Lindh som följs av Tom Blomqvist och Dennis Hauger.
Porsche Sverige bekräftar idag att satsningen på gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia fortgår under säsongen 2020. Först ut att köra den välkända gästbilen, en Porsche 911 GT3 Cup med startnummer 911, är Rasmus Lindh som följs av Tom Blomqvist och Dennis Hauger.
Ladda ned bild
Högaktuelle Rasmus Lindh från Kullavik kör i år Indy Lights med Belardi Auto Racing och tippas bli näste svensk i Indycar efter Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. Rasmus gör comeback i Porsche Sveriges gästbil på Drivecenter Arena i Fällfors helgen 12-13 juni.
Högaktuelle Rasmus Lindh från Kullavik kör i år Indy Lights med Belardi Auto Racing och tippas bli näste svensk i Indycar efter Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. Rasmus gör comeback i Porsche Sveriges gästbil på Drivecenter Arena i Fällfors helgen 12-13 juni.
Ladda ned bild
Tom Blomqvist har tävlat framgångsrikt i europeiska Formel 3, DTM och Formula E. De senaste fem åren är han bland annat racevinnare i DTM och har en seger i Spa 24-timmars. Tom kommer till Carrera Cup under Kanonloppet på Gelleråsen Arena 14-15 augusti.
Tom Blomqvist har tävlat framgångsrikt i europeiska Formel 3, DTM och Formula E. De senaste fem åren är han bland annat racevinnare i DTM och har en seger i Spa 24-timmars. Tom kommer till Carrera Cup under Kanonloppet på Gelleråsen Arena 14-15 augusti.
Ladda ned bild
Dennis Hauger är ett av Skandinaviens stora framtidslöften. Den 16-årige Aurskog-föraren kör i år FIA F3 och är en av åtta förare i Red Bull Junior Team. Som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer Dennis att visa upp sig på norska Rudskogen Motorsenter 11-12 september.
Dennis Hauger är ett av Skandinaviens stora framtidslöften. Den 16-årige Aurskog-föraren kör i år FIA F3 och är en av åtta förare i Red Bull Junior Team. Som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer Dennis att visa upp sig på norska Rudskogen Motorsenter 11-12 september.
Ladda ned bild
– Det är med stolthet vi presenterar Rasmus Lindh, Tom Blomqvist och Dennis Hauger som gästförare i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Samtliga tre har allt som krävs för att bjuda vår publik på racing i världsklass!
– Det är med stolthet vi presenterar Rasmus Lindh, Tom Blomqvist och Dennis Hauger som gästförare i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Samtliga tre har allt som krävs för att bjuda vår publik på racing i världsklass!
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet. Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder s

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum