Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Prins Carl Philip och Jacques Villeneuve kör Kanonloppet.

Dela

17-18 augusti är Sveriges ledande racingserie tillbaka efter sommaruppehållet. Slutspurten i årets mästerskap inleds på Gelleråsen Arena med gästförare av högsta dignitet.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka efter sommaruppehållet. Slutspurten i årets mästerskap inleds med Kanonloppet på Gelleråsen Arena.
Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka efter sommaruppehållet. Slutspurten i årets mästerskap inleds med Kanonloppet på Gelleråsen Arena.

Sommarlovet är över i Porsche Carrera Cup Scandinavia och spänningen är på topp inför Kanonloppet som körs på Gelleråsen Arena 17-18 augusti. Med tre racehelger återstående av säsongen 2019 är regerande mästaren Lukas Sundahl (151 poäng) i ledning före Robin Hansson (133 poäng) och Pontus Fredricsson (111 poäng).

Förutom en fortsatt intensiv kamp om mästerskapet kommer publiken vid helgens deltävlingar att få uppleva gästförare av högsta dignitet i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Redan tidigt i våras tillkännagav Prins Carl Philip att han genomför sin enda motortävling för året i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 911.

Vid årets premiärtävling på Ring Knutstorp i maj gjorde sensationellt 1997 års Formel 1-världsmästare Jacques Villeneuve ett inhopp som gästförare i klassen. Idag tillkännager Porsche Sverige att Villeneuve gör comeback i Carrera Cup på Gelleråsen.

– Vi är stolta över de förare som väljer att köra våra gästbilar i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Den kommande tävlingshelgen blir mycket speciell i alla avseenden.

– Vi välkomnar Prins Carl Philips beslut att köra med oss på Gelleråsen Arena, fortsätter Wermelin. Att vi idag dessutom kan tillkännage att Jacques Villeneuve kommer tillbaka och deltar för andra gången i årets mästerskap gör årets Kanonloppet till ett landmärke i seriens historia.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka efter sommaruppehållet. Slutspurten i årets mästerskap inleds med Kanonloppet på Gelleråsen Arena.
Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka efter sommaruppehållet. Slutspurten i årets mästerskap inleds med Kanonloppet på Gelleråsen Arena.
Ladda ned bild
Prins Carl Philip deltar i Kanonloppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Prins Carl Philip deltar i Kanonloppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ladda ned bild
Prins Carl Philip deltar i Kanonloppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Prins Carl Philip deltar i Kanonloppet som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Ladda ned bild
1997 års Formel 1-världsmästare Jacques Villeneuve kommer till start på Gelleråsen Arena i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 97.
1997 års Formel 1-världsmästare Jacques Villeneuve kommer till start på Gelleråsen Arena i Porsche Sveriges gästbil med startnummer 97.
Ladda ned bild
1997 års Formel 1-världsmästare Jacques Villeneuve kommer till start på Gelleråsen Arena i Porsche Sveriges gästbil. Bilden: Jacques Villeneuve firar VM-segern 1997 med David Coulthard och Mika Häkkinen. Foto: Motorsport Images
1997 års Formel 1-världsmästare Jacques Villeneuve kommer till start på Gelleråsen Arena i Porsche Sveriges gästbil. Bilden: Jacques Villeneuve firar VM-segern 1997 med David Coulthard och Mika Häkkinen. Foto: Motorsport Images
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum