Porsche Carrera Cup Scandinavia sänds på Viasat Motor och Viaplay 2019!

Racingpubliken erbjuds högkvalitativa och actionfyllda live-sändningar från Skandinaviens ledande racingklass.

Lukas Sundahl, 2018 års mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia, leder startfältet ner mot kurva ett på Gelleråsen Arena.

Helgen den 3-4 maj drar den svenska motorsportsäsongen igång på allvar med två spännande deltävlingar i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp. Det blir startskottet för en spektakulär säsong i Skandinaviens främsta racingserie. Med 23 bilar i ett extremt starkt startfält, flera nya team och gästspel av internationellt framgångsrika förare väntas en fortsatt stenhård kamp om segrarna i mästerskapet.

Porsche Sverige kan i dag presentera ett helt nytt TV-samarbete med Nordic Entertainment Group (NENT) som innebär att streamingtjänsten Viaplay och Viasat Motor blir huvudkanaler för årets mästerskap av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Viasat Motor och Viaplay sänder sedan tidigare några av racingvärldens främsta mästerskap, däribland Formel 1, NASCAR och MotoGP samt säkrade nyligen rättigheterna till IndyCar Series. Till den skaran ansluter sig nu Porsche Carrera Cup Scandinavia, en racingserie där förarprestationen alltid står i centrum.

– Sedan hösten 2018 har Porsche Sverige helt tagit över som promotor för Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vår första uppgift är att tillgodose den svenska racingpublikens högt ställda krav på en professionell och högkvalitativ TV-produktion.

– Vi är stolta över samarbetet med NENT som under många år har visat stor passion för motorsporten, fortsätter Wermelin. Vår målsättning är därför glasklar. Insiktsfulla och underhållande TV-sändningar som håller den klass vår racingserie förtjänar.

Kommentator för sändningarna av Porsche Carrera Cup Scandinavia blir Robin Nilsson som sedan tidigare kommenterar Porsche Mobil1 Supercup på Viasat Motor. Expertkommentator blir den svenska racingstjärnan Björn Wirdheim, som även bjuder tittarna på spännande analyser i Formel 1-sändningarna på Viasat Motor.

– NENT Group har en lång och stolt tradition från att sända världens bästa motorsport. Porsche Carrera Cup Scandinavia blir ett spännande komplement till våra befintliga racingrättigheter, och en möjlighet för våra tittare att följa några av Nordens snabbaste förare, säger Per Nunstedt, sportchef på NENT Group Sverige.

Viasat och Viaplay kommer även fortsättningsvis att sända den internationella racingserien Porsche Mobil1 Supercup, som körs på samma banor som Formel 1 med bilar som är identiska med dem som används i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Hård och rättvis racing, utan balance of performance och med fokus på förarprestationen.  Det är Porsche Carrera Cup Scandinavia i ett nötskal.
Hård och rättvis racing, utan balance of performance och med fokus på förarprestationen. Det är Porsche Carrera Cup Scandinavia i ett nötskal.
Den svenska racingstjärnan och experkommentatorn Björn Wirdheim gör sig redo för en spännande säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.
IndyCar-stjärnan Felix Rosenqvist gästspelar i Porsche Mobil1 Supercup 2018.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä