Porsche Carrera Cup Scandinavia sänds på Viasat Motor och Viaplay 2019!

Racingpubliken erbjuds högkvalitativa och actionfyllda live-sändningar från Skandinaviens ledande racingklass.

Lukas Sundahl, 2018 års mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia, leder startfältet ner mot kurva ett på Gelleråsen Arena.

Helgen den 3-4 maj drar den svenska motorsportsäsongen igång på allvar med två spännande deltävlingar i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp. Det blir startskottet för en spektakulär säsong i Skandinaviens främsta racingserie. Med 23 bilar i ett extremt starkt startfält, flera nya team och gästspel av internationellt framgångsrika förare väntas en fortsatt stenhård kamp om segrarna i mästerskapet.

Porsche Sverige kan i dag presentera ett helt nytt TV-samarbete med Nordic Entertainment Group (NENT) som innebär att streamingtjänsten Viaplay och Viasat Motor blir huvudkanaler för årets mästerskap av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Viasat Motor och Viaplay sänder sedan tidigare några av racingvärldens främsta mästerskap, däribland Formel 1, NASCAR och MotoGP samt säkrade nyligen rättigheterna till IndyCar Series. Till den skaran ansluter sig nu Porsche Carrera Cup Scandinavia, en racingserie där förarprestationen alltid står i centrum.

– Sedan hösten 2018 har Porsche Sverige helt tagit över som promotor för Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vår första uppgift är att tillgodose den svenska racingpublikens högt ställda krav på en professionell och högkvalitativ TV-produktion.

– Vi är stolta över samarbetet med NENT som under många år har visat stor passion för motorsporten, fortsätter Wermelin. Vår målsättning är därför glasklar. Insiktsfulla och underhållande TV-sändningar som håller den klass vår racingserie förtjänar.

Kommentator för sändningarna av Porsche Carrera Cup Scandinavia blir Robin Nilsson som sedan tidigare kommenterar Porsche Mobil1 Supercup på Viasat Motor. Expertkommentator blir den svenska racingstjärnan Björn Wirdheim, som även bjuder tittarna på spännande analyser i Formel 1-sändningarna på Viasat Motor.

– NENT Group har en lång och stolt tradition från att sända världens bästa motorsport. Porsche Carrera Cup Scandinavia blir ett spännande komplement till våra befintliga racingrättigheter, och en möjlighet för våra tittare att följa några av Nordens snabbaste förare, säger Per Nunstedt, sportchef på NENT Group Sverige.

Viasat och Viaplay kommer även fortsättningsvis att sända den internationella racingserien Porsche Mobil1 Supercup, som körs på samma banor som Formel 1 med bilar som är identiska med dem som används i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Hård och rättvis racing, utan balance of performance och med fokus på förarprestationen.  Det är Porsche Carrera Cup Scandinavia i ett nötskal.
Hård och rättvis racing, utan balance of performance och med fokus på förarprestationen. Det är Porsche Carrera Cup Scandinavia i ett nötskal.
Den svenska racingstjärnan och experkommentatorn Björn Wirdheim gör sig redo för en spännande säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019.
IndyCar-stjärnan Felix Rosenqvist gästspelar i Porsche Mobil1 Supercup 2018.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub