Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Säsongspremiären framflyttad.

Dela

Ring Knutstorp stoppar förberedelserna inför den traditionsenliga premiärhelgen i Kågeröd. Arbete med reviderad tävlingskalender pågår. Årets första deltävlingar körs på Falkenbergs Motorbana.

Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp: – Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.
Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp: – Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.

Säsongsstarten i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp är en av höjdpunkterna under den svenska motorsportsäsongen som de senaste åren har lockat en stor publik till arenan. På grund av det rådande läget med corona-pandemin tvingas nu arrangören ställa in motortävlingen.

– Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt, säger Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.

Dagens besked berör ett stort antal människor och är smärtsamt för alla som har arbetat hårt med förberedelserna under vintern. Beslutet togs i samråd med Porsche Sverige och Svensk Bilsport.

– Vi följer myndigheternas rekommendationer, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige. Säkerhet och hälsa för samhället i stort, våra tävlande, vår publik och vår personal kommer alltid i första rummet. Med respekt för rådande situation har det tyvärr blivit nödvändigt för Ring Knutstorp att ställa in säsongspremiären.

– Naturligtvis jättetråkigt att ännu en stor tävling måste skjutas på framtiden utifrån den tid vi befinner oss i. Vi ser det runt omkring oss i alla idrotter och stora evenemang. Att det nu också slår mot premiären av svensk racing är verkligen tråkigt. Jag kan bara hoppas att vi kommer igång med något som påminner om normal verksamhet så fort som möjligt, säger Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport.

Dialog förs även med Drivecenter Arena om att senarelägga deltävlingarna i Fällfors. Fjolårets nypremiär för anrika Midnattssolsloppet på Drivecenter Arena blev en stor succé med närmare 19 000 åskådare. Enligt nuvarande planering flyttas Midnattssolsloppet en dryg månad och körs 24-25 juli. Sedan tidigare är deltävlingarna på norska Rudskogen Motorsenter 29-30 maj inställda. Säsongspremiären för Porsche Carrera Cup Scandinavia körs därmed på den nyligt uppgraderade Falkenbergs Motorbana 11-12 juli.

Porsche Carrera Cup Scandinavia berörs inte enbart av samhällsläget i Sverige. Omfattande och svårförutsägbara förändringar i schemaläggningen av Formel 1 och Porsche Mobil 1 Supercup påverkar seriens startfält och bemanningen av TV-sändningarna i Viasat/Viaplay.

– Det är en komplex situation med många berörda intressenter och omfattande restriktioner från samhället. Vi arbetar intensivt med en reviderad tävlingskalender där fokus självfallet ligger på att genomföra så många av årets deltävlingar som möjligt. Samtidigt måste vi vara anpassningsbara inför beslut och händelser utanför vår kontroll, avslutar Wermelin.

Preliminär tävlingskalender 2020

Mantorp Park (Roll Out)     30 juni               

Falkenbergs Motorbana     11-12 juli         

Drivecenter Arena              24-25 juli         

Gelleråsen Arena               14-15 aug       

Rudskogen Motorsenter     11-12 sep       

Mantorp Park                      2-3 okt             

Ring Knutstorp                   TBD                   

Kontakter

Bilder

Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp: – Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.
Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp: – Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt. Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.
Ladda ned bild
Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige: – Vi följer myndigheternas rekommendationer. Säkerhet och hälsa för samhället i stort, våra tävlande, vår publik och vår personal kommer alltid i första rummet. Med respekt för rådande situation har det tyvärr blivit nödvändigt för Ring Knutstorp att ställa in säsongspremiären.
Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige: – Vi följer myndigheternas rekommendationer. Säkerhet och hälsa för samhället i stort, våra tävlande, vår publik och vår personal kommer alltid i första rummet. Med respekt för rådande situation har det tyvärr blivit nödvändigt för Ring Knutstorp att ställa in säsongspremiären.
Ladda ned bild
Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport: – Naturligtvis jättetråkigt att ännu en stor tävling måste skjutas på framtiden utifrån den tid vi befinner oss i. Vi ser det runt omkring oss i alla idrotter och stora evenemang. Att det nu också slår mot premiären av svensk racing är verkligen tråkigt. Jag kan bara hoppas att vi kommer igång med något som påminner om normal verksamhet så fort som möjligt.
Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport: – Naturligtvis jättetråkigt att ännu en stor tävling måste skjutas på framtiden utifrån den tid vi befinner oss i. Vi ser det runt omkring oss i alla idrotter och stora evenemang. Att det nu också slår mot premiären av svensk racing är verkligen tråkigt. Jag kan bara hoppas att vi kommer igång med något som påminner om normal verksamhet så fort som möjligt.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda8.9.2020 07:18:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider. Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor). I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono

Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda26.8.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo. Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare. Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbrä

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum