Porsche

Porsche Carrera Cup Scandinavia större än någonsin!

Dela

Säsongsstart i Skandinaviens ledande racingserie. Carrera Cup inleder 2019 med starkare startfält, Driver Development Programme och spännande gästförare. Premiär för Porsche Festival och TV-sändningar på Viasat.

3-4 maj går starten i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp. 2018 firade mästerskapet sitt 15-årsjubileum och nu laddar Sveriges och Skandinaviens ledande racingserie om med en rad tunga nyheter inom flera viktiga områden. Till att börja med får säsongpremiären i Skåne särskild guldkant av en stor Porsche Festival med 1 000 inbjudna entusiaster i 500 bilar från alla viktiga epoker i Porsche-historien.

Fjolårets startfält var ett av de starkaste någonsin i serien och till 2019 förstärks konkurrenskraften ytterligare av nya teamsatsningar och förare. Bland höjdpunkterna finns Fragus Motorsport som storsatsar med fyra bilar och framgångsrika Touring Car-teamet WestCoast Racing som är tillbaka i Carrera Cup. Regerande mästaren Lukas Sundahl satsar på en ny mästerskapsseger 2019 och får räkna med att kämpa. Bland årets mest spännande förarvärvningar finns två efterlängtade comebacker. Erkänt snabbe Robin Hansson och dubble Carrera Cup-mästaren (2005, 2006) Fredrik Ros.

Porsche Carrera Cup Scandinavia startar under 2019 en framtidssatsning som är unik inom svensk motorsport. Driver Development Programme är ett omfattande förarutvecklingsprogram som är tänkt att vaska fram morgondagens racingstjärnor. Sex unga talanger coachas av ett stort team namnkunniga instruktörer under ledning av Sporting Director Thomas Johansson. Målsättningen är att hitta förare som är redo att vinna Porsche Motorsport Shoot-out 2020 och i förlängningen att etablera skandinaviska förare i toppen av det internationella mästerskapet Porsche Supercup.

Den framgångsrika satsningen på internationellt meriterade gästförare som utmanar det ordinarie startfältet i Porsche Sveriges gästbil fortsätter. Som tidigare annonserats kör Prins Carl Philip gästbilen på Gelleråsen Arena. Redan kommande helg sitter Formel 1-världsmästaren och Indy 500-vinnaren Jacques Villeneuve bakom spakarna. Den svenska racingpubliken kan räkna med flera överraskningar under säsongen.

En stor nyhet för alla motorsportentusiaster är att Porsche Carrera Cup Scandinavia livesänds på Sveriges två största motorsport-kanaler, Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay. Mästerskapet får dessutom en helt ny hemsida och nya sociala kanaler på Instagram och Twitter. Där hålls publiken uppdaterad om vad som händer på förarmarknaden samt andra viktiga nyheter även mellan racehelgerna.

Sist men inte minst hjälper Porsche Carrera Cup Scandinavia till att skapa svensk motorhistoria när Midnattsolsloppet gör efterlängtad comeback på en helt nybyggd motorsportarena i Fällfors mellan Skellefteå och Piteå. Drive Center Arena blir med sina 4,2 kilometer Skandinaviens längsta och troligen även snabbaste racingbana. Anläggningen invigs den 14 juni och Race 7 i årets Porsche Carrera Cup Scandinavia blir då den första tävlingen någonsin att köra på banan.

– Vi fortsätter att satsa hårt på svensk racing, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. 2019 blir ett otroligt spännande år med stenhård kamp om segrar och om mästerskapet i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

 

Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia i våra sociala kanaler. Se mästerskapet live på Viasat Motor och Viaplay. För ytterligare information besök www.carreracup.se

   

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019

• 3-4 maj: Ring Knutstorp

• 18-19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge

• 1-2 juni: Scandinavian Raceway, Anderstorp

• 14-15 juni: Drive Center Arena, Fällfors

• 17-18 augusti: Gelleråsen Arena, Karlskoga

• 13-14 september: Rudskogen Motorsenter, Norge

• 4-5 oktober: Mantorp Park

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
– 2019 blir en fantastisk säsong. Vi välkomnar vi nya spännande team och förare till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin Direktör på Porsche Sverige. Samtidigt jobbar vi hårt med Driver Development Programme. Jakten på nästa svenska racingstjärna är i full gång.
– 2019 blir en fantastisk säsong. Vi välkomnar vi nya spännande team och förare till Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin Direktör på Porsche Sverige. Samtidigt jobbar vi hårt med Driver Development Programme. Jakten på nästa svenska racingstjärna är i full gång.
Ladda ned bild
2019 ser du Porsche Carrera Cup Scandinavia på Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay. Första live-sändningen går redan nu till helgen från säsongspremiären på Ring Knutstorp med Janne Blomqvist som programledare.
2019 ser du Porsche Carrera Cup Scandinavia på Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay. Första live-sändningen går redan nu till helgen från säsongspremiären på Ring Knutstorp med Janne Blomqvist som programledare.
Ladda ned bild
Driver Development Programme är ett omfattande förarutvecklingsprogram för talanger födda 1996 och senare. En elitsatsning som förbereder nästa generation skandinaviska toppförare för en internationell motorsportkarriär. Förarcoach: Björn Wirdheim. Teknik och dataanalys: Marcus Fasth. Personlig coach: Thomas Fogdö. Medieträning: Fredrik Huldt. Fysisk träning och diet: Johan Rothlind. Förare 2019: Lukas Sundahl, Sundahl Racing. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport. Ole William Naersnes, Jaffa Racing. Hugo Andersson, PWR. Robin Hansson, Fragus Motorsport. Hugo Nerman, WestCoast Racing.
Driver Development Programme är ett omfattande förarutvecklingsprogram för talanger födda 1996 och senare. En elitsatsning som förbereder nästa generation skandinaviska toppförare för en internationell motorsportkarriär. Förarcoach: Björn Wirdheim. Teknik och dataanalys: Marcus Fasth. Personlig coach: Thomas Fogdö. Medieträning: Fredrik Huldt. Fysisk träning och diet: Johan Rothlind. Förare 2019: Lukas Sundahl, Sundahl Racing. Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport. Ole William Naersnes, Jaffa Racing. Hugo Andersson, PWR. Robin Hansson, Fragus Motorsport. Hugo Nerman, WestCoast Racing.
Ladda ned bild
Lukas Sundahl är regerande mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Kan han försvara sin titel mot ett av de starkaste startfälten i mästerskapets historia? Lukas är en av deltagarna i Driver Development Programme och slåss för en plats i Porsche Motorsport Shoot-out 2019.
Lukas Sundahl är regerande mästare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Kan han försvara sin titel mot ett av de starkaste startfälten i mästerskapets historia? Lukas är en av deltagarna i Driver Development Programme och slåss för en plats i Porsche Motorsport Shoot-out 2019.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer

Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell3.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och b

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum