Porsche Center Helsingborg – Sveriges nya fullserviceanläggning för allt som rör Porsche.

Toppmodern anläggning invigs med ett komplett utbud av bilförsäljning, service och skadeverkstad. Allt samlat under ett och samma tak.

Porsche utvecklas starkt på den svenska marknaden. De senaste fyra åren har försäljningsvolymen tredubblats, från 520 registrerade nya Porsche 2013 till 1 550 bilar under 2017. För att möta den växande efterfrågan och skapa bästa tänkbara förutsättningar för en långsiktig tillväxt utvidgas nu återförsäljarnätverket.

1 december 2018 slår Porsche Center Helsingborg upp portarna för allmänheten och blir Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. Den 5 000 kvadratmeter stora och toppmoderna fullserviceanläggningen är skapad av samma team som står bakom Porsche Center Malmö – Gustav Lundh, Johan Persson och Lars-Bertil Rantzow.

– Den främsta anledningen till vår nyetablering i Helsingborg är behovet att öka servicegraden i nordvästra Skåne med omnejd. Samt att säkra för framtidens lanseringar av nya Porschemodeller, säger Gustav Lundh, vd för Ferdinand Syd AB som nu driver Porsche Center i både Malmö och Helsingborg. Genom satsningen på ett helt nytt Porsche Center med nya och begagnade bilar i två plan kan vi erbjuda kunderna service på högsta tänkbara nivå.

Utöver försäljning av nya och begagnade Porsche har anläggningen serviceverkstad, däckverkstad och bilvårdsavdelning. Vidare finns en fullt integrerad skadeverkstad, vilket gör etableringen i Helsingborg unik på den svenska marknaden.

– Som första Porsche Center i Sverige öppnar vi ett nytt affärsområde i form av en skadeverkstad under samma tak som den övriga verksamheten, fortsätter Gustav Lundh. Vi känner oss väl rustade att välkomna både gamla och nya Porsche-kunder.

Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin har följt det omfattande byggprojektet på nära håll och finns självklart med under invigningen i Helsingborg.

– Affären Porsche i Sverige växer stadigt och vi behöver komma närmare kunderna rent geografiskt både vad gäller försäljning och service. Med den positiva utveckling vi haft är det naturligt att rusta återförsäljarnätverket i takt med att målgruppen växer.

– Stor passion och seriositet har lagts på planeringen och uppförandet av Porsche Center Helsingborg. Att se Sveriges åttonde Porsche Center växa fram med en professionell organisation som redan är väl etablerade i Skåne känns fantastiskt, avslutar Raine Wermelin.

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning