Porsche Center Helsingborg – Sveriges nya fullserviceanläggning för allt som rör Porsche.

Toppmodern anläggning invigs med ett komplett utbud av bilförsäljning, service och skadeverkstad. Allt samlat under ett och samma tak.

Porsche utvecklas starkt på den svenska marknaden. De senaste fyra åren har försäljningsvolymen tredubblats, från 520 registrerade nya Porsche 2013 till 1 550 bilar under 2017. För att möta den växande efterfrågan och skapa bästa tänkbara förutsättningar för en långsiktig tillväxt utvidgas nu återförsäljarnätverket.

1 december 2018 slår Porsche Center Helsingborg upp portarna för allmänheten och blir Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. Den 5 000 kvadratmeter stora och toppmoderna fullserviceanläggningen är skapad av samma team som står bakom Porsche Center Malmö – Gustav Lundh, Johan Persson och Lars-Bertil Rantzow.

– Den främsta anledningen till vår nyetablering i Helsingborg är behovet att öka servicegraden i nordvästra Skåne med omnejd. Samt att säkra för framtidens lanseringar av nya Porschemodeller, säger Gustav Lundh, vd för Ferdinand Syd AB som nu driver Porsche Center i både Malmö och Helsingborg. Genom satsningen på ett helt nytt Porsche Center med nya och begagnade bilar i två plan kan vi erbjuda kunderna service på högsta tänkbara nivå.

Utöver försäljning av nya och begagnade Porsche har anläggningen serviceverkstad, däckverkstad och bilvårdsavdelning. Vidare finns en fullt integrerad skadeverkstad, vilket gör etableringen i Helsingborg unik på den svenska marknaden.

– Som första Porsche Center i Sverige öppnar vi ett nytt affärsområde i form av en skadeverkstad under samma tak som den övriga verksamheten, fortsätter Gustav Lundh. Vi känner oss väl rustade att välkomna både gamla och nya Porsche-kunder.

Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin har följt det omfattande byggprojektet på nära håll och finns självklart med under invigningen i Helsingborg.

– Affären Porsche i Sverige växer stadigt och vi behöver komma närmare kunderna rent geografiskt både vad gäller försäljning och service. Med den positiva utveckling vi haft är det naturligt att rusta återförsäljarnätverket i takt med att målgruppen växer.

– Stor passion och seriositet har lagts på planeringen och uppförandet av Porsche Center Helsingborg. Att se Sveriges åttonde Porsche Center växa fram med en professionell organisation som redan är väl etablerade i Skåne känns fantastiskt, avslutar Raine Wermelin.

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub