Porsche Center Helsingborg – Sveriges nya fullserviceanläggning för allt som rör Porsche.

Toppmodern anläggning invigs med ett komplett utbud av bilförsäljning, service och skadeverkstad. Allt samlat under ett och samma tak.

Porsche utvecklas starkt på den svenska marknaden. De senaste fyra åren har försäljningsvolymen tredubblats, från 520 registrerade nya Porsche 2013 till 1 550 bilar under 2017. För att möta den växande efterfrågan och skapa bästa tänkbara förutsättningar för en långsiktig tillväxt utvidgas nu återförsäljarnätverket.

1 december 2018 slår Porsche Center Helsingborg upp portarna för allmänheten och blir Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. Den 5 000 kvadratmeter stora och toppmoderna fullserviceanläggningen är skapad av samma team som står bakom Porsche Center Malmö – Gustav Lundh, Johan Persson och Lars-Bertil Rantzow.

– Den främsta anledningen till vår nyetablering i Helsingborg är behovet att öka servicegraden i nordvästra Skåne med omnejd. Samt att säkra för framtidens lanseringar av nya Porschemodeller, säger Gustav Lundh, vd för Ferdinand Syd AB som nu driver Porsche Center i både Malmö och Helsingborg. Genom satsningen på ett helt nytt Porsche Center med nya och begagnade bilar i två plan kan vi erbjuda kunderna service på högsta tänkbara nivå.

Utöver försäljning av nya och begagnade Porsche har anläggningen serviceverkstad, däckverkstad och bilvårdsavdelning. Vidare finns en fullt integrerad skadeverkstad, vilket gör etableringen i Helsingborg unik på den svenska marknaden.

– Som första Porsche Center i Sverige öppnar vi ett nytt affärsområde i form av en skadeverkstad under samma tak som den övriga verksamheten, fortsätter Gustav Lundh. Vi känner oss väl rustade att välkomna både gamla och nya Porsche-kunder.

Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin har följt det omfattande byggprojektet på nära håll och finns självklart med under invigningen i Helsingborg.

– Affären Porsche i Sverige växer stadigt och vi behöver komma närmare kunderna rent geografiskt både vad gäller försäljning och service. Med den positiva utveckling vi haft är det naturligt att rusta återförsäljarnätverket i takt med att målgruppen växer.

– Stor passion och seriositet har lagts på planeringen och uppförandet av Porsche Center Helsingborg. Att se Sveriges åttonde Porsche Center växa fram med en professionell organisation som redan är väl etablerade i Skåne känns fantastiskt, avslutar Raine Wermelin.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och