Porsche expanderar i Stockholm – nytt Porsche Center etableras i Danderyd

Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har vuxit kraftigt på den svenska marknaden under de senaste åren. Under 2015 registrerades 1.215 nya Porsche i Sverige. Det är mer än en fördubbling av försäljningsrekordet från 2013. För att kunna ta hand om den stora efterfrågan i Stockholmsområdet etableras därför en helt ny fullserviceanläggning i form av Porsche Center Danderyd.

Porsche har under de senaste åren kraftigt ökat sin försäljning, sedan 2013 har man mer än fördubblat försäljningen av nya bilar på den svenska marknaden. Volymökningen kommer dels från tidigare etablerade modeller som Porsche 911 och Porsche Cayenne. Dessutom har Porsche Macan, den sportiga mellanklass-SUV som lanserades 2014, blivit en större framgång för märket än förväntat.

Den ökande försäljningen märks i hela landet, där den största försäljningsökningen har kommit inom Stockholm där försäljningstakten på nya bilar hos Porsche Center Stockholm nu är uppe i ca 400 bilar per år, en rejäl ökning från ca 160 bilar per år för bara två år sen. Den ökade volymen på både nya och begagnade bilar, samt en större efterfrågan på verkstadstjänster genom den snabbt växande vagnparken, skapar dock nya om än angenäma utmaningar.

- Den stora efterfrågan från våra kunder, både vad gäller bilar och servicetider innebär att vi behöver utöka vår kapacitet rejält säger Jens Wetterfors, VD för Din Bil Sverige AB.

Din Bil Sverige AB driver sedan tidigare Porsche Center Stockholm och Porsche Service Center Östermalm. Trots att man under senare år både anställt mer personal och byggt till kapacitet i dessa två anläggningar behöver man nu ännu större ytor, för att skapa plats för fler medarbetare och på bästa sätt kunna välkomna än fler kunder till Porsche.

- Vi är glada och stolta att få möjligheten att från grunden bygga upp ytterligare ett nytt Porsche Center i Stockholm, fortsätter Jens Wetterfors. Den positiva utvecklingen för Porsche under de senaste åren, med ett starkt modellprogram både idag och under de kommande åren, samt det ständiga arbetet med att stärka både varumärke och kundnöjdhet ytterligare, gör det väldigt intressant att investera i Porsche.

Försäljningstakten t o m augusti indikerar att 2016 med god marginal kommer att bli ett nytt rekordår för Porsche. Både leveranstakt och ordertecknande ser mycket bra ut. Dessutom lanseras i september en ny Porsche 718 Cayman och i november kommer den sportiga supersedanen Porsche Panamera i en helt ny version till de svenska bilhallarna.

- Porsche har haft en fantastisk utveckling på den svenska marknaden under de senaste åren, säger Raine Wermelin, chef på Porsche Sverige. Porsche har sålt bra i samtliga produktsegment, mest utmärkande är kanske den stora efterfrågan vi har sett för Porsche 911 under de senaste åren.

- Parallellt med det omfattande arbetet med att anpassa hela organisationen till de växande nybilsvolymerna och de nya arbetssätt det kräver, behöver vi säkerställa att alla nya och gamla Porsche kunder tas omhand på det sätt de kan förvänta sig.

- Förutom att vi löpande ser allt fler kollegor tillkomma på både försäljnings- och servicesidan hos våra befintliga Porsche Center, behöver vi förbättra kapacitet och tillgänglighet genom fler anläggningar. Det är mycket glädjande att vi genom Porsche Center Danderyd kan planera för ytterligare en anläggning inom Stockholmsområdet.

Detaljerad planering kring byggandet av Porsche Center Danderyd pågår för fullt. Det kommer att finnas utställningsplats för 12 nya bilar samt 12 begagnade bilar, samt 10 fullutrustade verkstadsplatser. Din Bil räknar med att inom ett par år efter öppnandet kunna sälja ca 600-700 nya och begagnade Porsche från anläggningen, där ca 25 nya arbetsplatser skapas.

Anläggningen beräknas öppnas med full verksamhet under slutet av 2017 och processen med att rekrytera personal till nyckelpositioner har redan påbörjats.

För ytterligare information kontakta Jens Wetterfors, Din Bil Sverige AB, tel 08-503 330 01 eller Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel 08-553 867 94

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar:

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst