Porsche expanderar i Stockholm – nytt Porsche Center etableras i Danderyd

Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har vuxit kraftigt på den svenska marknaden under de senaste åren. Under 2015 registrerades 1.215 nya Porsche i Sverige. Det är mer än en fördubbling av försäljningsrekordet från 2013. För att kunna ta hand om den stora efterfrågan i Stockholmsområdet etableras därför en helt ny fullserviceanläggning i form av Porsche Center Danderyd.

Porsche har under de senaste åren kraftigt ökat sin försäljning, sedan 2013 har man mer än fördubblat försäljningen av nya bilar på den svenska marknaden. Volymökningen kommer dels från tidigare etablerade modeller som Porsche 911 och Porsche Cayenne. Dessutom har Porsche Macan, den sportiga mellanklass-SUV som lanserades 2014, blivit en större framgång för märket än förväntat.

Den ökande försäljningen märks i hela landet, där den största försäljningsökningen har kommit inom Stockholm där försäljningstakten på nya bilar hos Porsche Center Stockholm nu är uppe i ca 400 bilar per år, en rejäl ökning från ca 160 bilar per år för bara två år sen. Den ökade volymen på både nya och begagnade bilar, samt en större efterfrågan på verkstadstjänster genom den snabbt växande vagnparken, skapar dock nya om än angenäma utmaningar.

- Den stora efterfrågan från våra kunder, både vad gäller bilar och servicetider innebär att vi behöver utöka vår kapacitet rejält säger Jens Wetterfors, VD för Din Bil Sverige AB.

Din Bil Sverige AB driver sedan tidigare Porsche Center Stockholm och Porsche Service Center Östermalm. Trots att man under senare år både anställt mer personal och byggt till kapacitet i dessa två anläggningar behöver man nu ännu större ytor, för att skapa plats för fler medarbetare och på bästa sätt kunna välkomna än fler kunder till Porsche.

- Vi är glada och stolta att få möjligheten att från grunden bygga upp ytterligare ett nytt Porsche Center i Stockholm, fortsätter Jens Wetterfors. Den positiva utvecklingen för Porsche under de senaste åren, med ett starkt modellprogram både idag och under de kommande åren, samt det ständiga arbetet med att stärka både varumärke och kundnöjdhet ytterligare, gör det väldigt intressant att investera i Porsche.

Försäljningstakten t o m augusti indikerar att 2016 med god marginal kommer att bli ett nytt rekordår för Porsche. Både leveranstakt och ordertecknande ser mycket bra ut. Dessutom lanseras i september en ny Porsche 718 Cayman och i november kommer den sportiga supersedanen Porsche Panamera i en helt ny version till de svenska bilhallarna.

- Porsche har haft en fantastisk utveckling på den svenska marknaden under de senaste åren, säger Raine Wermelin, chef på Porsche Sverige. Porsche har sålt bra i samtliga produktsegment, mest utmärkande är kanske den stora efterfrågan vi har sett för Porsche 911 under de senaste åren.

- Parallellt med det omfattande arbetet med att anpassa hela organisationen till de växande nybilsvolymerna och de nya arbetssätt det kräver, behöver vi säkerställa att alla nya och gamla Porsche kunder tas omhand på det sätt de kan förvänta sig.

- Förutom att vi löpande ser allt fler kollegor tillkomma på både försäljnings- och servicesidan hos våra befintliga Porsche Center, behöver vi förbättra kapacitet och tillgänglighet genom fler anläggningar. Det är mycket glädjande att vi genom Porsche Center Danderyd kan planera för ytterligare en anläggning inom Stockholmsområdet.

Detaljerad planering kring byggandet av Porsche Center Danderyd pågår för fullt. Det kommer att finnas utställningsplats för 12 nya bilar samt 12 begagnade bilar, samt 10 fullutrustade verkstadsplatser. Din Bil räknar med att inom ett par år efter öppnandet kunna sälja ca 600-700 nya och begagnade Porsche från anläggningen, där ca 25 nya arbetsplatser skapas.

Anläggningen beräknas öppnas med full verksamhet under slutet av 2017 och processen med att rekrytera personal till nyckelpositioner har redan påbörjats.

För ytterligare information kontakta Jens Wetterfors, Din Bil Sverige AB, tel 08-503 330 01 eller Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel 08-553 867 94

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar:

Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare26.1.2018 17:15Pressmeddelande

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet. - Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum. - Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har va