Porsche expanderar i Stockholm – nytt Porsche Center etableras i Danderyd

Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har vuxit kraftigt på den svenska marknaden under de senaste åren. Under 2015 registrerades 1.215 nya Porsche i Sverige. Det är mer än en fördubbling av försäljningsrekordet från 2013. För att kunna ta hand om den stora efterfrågan i Stockholmsområdet etableras därför en helt ny fullserviceanläggning i form av Porsche Center Danderyd.

Porsche har under de senaste åren kraftigt ökat sin försäljning, sedan 2013 har man mer än fördubblat försäljningen av nya bilar på den svenska marknaden. Volymökningen kommer dels från tidigare etablerade modeller som Porsche 911 och Porsche Cayenne. Dessutom har Porsche Macan, den sportiga mellanklass-SUV som lanserades 2014, blivit en större framgång för märket än förväntat.

Den ökande försäljningen märks i hela landet, där den största försäljningsökningen har kommit inom Stockholm där försäljningstakten på nya bilar hos Porsche Center Stockholm nu är uppe i ca 400 bilar per år, en rejäl ökning från ca 160 bilar per år för bara två år sen. Den ökade volymen på både nya och begagnade bilar, samt en större efterfrågan på verkstadstjänster genom den snabbt växande vagnparken, skapar dock nya om än angenäma utmaningar.

- Den stora efterfrågan från våra kunder, både vad gäller bilar och servicetider innebär att vi behöver utöka vår kapacitet rejält säger Jens Wetterfors, VD för Din Bil Sverige AB.

Din Bil Sverige AB driver sedan tidigare Porsche Center Stockholm och Porsche Service Center Östermalm. Trots att man under senare år både anställt mer personal och byggt till kapacitet i dessa två anläggningar behöver man nu ännu större ytor, för att skapa plats för fler medarbetare och på bästa sätt kunna välkomna än fler kunder till Porsche.

- Vi är glada och stolta att få möjligheten att från grunden bygga upp ytterligare ett nytt Porsche Center i Stockholm, fortsätter Jens Wetterfors. Den positiva utvecklingen för Porsche under de senaste åren, med ett starkt modellprogram både idag och under de kommande åren, samt det ständiga arbetet med att stärka både varumärke och kundnöjdhet ytterligare, gör det väldigt intressant att investera i Porsche.

Försäljningstakten t o m augusti indikerar att 2016 med god marginal kommer att bli ett nytt rekordår för Porsche. Både leveranstakt och ordertecknande ser mycket bra ut. Dessutom lanseras i september en ny Porsche 718 Cayman och i november kommer den sportiga supersedanen Porsche Panamera i en helt ny version till de svenska bilhallarna.

- Porsche har haft en fantastisk utveckling på den svenska marknaden under de senaste åren, säger Raine Wermelin, chef på Porsche Sverige. Porsche har sålt bra i samtliga produktsegment, mest utmärkande är kanske den stora efterfrågan vi har sett för Porsche 911 under de senaste åren.

- Parallellt med det omfattande arbetet med att anpassa hela organisationen till de växande nybilsvolymerna och de nya arbetssätt det kräver, behöver vi säkerställa att alla nya och gamla Porsche kunder tas omhand på det sätt de kan förvänta sig.

- Förutom att vi löpande ser allt fler kollegor tillkomma på både försäljnings- och servicesidan hos våra befintliga Porsche Center, behöver vi förbättra kapacitet och tillgänglighet genom fler anläggningar. Det är mycket glädjande att vi genom Porsche Center Danderyd kan planera för ytterligare en anläggning inom Stockholmsområdet.

Detaljerad planering kring byggandet av Porsche Center Danderyd pågår för fullt. Det kommer att finnas utställningsplats för 12 nya bilar samt 12 begagnade bilar, samt 10 fullutrustade verkstadsplatser. Din Bil räknar med att inom ett par år efter öppnandet kunna sälja ca 600-700 nya och begagnade Porsche från anläggningen, där ca 25 nya arbetsplatser skapas.

Anläggningen beräknas öppnas med full verksamhet under slutet av 2017 och processen med att rekrytera personal till nyckelpositioner har redan påbörjats.

För ytterligare information kontakta Jens Wetterfors, Din Bil Sverige AB, tel 08-503 330 01 eller Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel 08-553 867 94

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar:

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension

Världspremiär för exklusiv nyutgåva av Porsche 935 med 700 hk28.9.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche presenterar nya 935 i samband med det historiska “Rennsport Reunion”-mötet på Laguna Seca Raceway i Kalifornien. Den 515 kW (700 hk) starka tävlingsmodellen har en kaross som påminner om den legendariska Porsche 935/78 och kommer att tillverkas i en begränsad serie om 77 bilar. - Den här speciella bilen är en födelsedagspresent från Porsche Motorsport till alla fans över hela världen, säger Dr Frank-Steffen Walliser, vice president för Motorsport och GT-bilar. - Eftersom bilen inte är homologerad behövde inte tekniker och designers hålla sig till de vanliga reglerna och de hade därför större frihet i utvecklingsarbetet. Tekniken i modellen som är avsedd för klubbtävlingar och privat träning på racerbanor bygger på högprestandamodellen 911 GT2 RS. Liksom i sin historiska föregångare har större delen av karossen ersatts med delar i kolfiber (CFRP). Inklusive det strömlinjeformade förlängda bakpartiet är Porsche 935 4,87 meter lång. Den exklusiva klubb-racern är 2,03 meter bred. D