Porsche expanderar i Stockholm – nytt Porsche Center etableras i Danderyd

Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har vuxit kraftigt på den svenska marknaden under de senaste åren. Under 2015 registrerades 1.215 nya Porsche i Sverige. Det är mer än en fördubbling av försäljningsrekordet från 2013. För att kunna ta hand om den stora efterfrågan i Stockholmsområdet etableras därför en helt ny fullserviceanläggning i form av Porsche Center Danderyd.

Porsche har under de senaste åren kraftigt ökat sin försäljning, sedan 2013 har man mer än fördubblat försäljningen av nya bilar på den svenska marknaden. Volymökningen kommer dels från tidigare etablerade modeller som Porsche 911 och Porsche Cayenne. Dessutom har Porsche Macan, den sportiga mellanklass-SUV som lanserades 2014, blivit en större framgång för märket än förväntat.

Den ökande försäljningen märks i hela landet, där den största försäljningsökningen har kommit inom Stockholm där försäljningstakten på nya bilar hos Porsche Center Stockholm nu är uppe i ca 400 bilar per år, en rejäl ökning från ca 160 bilar per år för bara två år sen. Den ökade volymen på både nya och begagnade bilar, samt en större efterfrågan på verkstadstjänster genom den snabbt växande vagnparken, skapar dock nya om än angenäma utmaningar.

- Den stora efterfrågan från våra kunder, både vad gäller bilar och servicetider innebär att vi behöver utöka vår kapacitet rejält säger Jens Wetterfors, VD för Din Bil Sverige AB.

Din Bil Sverige AB driver sedan tidigare Porsche Center Stockholm och Porsche Service Center Östermalm. Trots att man under senare år både anställt mer personal och byggt till kapacitet i dessa två anläggningar behöver man nu ännu större ytor, för att skapa plats för fler medarbetare och på bästa sätt kunna välkomna än fler kunder till Porsche.

- Vi är glada och stolta att få möjligheten att från grunden bygga upp ytterligare ett nytt Porsche Center i Stockholm, fortsätter Jens Wetterfors. Den positiva utvecklingen för Porsche under de senaste åren, med ett starkt modellprogram både idag och under de kommande åren, samt det ständiga arbetet med att stärka både varumärke och kundnöjdhet ytterligare, gör det väldigt intressant att investera i Porsche.

Försäljningstakten t o m augusti indikerar att 2016 med god marginal kommer att bli ett nytt rekordår för Porsche. Både leveranstakt och ordertecknande ser mycket bra ut. Dessutom lanseras i september en ny Porsche 718 Cayman och i november kommer den sportiga supersedanen Porsche Panamera i en helt ny version till de svenska bilhallarna.

- Porsche har haft en fantastisk utveckling på den svenska marknaden under de senaste åren, säger Raine Wermelin, chef på Porsche Sverige. Porsche har sålt bra i samtliga produktsegment, mest utmärkande är kanske den stora efterfrågan vi har sett för Porsche 911 under de senaste åren.

- Parallellt med det omfattande arbetet med att anpassa hela organisationen till de växande nybilsvolymerna och de nya arbetssätt det kräver, behöver vi säkerställa att alla nya och gamla Porsche kunder tas omhand på det sätt de kan förvänta sig.

- Förutom att vi löpande ser allt fler kollegor tillkomma på både försäljnings- och servicesidan hos våra befintliga Porsche Center, behöver vi förbättra kapacitet och tillgänglighet genom fler anläggningar. Det är mycket glädjande att vi genom Porsche Center Danderyd kan planera för ytterligare en anläggning inom Stockholmsområdet.

Detaljerad planering kring byggandet av Porsche Center Danderyd pågår för fullt. Det kommer att finnas utställningsplats för 12 nya bilar samt 12 begagnade bilar, samt 10 fullutrustade verkstadsplatser. Din Bil räknar med att inom ett par år efter öppnandet kunna sälja ca 600-700 nya och begagnade Porsche från anläggningen, där ca 25 nya arbetsplatser skapas.

Anläggningen beräknas öppnas med full verksamhet under slutet av 2017 och processen med att rekrytera personal till nyckelpositioner har redan påbörjats.

För ytterligare information kontakta Jens Wetterfors, Din Bil Sverige AB, tel 08-503 330 01 eller Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel 08-553 867 94

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar:

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och