Porsche firar 70 år med specialutställning

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster.

Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle.

Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche.

Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet.

Med den här specialutställningen lyfter Porsche fram berättelser om hur företaget på ett avgörande sätt skapat och drivit på utvecklingen av sportbilar från 1948 till idag. Målet är att framhålla särskilt framstående utvecklingar inom Porsche under de sju årtiondena. Mer än 75 utställningsbilar – från den legendariska Porsche 356 “No. 1” Roadster från 1948 till den helt eldrivna Porsche Mission E – ger en inblick i märkets förflutna och dess framtid.

- Med den här utställningen som firar årsdagen för vårt märke, har vi slagit in på en helt ny väg, säger Achim Stejskal, chef för Porsche Museum. För första gången har vi byggt om hela vårt utställningsområde, som är mer än 5 600 kvadratmeter stort.

I egenskap av ”sportbilens ursprung” är den 70 år gamla Porsche 356 “No. 1” Roadster det första besökarna ser. Den här unika modellen gör Porsche till en av få biltillverkare i världen som har originalet av den första bilen som företaget tillverkat, kvar i sin ägo.

Motorsport tar upp en stor del av varje årtionde. Genom historien och fram till idag har Porsche utvecklat och testat nya teknologier i tävlingsbilar som sedan blir legender. Den principen skapar också ”framtidens sportbil”, Mission E. Den serietillverkade versionen lanseras 2019 som den första helt eldrivna modellen från Porsche och bygger på erfarenheterna från Le Mans-vinnande 919 Hybrid.

Digitala projekt, som uppkoppling via Porsche Connect och datasäkerhet med hjälp av blockchain-teknik i sportbilar, kommer också att presenteras. Specialutställningen kompletteras av interaktiva erfarenheter, som till exempel en Augmented Reality-applikation för Mission E. När besökarna tittar på konceptstudien med AR-glasögon visas ytterligare information om teknologin bakom Mission E.

Specialutställningens unika attraktionskraft har skapats genom att kombinera Porsche genom tiderna med företagets kulturella värden: pionjäranda, passion, sportighet och familj. Utställningen lägger också särskild vikt vid anställda, vid tävlingsförare och vänner till Porsche som gjort företaget till den kraft det är idag. Utan de anställdas passion och utan den entusiasm som Porsche-gemenskapen världen över visat, skulle en sådan framgångshistoria vara otänkbar för den tyska sportbilstillverkaren.

Porsche kommer också att ordna en specialutställning för att fira årsjubileet i Porsche-paviljongen i besökscentret Autostadt i Wolfsburg. Där kommer de första fyra 356 Speedster som någonsin tillverkats, från år 1954, att visas som exempel på Porsches ingenjörskonst. En annan specialutställning kommer också att ordnas för familjedagen som äger rum i morgon i Porsches anläggning i Leipzig.

Porsche firar årsjubileet med flera aktiviteter världen över 2018. I morgon den 9 juni bjuder Porsche in fans till ”Sports Car Together Day” vid alla sina anläggningar världen över. På söndag den 10 juni är Porsche värd för ett stort firande på festivalområdet Cannstatter Wasen. Helgen 16 – 17 juni välkomnar Porsche sina anställda, boende i Zuffenhausen och märkesentusiaster till ett offentligt firande i och omkring anläggningen runt Porscheplatz i Zuffenhausen. Festivalen inkluderar interaktiva aktiviteter för besökarna, både gamla och unga, korta fabriksturer, food trucks, direktsändning av 24-timmars på Le Mans och sändningar från världscupen mellan Tyskland och Mexiko. Det är fritt inträde till museet och alla event under helgen.

“Festival of Speed” som anordnas den 12 – 15 juli på tävlingsbanan Goodwood i Storbritannien och “Rennsport Reunion” i Kalifornien den 27 – 30 september ingår också i firandet. Jubileumsfirandet avslutas med ”Sound Night” som hålls för första gången i Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober.

Specialutställningen ”Porsche 70 år” pågår till den 6 januari 2019. Porsche Museum är öppet från tisdag till söndag, från kl 09 till kl 18. Ytterligare information finns på https://www.porsche.com/museum/en/, och på följande länk: https://presskit.porsche.de/anniversaries/en/70-years-porsche-sports-cars/index.html.

Bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (presse.porsche.de).

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.