Porsche firar 70 år med specialutställning

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster.

Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle.

Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche.

Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet.

Med den här specialutställningen lyfter Porsche fram berättelser om hur företaget på ett avgörande sätt skapat och drivit på utvecklingen av sportbilar från 1948 till idag. Målet är att framhålla särskilt framstående utvecklingar inom Porsche under de sju årtiondena. Mer än 75 utställningsbilar – från den legendariska Porsche 356 “No. 1” Roadster från 1948 till den helt eldrivna Porsche Mission E – ger en inblick i märkets förflutna och dess framtid.

- Med den här utställningen som firar årsdagen för vårt märke, har vi slagit in på en helt ny väg, säger Achim Stejskal, chef för Porsche Museum. För första gången har vi byggt om hela vårt utställningsområde, som är mer än 5 600 kvadratmeter stort.

I egenskap av ”sportbilens ursprung” är den 70 år gamla Porsche 356 “No. 1” Roadster det första besökarna ser. Den här unika modellen gör Porsche till en av få biltillverkare i världen som har originalet av den första bilen som företaget tillverkat, kvar i sin ägo.

Motorsport tar upp en stor del av varje årtionde. Genom historien och fram till idag har Porsche utvecklat och testat nya teknologier i tävlingsbilar som sedan blir legender. Den principen skapar också ”framtidens sportbil”, Mission E. Den serietillverkade versionen lanseras 2019 som den första helt eldrivna modellen från Porsche och bygger på erfarenheterna från Le Mans-vinnande 919 Hybrid.

Digitala projekt, som uppkoppling via Porsche Connect och datasäkerhet med hjälp av blockchain-teknik i sportbilar, kommer också att presenteras. Specialutställningen kompletteras av interaktiva erfarenheter, som till exempel en Augmented Reality-applikation för Mission E. När besökarna tittar på konceptstudien med AR-glasögon visas ytterligare information om teknologin bakom Mission E.

Specialutställningens unika attraktionskraft har skapats genom att kombinera Porsche genom tiderna med företagets kulturella värden: pionjäranda, passion, sportighet och familj. Utställningen lägger också särskild vikt vid anställda, vid tävlingsförare och vänner till Porsche som gjort företaget till den kraft det är idag. Utan de anställdas passion och utan den entusiasm som Porsche-gemenskapen världen över visat, skulle en sådan framgångshistoria vara otänkbar för den tyska sportbilstillverkaren.

Porsche kommer också att ordna en specialutställning för att fira årsjubileet i Porsche-paviljongen i besökscentret Autostadt i Wolfsburg. Där kommer de första fyra 356 Speedster som någonsin tillverkats, från år 1954, att visas som exempel på Porsches ingenjörskonst. En annan specialutställning kommer också att ordnas för familjedagen som äger rum i morgon i Porsches anläggning i Leipzig.

Porsche firar årsjubileet med flera aktiviteter världen över 2018. I morgon den 9 juni bjuder Porsche in fans till ”Sports Car Together Day” vid alla sina anläggningar världen över. På söndag den 10 juni är Porsche värd för ett stort firande på festivalområdet Cannstatter Wasen. Helgen 16 – 17 juni välkomnar Porsche sina anställda, boende i Zuffenhausen och märkesentusiaster till ett offentligt firande i och omkring anläggningen runt Porscheplatz i Zuffenhausen. Festivalen inkluderar interaktiva aktiviteter för besökarna, både gamla och unga, korta fabriksturer, food trucks, direktsändning av 24-timmars på Le Mans och sändningar från världscupen mellan Tyskland och Mexiko. Det är fritt inträde till museet och alla event under helgen.

“Festival of Speed” som anordnas den 12 – 15 juli på tävlingsbanan Goodwood i Storbritannien och “Rennsport Reunion” i Kalifornien den 27 – 30 september ingår också i firandet. Jubileumsfirandet avslutas med ”Sound Night” som hålls för första gången i Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober.

Specialutställningen ”Porsche 70 år” pågår till den 6 januari 2019. Porsche Museum är öppet från tisdag till söndag, från kl 09 till kl 18. Ytterligare information finns på https://www.porsche.com/museum/en/, och på följande länk: https://presskit.porsche.de/anniversaries/en/70-years-porsche-sports-cars/index.html.

Bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (presse.porsche.de).

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid2.5.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.