Porsche firar 70 år med specialutställning

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster.

Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle.

Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche.

Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet.

Med den här specialutställningen lyfter Porsche fram berättelser om hur företaget på ett avgörande sätt skapat och drivit på utvecklingen av sportbilar från 1948 till idag. Målet är att framhålla särskilt framstående utvecklingar inom Porsche under de sju årtiondena. Mer än 75 utställningsbilar – från den legendariska Porsche 356 “No. 1” Roadster från 1948 till den helt eldrivna Porsche Mission E – ger en inblick i märkets förflutna och dess framtid.

- Med den här utställningen som firar årsdagen för vårt märke, har vi slagit in på en helt ny väg, säger Achim Stejskal, chef för Porsche Museum. För första gången har vi byggt om hela vårt utställningsområde, som är mer än 5 600 kvadratmeter stort.

I egenskap av ”sportbilens ursprung” är den 70 år gamla Porsche 356 “No. 1” Roadster det första besökarna ser. Den här unika modellen gör Porsche till en av få biltillverkare i världen som har originalet av den första bilen som företaget tillverkat, kvar i sin ägo.

Motorsport tar upp en stor del av varje årtionde. Genom historien och fram till idag har Porsche utvecklat och testat nya teknologier i tävlingsbilar som sedan blir legender. Den principen skapar också ”framtidens sportbil”, Mission E. Den serietillverkade versionen lanseras 2019 som den första helt eldrivna modellen från Porsche och bygger på erfarenheterna från Le Mans-vinnande 919 Hybrid.

Digitala projekt, som uppkoppling via Porsche Connect och datasäkerhet med hjälp av blockchain-teknik i sportbilar, kommer också att presenteras. Specialutställningen kompletteras av interaktiva erfarenheter, som till exempel en Augmented Reality-applikation för Mission E. När besökarna tittar på konceptstudien med AR-glasögon visas ytterligare information om teknologin bakom Mission E.

Specialutställningens unika attraktionskraft har skapats genom att kombinera Porsche genom tiderna med företagets kulturella värden: pionjäranda, passion, sportighet och familj. Utställningen lägger också särskild vikt vid anställda, vid tävlingsförare och vänner till Porsche som gjort företaget till den kraft det är idag. Utan de anställdas passion och utan den entusiasm som Porsche-gemenskapen världen över visat, skulle en sådan framgångshistoria vara otänkbar för den tyska sportbilstillverkaren.

Porsche kommer också att ordna en specialutställning för att fira årsjubileet i Porsche-paviljongen i besökscentret Autostadt i Wolfsburg. Där kommer de första fyra 356 Speedster som någonsin tillverkats, från år 1954, att visas som exempel på Porsches ingenjörskonst. En annan specialutställning kommer också att ordnas för familjedagen som äger rum i morgon i Porsches anläggning i Leipzig.

Porsche firar årsjubileet med flera aktiviteter världen över 2018. I morgon den 9 juni bjuder Porsche in fans till ”Sports Car Together Day” vid alla sina anläggningar världen över. På söndag den 10 juni är Porsche värd för ett stort firande på festivalområdet Cannstatter Wasen. Helgen 16 – 17 juni välkomnar Porsche sina anställda, boende i Zuffenhausen och märkesentusiaster till ett offentligt firande i och omkring anläggningen runt Porscheplatz i Zuffenhausen. Festivalen inkluderar interaktiva aktiviteter för besökarna, både gamla och unga, korta fabriksturer, food trucks, direktsändning av 24-timmars på Le Mans och sändningar från världscupen mellan Tyskland och Mexiko. Det är fritt inträde till museet och alla event under helgen.

“Festival of Speed” som anordnas den 12 – 15 juli på tävlingsbanan Goodwood i Storbritannien och “Rennsport Reunion” i Kalifornien den 27 – 30 september ingår också i firandet. Jubileumsfirandet avslutas med ”Sound Night” som hålls för första gången i Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober.

Specialutställningen ”Porsche 70 år” pågår till den 6 januari 2019. Porsche Museum är öppet från tisdag till söndag, från kl 09 till kl 18. Ytterligare information finns på https://www.porsche.com/museum/en/, och på följande länk: https://presskit.porsche.de/anniversaries/en/70-years-porsche-sports-cars/index.html.

Bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (presse.porsche.de).

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s