Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet.

- Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum.

- Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har vad som krävs för att försäkra oss om att märket Porsche fortsätter att fascinera – i ytterligare 70 år.

Modellen som efterträdde 356, Porsche 911, designad av Ferry Porsches son Ferdinand Alexander, gav företaget sitt genombrott som en av världens ledande tillverkare av sportbilar, både ur ett tekniskt och ett designmässigt perspektiv.

Porsche 911, som presenterades för världen första gången 1963, har idag tillverkats i över en miljon exemplar.

- Även om Porsche 911 kontinuerligt har utvecklats genom årtiondena och hela tiden förbättrats med nya, innovativa teknologier, har ingen annan modell lyckats behålla sin själ på samma sätt som 911, säger Oliver Blume. Alla de modeller som Porsche utvecklar nu och i framtiden bygger på den sportbilen. Som märkets grundpelare har Porsche 911 blivit sportbilsälskarnas dröm och vunnit entusiasternas hjärtan världen över.

Framtidens sportbil från Porsche står redan på startlinjen i form av Mission E, den första helt eldrivna modellen från Zuffenhausen. Konceptbilen kombinerar den distinkta, emotionella designen hos en Porsche med exceptionella prestanda och framtidsinriktad vardagsfunktionalitet. Fyradörrarsmodellen med fyra individuella säten har en motoreffekt på över 600 hk, en räckvidd på över 500 km, accelererar från 0 – 100 km/tim på under 3,5 sekunder och kan laddas till 80 procent på cirka 15 minuter. Porsche har investerat cirka en miljard Euro i det futuristiska projektet och skapat över 1 200 nya arbetstillfällen bara vid huvudkontoret i Stuttgart–Zuffenhausen, där Mission E kommer att tillverkas.

- Porsche kommer alltid att vara Porsche – det ledande märket inom exklusiv, sportig mobilitet, säger Oliver Blume.

Porsche firar årsdagen med ett antal aktiviteter världen över. Den 3:e februari kommer ”The Porsche Effect“ att öppnas på Petersen Automotive Museum i Los Angeles. I Tyskland visas utställningen “70 years of the Porsche sports car” den 20 till 31 mars på “DRIVE, the Volkswagen Group Forum” i Berlin. Porsche Museum firar också födelsedagen med en omfattande specialutställning som öppnar den 9 juni.

Samma dag, den 9 juni, bjuder Porsche in sportbilsfans till sina anläggningar världen över för att fira “Sports Car Together Day”.

Helgen den 16 – 17 juli kommer Porsche att vara värd för anställda, invånare i Zuffenhausen-området och kunder vid ett publikt firande i och omkring Porsche Museum i Stuttgart.

”Festival of Speed”, som hålls på racerbanan Goodwood i Storbritannien den 12 – 15 juli, kommer också att fira jubileet, liksom ”Rennsport Reunion” i Kalifornien den 27 – 30 september.

Firandet avslutas med evenemanget ”Sound Night” som för första gången hålls på Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober. Ytterligare information finns tillgänglig på https://www.porsche.com/museum/en/.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och