Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet.

- Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum.

- Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har vad som krävs för att försäkra oss om att märket Porsche fortsätter att fascinera – i ytterligare 70 år.

Modellen som efterträdde 356, Porsche 911, designad av Ferry Porsches son Ferdinand Alexander, gav företaget sitt genombrott som en av världens ledande tillverkare av sportbilar, både ur ett tekniskt och ett designmässigt perspektiv.

Porsche 911, som presenterades för världen första gången 1963, har idag tillverkats i över en miljon exemplar.

- Även om Porsche 911 kontinuerligt har utvecklats genom årtiondena och hela tiden förbättrats med nya, innovativa teknologier, har ingen annan modell lyckats behålla sin själ på samma sätt som 911, säger Oliver Blume. Alla de modeller som Porsche utvecklar nu och i framtiden bygger på den sportbilen. Som märkets grundpelare har Porsche 911 blivit sportbilsälskarnas dröm och vunnit entusiasternas hjärtan världen över.

Framtidens sportbil från Porsche står redan på startlinjen i form av Mission E, den första helt eldrivna modellen från Zuffenhausen. Konceptbilen kombinerar den distinkta, emotionella designen hos en Porsche med exceptionella prestanda och framtidsinriktad vardagsfunktionalitet. Fyradörrarsmodellen med fyra individuella säten har en motoreffekt på över 600 hk, en räckvidd på över 500 km, accelererar från 0 – 100 km/tim på under 3,5 sekunder och kan laddas till 80 procent på cirka 15 minuter. Porsche har investerat cirka en miljard Euro i det futuristiska projektet och skapat över 1 200 nya arbetstillfällen bara vid huvudkontoret i Stuttgart–Zuffenhausen, där Mission E kommer att tillverkas.

- Porsche kommer alltid att vara Porsche – det ledande märket inom exklusiv, sportig mobilitet, säger Oliver Blume.

Porsche firar årsdagen med ett antal aktiviteter världen över. Den 3:e februari kommer ”The Porsche Effect“ att öppnas på Petersen Automotive Museum i Los Angeles. I Tyskland visas utställningen “70 years of the Porsche sports car” den 20 till 31 mars på “DRIVE, the Volkswagen Group Forum” i Berlin. Porsche Museum firar också födelsedagen med en omfattande specialutställning som öppnar den 9 juni.

Samma dag, den 9 juni, bjuder Porsche in sportbilsfans till sina anläggningar världen över för att fira “Sports Car Together Day”.

Helgen den 16 – 17 juli kommer Porsche att vara värd för anställda, invånare i Zuffenhausen-området och kunder vid ett publikt firande i och omkring Porsche Museum i Stuttgart.

”Festival of Speed”, som hålls på racerbanan Goodwood i Storbritannien den 12 – 15 juli, kommer också att fira jubileet, liksom ”Rennsport Reunion” i Kalifornien den 27 – 30 september.

Firandet avslutas med evenemanget ”Sound Night” som för första gången hålls på Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober. Ytterligare information finns tillgänglig på https://www.porsche.com/museum/en/.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname