Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet.

- Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum.

- Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har vad som krävs för att försäkra oss om att märket Porsche fortsätter att fascinera – i ytterligare 70 år.

Modellen som efterträdde 356, Porsche 911, designad av Ferry Porsches son Ferdinand Alexander, gav företaget sitt genombrott som en av världens ledande tillverkare av sportbilar, både ur ett tekniskt och ett designmässigt perspektiv.

Porsche 911, som presenterades för världen första gången 1963, har idag tillverkats i över en miljon exemplar.

- Även om Porsche 911 kontinuerligt har utvecklats genom årtiondena och hela tiden förbättrats med nya, innovativa teknologier, har ingen annan modell lyckats behålla sin själ på samma sätt som 911, säger Oliver Blume. Alla de modeller som Porsche utvecklar nu och i framtiden bygger på den sportbilen. Som märkets grundpelare har Porsche 911 blivit sportbilsälskarnas dröm och vunnit entusiasternas hjärtan världen över.

Framtidens sportbil från Porsche står redan på startlinjen i form av Mission E, den första helt eldrivna modellen från Zuffenhausen. Konceptbilen kombinerar den distinkta, emotionella designen hos en Porsche med exceptionella prestanda och framtidsinriktad vardagsfunktionalitet. Fyradörrarsmodellen med fyra individuella säten har en motoreffekt på över 600 hk, en räckvidd på över 500 km, accelererar från 0 – 100 km/tim på under 3,5 sekunder och kan laddas till 80 procent på cirka 15 minuter. Porsche har investerat cirka en miljard Euro i det futuristiska projektet och skapat över 1 200 nya arbetstillfällen bara vid huvudkontoret i Stuttgart–Zuffenhausen, där Mission E kommer att tillverkas.

- Porsche kommer alltid att vara Porsche – det ledande märket inom exklusiv, sportig mobilitet, säger Oliver Blume.

Porsche firar årsdagen med ett antal aktiviteter världen över. Den 3:e februari kommer ”The Porsche Effect“ att öppnas på Petersen Automotive Museum i Los Angeles. I Tyskland visas utställningen “70 years of the Porsche sports car” den 20 till 31 mars på “DRIVE, the Volkswagen Group Forum” i Berlin. Porsche Museum firar också födelsedagen med en omfattande specialutställning som öppnar den 9 juni.

Samma dag, den 9 juni, bjuder Porsche in sportbilsfans till sina anläggningar världen över för att fira “Sports Car Together Day”.

Helgen den 16 – 17 juli kommer Porsche att vara värd för anställda, invånare i Zuffenhausen-området och kunder vid ett publikt firande i och omkring Porsche Museum i Stuttgart.

”Festival of Speed”, som hålls på racerbanan Goodwood i Storbritannien den 12 – 15 juli, kommer också att fira jubileet, liksom ”Rennsport Reunion” i Kalifornien den 27 – 30 september.

Firandet avslutas med evenemanget ”Sound Night” som för första gången hålls på Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober. Ytterligare information finns tillgänglig på https://www.porsche.com/museum/en/.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan25.7.2018 11:30Pressmeddelande

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment. Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 11-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta. LED-strålkastare och ny ljusramp bak Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und