Porsche fortsätter expandera – nytt Porsche Center etableras i Jönköping

Den tyska sportbilstillverkaren Porsche har vuxit kraftigt på den svenska marknaden under de senaste åren. Under 2016 registrerades 1335 nya Porsche i Sverige. Det kan jämföras med de 550 bilar som var försäljningsrekord så sent som 2013. För att skapa ytterligare affärsmöjligheter och svara upp till den stora efterfrågan i olika delar av landet etableras därför en helt ny fullserviceanläggning i form av Porsche Center Jönköping.

Porsche 911 Targa 4 GTS

Porsche har under de senaste åren haft stora försäljningsframgångar på den svenska marknaden. Tidigare etablerade modeller som Porsche 911 och Porsche Cayenne säljer fortsatt mycket bra. Dessutom har Porsche Macan, den sportiga mellanklass-SUV som lanserades 2014, bidragit på ett bra sätt till volymtillväxten för Porsche. I november lanserades nya Porsche Panamera och den initiala efterfrågan på den sportiga supersedanen har överträffat alla förväntningar.

Med den stora försäljningsframgången för Porsche skapas ett behov att öka kapaciteten i återförsäljarledet. I tillägg till de sju Porsche Center som redan idag finns, kommer Porsche Center Danderyd öppnas i norra Stockholm under 2018. Därmed kommer Porsche Center Jönköping bli den nionde fullserviceanläggningen i Sverige. Den nya verksamheten kommer att bedrivas i ett helt nybyggt Porsche Center längs högtrafikerade E4 genom Jönköping.

Porsche Center Jönköping kommer att drivas av det framgångsrika norska bilhandelsföretaget Bavaria Nordic AS. Bavaria Nordic är sedan tidigare etablerade i Sverige med ett antal andra bilmärken. Mindre känt på den svenska marknaden är att Bavaria driver tre Porsche Center i Norge, och bolaget står för över 40 % av den norska nybilsförsäljningen av Porsche.

De goda erfarenheter Bavaria har av att jobba med Porsche har inneburit att de sedan en tid utvärderat möjligheten att expandera sitt samarbete med Porsche utanför den norska gränsen.

- Porsche har bilar som är i absolut toppklass i varje segment där man är representerad. Dessutom jobbar Porsche väldigt långsiktigt med utvecklingen av sin affär, vilket stämmer väl överens med den filosofi vi har inom Bavaria, säger Jacob Tveraabak, CEO för Bavaria Nordic AS.

Från Bavaria har man genom sin koppling till både svensk bilhandel och till Porsche följt de senaste årens utveckling för Porsche på den svenska marknaden. När möjligheten väl gavs att etablera ett Porsche Center i Jönköping var det en relativt snabb beslutsprocess för den norska bilkoncernen.

- Porsche Sverige har tillsammans med sina återförsäljare utvecklat affären Porsche på ett imponerande sätt, både vad gäller hur många bilar som säljs, den totala omsättningen samt vad gäller kvalitativa dimensioner, säger Jacob Tveraabak. Därför är det med stor glädje och stolthet vi på Bavaria tar oss an att bygga upp en verksamhet för Porsche på den svenska marknaden, fortsätter Tveraabak.

- Den positiva utvecklingen för Porsche under de senaste åren, med ett starkt modellprogram både idag och under de kommande åren, samt ett professionellt arbete med att stärka både varumärke och kundnöjdhet ytterligare, gör det väldigt intressant att investera i Porsche.

Prognoserna för kommande år indikerar på fortsatt god försäljning av nya bilar, samtidigt som försäljning av begagnade Porsche och servicetjänster ökar i takt med den växande vagnparken.

- Porsche har haft en fantastisk utveckling på den svenska marknaden under de senaste åren, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Porsche har sålt bra i samtliga produktsegment, mest utmärkande är kanske den stora efterfrågan vi har sett för Porsche 911.

- Parallellt med det omfattande arbetet med att anpassa hela organisationen till de växande nybilsvolymerna och de nya arbetssätt det kräver, behöver vi säkerställa att alla nya och gamla Porsche kunder tas omhand på det sätt de kan förvänta sig.

- Förutom att vi löpande ser allt fler kollegor tillkomma på både försäljnings- och servicesidan hos våra befintliga Porsche Center, behöver vi ytterligare förbättra kapacitet och tillgänglighet genom fler anläggningar. Att Bavaria genom etableringen av Porsche Center Jönköping väljer att investera i en stor ändamålsenlig fastighet med tillhörande organisation visar en stor tilltro till Porsche, vår affärsmodell, våra produkter och vårt varumärke, summerar Wermelin.

Porsche Center Jönköping beräknas öppnas med full verksamhet under 2018 och processen med att rekrytera personal till nyckelpositioner har redan påbörjats.

Kontaktpersoner:

Jacob Tveraabak, Bavaria Nordic AS, tel +47 908 213 70

Raine Wermelin, Porsche Sverige, tel 08-553 867 94

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 911 Targa 4 GTS
Jacob Tveraabak Konsernsjef Bavaria
Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Macan GTS
Raine Wermelin Director Porsche Sverige

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och