Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design

911 Targa 4S Heritage Design Edition

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin.

Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen.

- Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi också en ny produktlinje som står för ”Lifestyle”-dimensionen i vår produktstrategi, säger Oliver Blume, vd för Porsche AG.

Exklusiv lack i Cherry Metallic och fyra andra exteriörfärger tillsammans med logotyper i guld skapar ett autentiskt utseende i 50-talsstil. Högklassiga vita folieringar i historisk design är en del av exteriören på 911 Targa 4S Heritage Design Edition-modellen. Särskilt anslående är de spjutformade grafiska motorsportdetaljerna på framskärmarna. De så kallade ”Spjuten” påminner om Porsches tidiga tävlingshistoria. En annan höjdpunkt är Porsche Heritage-märket på motorhuven bak som liknar Porsche 356-märket som en gång tilldelades bilar som nått 100 000 km-gränsen.

Kvalitetsstämpeln från gångna tider – med en modern nytolkning – kommer att pryda bakpartiet på alla fyra Porsche Heritage Design-modellerna. En annan koppling mellan då och nu är Porsches historiska vapensköld på främre huven, ratten, navkapslarna och på bilnyckeln, samt präglad på nackskydden och på nyckeletuiet. Andra detaljer är 20/21-tumsfälgarna i Carrera Exclusive Design och svarta bromsok i klassisk design.

Interiören hyllar också det traditionella: i den exklusiva tvåfärgade läderinredningen kombineras rött Bordeaux-skinn med OLEA club-läder i beige Atacama, eller svart skinn med OLEA club-läder i beige Atacama. Manchestertyg på sätena och dörrsidorna signalerar återkomsten av ett material som användes redan i Porsche 356, och som återskapar 50-talets tidsanda och mode.

Varvräknaren och stoppuret i klassisk design med grön bakgrundsbelysning framhäver konceptets känslomässiga natur på samma sätt som det perforerade innertaket i mikrofibertyg och omfattande lädertrim från Exclusive Manufaktur. Ett metallemblem på instrumentpanelen anger den aktuella bilens nummer av den begränsade serien.

Den första Heritage Design-modellen baseras på nya 911 Targa av generation 992, som introducerades för bara några dagar sedan, och är utrustad med den senaste teknologin vad gäller chassi, assistanssystem och infotainment. Bi-turbomotorn utvecklar 331 kW (450 hk). I kombination med den åttaväxlade dubbelkopplingslådan ger den högteknologiska boxermotorn 911 Targa en toppfart av 304 km/tim och den accelererar från 0 – 100 km /tim (med Launch Control) på mindre än 3,6 sekunder.

Porsche Heritage Design-strategi

Heritage Design-modellerna framhäver den “Lifestyle“-dimension som representerar särskilt emotionella koncept inom Porsches Produktstrategi. Här återskapar “Style Porsche”-designavdelningen och Porsche Exclusive Manufaktur ikoniska 911-modeller och interiörer från 1950-talet till 1980-talet och återupplivar typiska karaktärsdrag. Heritage Design-paketet till 2019 års 911 Speedster var en avsiktlig förhandstitt på vad strategin innebär. Porsche kommer nu att inom ett visst tidsintervall tillverka totalt fyra specialmodeller i begränsade serier.

911 Targa 4S Heritage Design Edition-kronograf: klockan som matchar bilen

Porsche Design har tagit fram ett högkvalitativt ur exklusivt för ägare till bilar ur den begränsade serien: 911 Targa 4S Heritage Design edition-kronografen. Den mekaniska klockan har en elegant och ren design och är, precis som bilen, begränsad till 992 exemplar. Formgivarna har inspirerats av detaljer från legendariska Porsche 356 och ikoniska Porsche 911 Targa: till exempel kommer utformningen av urtavlan med sin vita sekundvisare och de gröna ringarna i “Phosphorus Green” från bilarnas hastighetsmätare och varvräknare. Sifforna som anger timmarna är utformade med Porsches typiska typsnitt. Armbandet är gjort av samma läder som används i Porsches interiör. Präglingen ”911” är ytterligare en hyllning till den ikoniska sportbilen.

Priser

911 Targa 4S Heritage Design Edition kan beställas redan nu och når återförsäljarna från och med hösten 2020. Svenskt pris från 1 895 000 kr.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.Porsche.de

911 Targa 4S Heritage Design Edition: bränsleförbrukning blandad 11,1 - 10,7 l/100 km; CO2-utsläpp 253,0 - 244,0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Interiören i 911 Targa 4S Heritage Design Edition
Instrumenteringen i Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition med gröna siffror och vita siffermarkeringar.
Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition
911 Targa 4S Heritage Design - ratt med vapensköld i historisk design.
Interiören i 911 Targa 4S Heritage Design Edition
Sport Chrono-klockan i 911 Targa 4S Heritage Design Edition med gröna siffror och vita siffermarkeringar.
Interiören i 911 Targa 4S Heritage Design Edition
911 Targa 4S Heritage Design Edition med lättmetallfälgar i Carrera Exclusive Design i svart med navkåpor med Porsche-vapen i historisk design.
911 Targa 4S Heritage Design Edition - lättmetallfälgar i Carrera Exclusive Design och den exklusiva 911 Targa 4S Heritage Design Edition-kronografen.
den exklusiva 911 Targa 4S Heritage Design Edition-kronografen.
Porsche 911 Targa 4S Heritage Design - vapensköld på bagageluckan i historisk design tillsammans med den exklusiva 911 Targa 4S Heritage Design Edition-kronografen.
Interiören i 911 Targa 4S Heritage Design Edition
Interiören i 911 Targa 4S Heritage Design Edition och den exklusiva 911 Targa 4S Heritage Design Edition-kronografen.
911 Targa 4S Heritage Design Edition

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.