Porsche

Porsche i Sverige – 70 år av körglädje!

Dela

Första bilen från Porsche kom till Sverige redan 1950. Ett premiummärke med högsta nivå av kvalitet och körglädje. Specialiserade återförsäljare servar en unik kundgrupp och en vagnpark med över 30 000 bilar. 50 procent av nybilsförsäljningen är laddbara bilar.

En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche. Bild: Corporate Archives Porsche AG.

1949 skickades ett telex från Gmünd i Österrike till Scania-Vabis kontor i Södertälje. Avsändaren var Porsche och texten handlade om ett kontrakt där den mottagande parten ”godkänts som importör”. Verksamheten körde igång 1950 och Sverige blev historiskt som märkets andra exportmarknad efter Schweiz.

Den allra första bilen levererades 11 maj 1950 och under det inledande verksamhetsåret registrerades 13 fordon i Sverige. Samtliga bilar kom från den idag berömda serien av 52 handbyggda Porsche 356/2 med karosser av aluminium. Bilarna tillverkades i Gmünd under utmanande förhållanden, innan flytten av verksamheten till Stuttgart i Tyskland.

Då som nu var motorsport en viktig del av framgångarna. En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche.

Nästa stora steg för Porsche inom svensk motorsport togs i slutet av 60-talet. Mästerlige Björn Waldegård vann Svenska Rallyt 1968, 1969 och 1970 med Porsche 911. Samtidigt gjorde han succé internationellt som förare i Porsches fabriksteam, med segrar i klassiska Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970.

I takt med tävlingsframgångarna utvecklades den svenska återförsäljarorganisationen. Inledningsvis såldes Porsche via Volkswagen-handlare men under 80-talet etablerades specialiserade och märkesbundna återförsäljare. Landets första riktiga auktoriserade återförsäljare av Porsche låg på Lindhagensplan i Stockholm.

Det svenska Porsche-nätverket består idag av tio toppmoderna Porsche Center och tre Porsche Service Center som servar en av Sveriges mest entusiastiska kundgrupper. Den aktiva vagnparken omfattar över 30 000 bilar och en stor andel klassiska modeller syns fortfarande på vägarna under sommarhalvåret. Ett talande bevis för bilarnas erkänt goda byggkvalitet.

De senaste 20 åren har Porsche utvecklats från en nischad sportbilstillverkare till en allt större aktör inom bilindustrin. Under perioden har flera nya och framgångsrika bilmodeller lanserats; Cayenne, Panamera, Macan och Taycan. Porsche har därmed utvecklats till ett bredare premiummärke med fokus på högsta nivå av kvalitet och körglädje i varje segment. För att säkerställa fortsatt framgång och att Porsche ska kunna leverera enastående körglädje även de kommande 70 åren satsar fabriken hårt på elektrifiering.

Porsche har vuxit starkt i Sverige de senaste åren mycket tack vare populära laddbara bilmodeller. Redan 2013 introducerades de första laddhybriderna Panamera S E-Hybrid och superbilen 918 Spyder, som följdes 2014 av Cayenne S E-hybrid. 2019 presenterades den första helelektriska sportbilen Porsche Taycan. Nybilsförsäljningen i Sverige 2020 består till ca 50 procent av laddbara bilar och runt hörnet väntar fler helelektriska modeller.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
En av dem som tidigt väckte intresset för Porsche i Sverige var C-G ”Hejsan-Hejsan” Hammarlund. Programledaren i legendariska Sveriges Bilradio tävlade framgångsrikt med Porsche 356. Han vann bland annat Midnattssolsrallyt 1954 och under perioden 1959–1962 var han nära nog oslagbar. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken med Porsche. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Ladda ned bild
Mästerlige Björn Waldegård vann Svenska Rallyt 1968, 1969 och 1970 med Porsche 911. Samtidigt gjorde han succé internationellt som förare i Porsches fabriksteam, med segrar i klassiska Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Mästerlige Björn Waldegård vann Svenska Rallyt 1968, 1969 och 1970 med Porsche 911. Samtidigt gjorde han succé internationellt som förare i Porsches fabriksteam, med segrar i klassiska Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Ladda ned bild
Den allra första bilen från Porsche levererades till Sverige 11 maj 1950. Bilden är tagen 1959 på Bromma Flygplats med en vacker Porsche 356 Convertible D nyss hemkommen från fabrik. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Den allra första bilen från Porsche levererades till Sverige 11 maj 1950. Bilden är tagen 1959 på Bromma Flygplats med en vacker Porsche 356 Convertible D nyss hemkommen från fabrik. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Ladda ned bild
Den allra första bilen från Porsche levererades till Sverige 11 maj 1950. Bilden är tagen 1959 på Bromma Flygplats med en vacker Porsche 356 Convertible D nyss hemkommen från fabrik. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Den allra första bilen från Porsche levererades till Sverige 11 maj 1950. Bilden är tagen 1959 på Bromma Flygplats med en vacker Porsche 356 Convertible D nyss hemkommen från fabrik. Bild: Corporate Archives Porsche AG.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Taycan med bakhjulsdrift20.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk). Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years13.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar. En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carra

Helelektriska Porsche Taycan driftar in i Guinness rekordbok24.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan har registrerats i Guinness rekordbok, Guinness World Records™, för världsrekord i drifting med eldriven bil. Världsrekordet sattes på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chefsinstruktören på det nya upplevelsecentret, Dennis Retera, körde 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Efter 55 minuter hade driftingexperten tillryggalagt totalt 42,171 kilometer. I och med att ha avverkat maratondistansen säkrade Retera världsrekordet för längsta kontinuerliga drifting med en eldriven bil. Genomsnittshastigheten blev 46 km/tim. Rekordet slogs med en bakhjulsdriven version av Taycan, som redan börjat säljas i Kina. - När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven, säger Dennis Retera. - Det finns alltid tillräckligt med kraft. Den låga tyngdpunkten och den långa hjulbasen garanterar s

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche2.11.2020 11:45:32 CETPressmeddelande

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km. I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW). Optimerade körlägen för lägre förbrukn

Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk20.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk). Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment Laddhybridtrio med förbättrad eldrift Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybri

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum