Porsche introducerar nya 911 Carrera Coupé och 911 Carrera Cabriolet

Den åttonde generationen av 911-serien utökas nu med nya Porsche 911 Carrera. Den nya sportbilen lanseras både som Coupé och Cabriolet och dess sexcylindriga turboladdade boxermotor på 3,0 liter utvecklar 283 kW (385 hk). Carrera är instegsmodellen i 911-serien och är 11 kW (15 hk) starkare än sin föregångare. Den delar sin höga standardutrustningsnivå i princip oförändrad med 911 Carrera S. Däribland ingår den högkvalitativa inredningen med en 10,9 tum stor pekskärm, omfattande möjlighet till uppkoppling samt innovativa assistanssystem som Porsche Wet Mode som ger ännu säkrare köregenskaper på våt vägbana.

Precis som i Carrera S-modellen är motor, chassi och bromsar utformade för att ge exklusiv sportighet. Den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter utvecklar sin kraft till stor del via de nya turboaggregatens kompressorhjul och turbinhjul med mindre diameter. Kraftöverföringen sköts av den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan (PDK). Den gör att nya 911 Carrera Coupé kan accelerera från 0 – 100 km/tim på 4,2 sekunder och når toppfarten 293 km/tim. Tillvalet Sport Chrono sänker tiden 0 – 100 km/tim ytterligare 0,2 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning (NEDC II) är 9,0 liter per 100 km för Coupé medan siffrorna för Cabriolet är 9,2 l/100 km.

Köregenskaperna har finslipats med mixad däckkonfiguration som innebär 19-tumshjul fram med däck i dimensionen 235/40 ZR och 20-tumsfälgar bak med däck i dimensionen 295/35 ZR. Bromskraft levereras i form av 330 mm bromsskivor fram och bak med fasta fyrkolvs monobloc-bromsok i svart.

Priset i Sverige börjar på 1 025 000 kronor för 911 Carrera Coupé och 1 160 000 kronor för 911 Carrera Cabriolet. Båda modellerna kan beställas från och med nu. Den fyrhjulsdrivna modellen kommer att finnas tillgänglig inom kort.

För ytterligare information, bilder och annat fotomaterial besök Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

911 Carrera: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 – 9,2 l/100 km, CO2-utsläpp 206 – 210 g/km

Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Nya Porsche 911 Carrera

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid13.8.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim. Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på