Porsche introducerar nya 911 Carrera Coupé och 911 Carrera Cabriolet

Den åttonde generationen av 911-serien utökas nu med nya Porsche 911 Carrera. Den nya sportbilen lanseras både som Coupé och Cabriolet och dess sexcylindriga turboladdade boxermotor på 3,0 liter utvecklar 283 kW (385 hk). Carrera är instegsmodellen i 911-serien och är 11 kW (15 hk) starkare än sin föregångare. Den delar sin höga standardutrustningsnivå i princip oförändrad med 911 Carrera S. Däribland ingår den högkvalitativa inredningen med en 10,9 tum stor pekskärm, omfattande möjlighet till uppkoppling samt innovativa assistanssystem som Porsche Wet Mode som ger ännu säkrare köregenskaper på våt vägbana.

Precis som i Carrera S-modellen är motor, chassi och bromsar utformade för att ge exklusiv sportighet. Den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter utvecklar sin kraft till stor del via de nya turboaggregatens kompressorhjul och turbinhjul med mindre diameter. Kraftöverföringen sköts av den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan (PDK). Den gör att nya 911 Carrera Coupé kan accelerera från 0 – 100 km/tim på 4,2 sekunder och når toppfarten 293 km/tim. Tillvalet Sport Chrono sänker tiden 0 – 100 km/tim ytterligare 0,2 sekunder. Bränsleförbrukningen vid blandad körning (NEDC II) är 9,0 liter per 100 km för Coupé medan siffrorna för Cabriolet är 9,2 l/100 km.

Köregenskaperna har finslipats med mixad däckkonfiguration som innebär 19-tumshjul fram med däck i dimensionen 235/40 ZR och 20-tumsfälgar bak med däck i dimensionen 295/35 ZR. Bromskraft levereras i form av 330 mm bromsskivor fram och bak med fasta fyrkolvs monobloc-bromsok i svart.

Priset i Sverige börjar på 1 025 000 kronor för 911 Carrera Coupé och 1 160 000 kronor för 911 Carrera Cabriolet. Båda modellerna kan beställas från och med nu. Den fyrhjulsdrivna modellen kommer att finnas tillgänglig inom kort.

För ytterligare information, bilder och annat fotomaterial besök Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

911 Carrera: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 – 9,2 l/100 km, CO2-utsläpp 206 – 210 g/km

Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Nya Porsche 911 Carrera

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche utökar sitt utbud av helelektriska sportbilar med Taycan 4S14.10.2019 09:10:38 CESTPressmeddelande

Så sent som i september premiärvisade Porsche sin nya helt elektriska bil Taycan - på tre kontinenter samtidigt. Redan nu presenterar Porsche den tredje versionen av sin sportiga sedan-modell, Taycan 4S. Den nya modellen finns tillgänglig med två batteristorlekar och utvecklar med det standardmonterade Performance Battery upp till 390 kW (530hk) och med Performance Battery Plus upp till 420 kW (571 hk). Efter Taycan Turbo S och Taycan Turbo, är Taycan 4S därmed den nya instegsmodellen i serien. Den har som standard ett single-deck-batteri med en total kapacitet av 79,2 kWh. Two-deck-batteriet Performance Battery Plus, bekant från Taycan Turbo S och Taycan Turbo, finns som tillval. Det har en total kapacitet på 93,4 kWh. Effekten och räckvidden varierar därför beroende på vilket batteri bilen har. Med Performance-batteriet utvecklar Taycan 4S upp till 390 kW (530 hk) med overboost. Utrustad med Performance Battery Plus ger den upp till 420 kW (571 hk). I båda fallen accelererar den från