Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk).

Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment

Laddhybridtrio med förbättrad eldrift

Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybridmodeller - var och en tillgänglig i två karossvarianter, som sportlimousine och som Sport Turismo. Porsche fortsätter därmed att systematiskt bygga vidare på sin E-Performance-strategi. Grunden i drivlinan är elmotorn som är integrerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK) och fortfarande utvecklar 100 kW (136 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Nm. Tillsammans med de olika valen av förbränningsmotorer ger det mycket goda prestanda. I kombination med Sport Chrono-paketet, som är standard i laddhybriderna, och en biturbo-V8 på fyra liter som nu utvecklar 420 kW (571 hk) istället för 404 kW (550 hk), gör nya Panamera Turbo S E-Hybrid sprinten från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder – 0,2 sekunder snabbare än föregångaren. Toppfarten är nu 315 km/tim, en ökning med 5 km/tim. Panamera 4 E-Hybrid behöver bara 4,4 sekunder (-0,2 s) för att nå 100 km /tim från stillastående, på väg mot toppfarten 280 km/tim (+2 km /tim).

Högvoltsbatteriets bruttokapacitet har ökats från 14,1 kWh till 17,9 kWh tack vare optimerade celler, och körinställningarna har anpassats för ännu effektivare energianvändning. Panamera Turbo S E-Hybrid har en räckvidd med eldrift på upp till 50 km/tim enligt WLTP EAER City, medan Panamera 4 E-Hybrid kan köras utan lokala utsläpp upp till 56 km enligt WLTP EAER City. Porsches plug-in hybridmodeller laddas med fördel hemma – antingen via ett standarduttag eller via en laddbox. En modellspecifik laddningskapacitet på upp till 7,2 kW är möjlig med Porsche Mobile Charger, som är standard. Man kan också ladda vid publika laddningsstationer med en Mode 3-kabel.

Vassare utseende och ännu bättre uppkoppling

Nya Panamera 4S, som fortfarande drivs av en varvvillig 2,9-liters biturbo-V6 på 324 kW/440 hk, når 100 km/tim på 4,1 sekunder med Sport Chrono-paketet. Toppfarten är 295 km/tim (+6 km/tim). Panamera 4S drar nytta av alla optimeringar från de senaste modelluppdateringarna och är som standard utrustad med Sport Design-fronten, tidigare ett tillval, med markanta galler över luftintagen och stora kylluftsöppningar på sidan liksom en enkelrads ljusramp fram.

Den nya utformningen av fronten på Panamera Turbo S E-Hybrid särskiljer sig med sina dubbla C-formade Turbo-ljusmoduler fram liksom dess större sidoluftintag.

Den nyutformade bakre ljusrampen, med en anpassad kontur, sträcker sig nu sömlöst tvärs över bagagerumsluckan. Som tillval finns till exempel tonade bakljusmoduler i Exclusive Design med dynamisk Coming/Leaving Home animation, tre nya 20- och 21-tumsfälgar och två nya exteriörfärger (Cherry Metallic och Truffle Brown Metallic).

I Porsche Communication Management (PCM) har bildskärmen högre upplösning och innefattar extra digitala funktioner och tjänster som förbättrad röststyrning, Voice Pilot, Risk Radar för vägmärken och olycksinformation, trådlös Apple® CarPlay och andra uppkopplingstjänster.

Bättre prestanda och högre komfort

Chassit och kontrollsystemen har i alla nya Panamera-modeller trimmats för både sportig körning och bekvämlighet. I vissa fall har en helt ny strategi tillämpats. En ny generation styrningskontroll och nya däck garanterar bättre och mer exakta kurvegenskaper. Toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid har som standard alla nu tillgängliga chassi- och kontrollsystem, som elektroniska krängningshämmare, Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), som inkluderar Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), bakaxelstyrning med Power Steering Plus liksom keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

De nya Porsche Panamera-modellerna kan beställas från och med nu och når återförsäljarna från och med början av december. Priserna i Sverige börjar på 1 110 000 kronor för Panamera 4 E-Hybrid. Panamera 4S börjar på 1 210 000 kronor och från 1 950 000 kronor för Panamera Turbo S E-Hybrid.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Panamera Turbo S E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.0 – 2.7 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 69 – 61 g/km

Panamera 4S E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.0 – 2.2 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 67 – 51 g/km

Panamera 4 E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 2.7 – 2.0 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 67 – 45 g/km

Panamera 4S-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.5 – 10.3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 260 – 234 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, Panamera 4S E-Hybrid och Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
Nya Porsche Panamera 4S
Nya Porsche Panamera 4S
Interiören i nya Porsche Panamera 4S
Interiören i nya  Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Interiören i nya Porsche  Panamera Turbo S  E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Världspremiär för Porsche Taycan Cross Turismo4.3.2021 16:30:00 CETPressmeddelande

Porsche presenterade idag, vid en virtuell världspremiär, Taycan Cross Turismo. Med den mångsidiga Cross Utility-modellen utvidgar Porsche sin helelektriska produktportfölj och fortsätter därmed vägen mot hållbar mobilitet. Liksom sportlimousinversionen av Taycan har den nya modellen ett innovativt elektriskt drivsystem med 800-voltsarkitektur. Det nya högteknologiska chassit med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring garanterar kompromisslösa köregenskaper även på oasfalterade vägar. Med 47 mm ytterligare utrymme för huvudet i baksätet, mer än 1 200 liters bagagevolym och en stor bagagelucka baktill är Cross Turismo en verklig all-rounder. - 2019 sände vi en tydlig signal i och med debuten av vår första helt elektriska sportbil, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, vid världspremiären av den här ännu mer mångsidiga modellen - Vi ser oss själva som pionjärer när det gäller hållbar mobilitet, år 2025 kommer hälften av våra nya bilar vara elektrifierade, antingen helt eldr

Avslutande tester av Porsche Taycan Cross Turismo24.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan Cross Turismo genomgår nu de avslutande testerna. Porsches omfattande testprogram har genomförts på tävlingsbanor som Nürburgrings nordslinga, på Grand Prix-banan i Hockenheim (båda i Tyskland) och på testanläggningar världen över – inklusive den i Nardo i södra Italien. Dessutom har den testats vid sidan av allfarvägarna i södra Frankrike och i Pyrenéerna. Testanläggningen vid Weissach Development Centre och dess så kallade Safari-bana erbjöd ytterligare utmanande terrängkörningar, utöver de som gjorts i Afrika. Totalt har Cross Turismo-prototyperna testkörts 998,361 kilometer – motsvarande nästan 25 varv jorden runt – mätt vid ekvatorn. Parallellt med de avslutande testerna har en kamouflerad Taycan Cross Turismo sedan början av året varit på världsturné med representanter för media. På bara sex veckor har prototypen besökt de fem största marknaderna för Crossover Utility-versionen av Taycan: USA, Storbritannien, Norge, Nederländerna och Tyskland. Den här vidareutveckl

Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport16.2.2021 15:00:00 CETPressmeddelande

Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknik överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR. Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 375 kW (510 hk) bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing. Den högvarviga motorn används också praktiskt taget oförändrad i nya 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning. Den avgörande styrkan hos 911 GT3 ligger i summan av dess egenskaper. Med en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. För en särskilt puristisk körupplevels

Porsche Taycan med bakhjulsdrift20.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk). Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years13.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar. En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carra