Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk).

Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment

Laddhybridtrio med förbättrad eldrift

Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybridmodeller - var och en tillgänglig i två karossvarianter, som sportlimousine och som Sport Turismo. Porsche fortsätter därmed att systematiskt bygga vidare på sin E-Performance-strategi. Grunden i drivlinan är elmotorn som är integrerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK) och fortfarande utvecklar 100 kW (136 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Nm. Tillsammans med de olika valen av förbränningsmotorer ger det mycket goda prestanda. I kombination med Sport Chrono-paketet, som är standard i laddhybriderna, och en biturbo-V8 på fyra liter som nu utvecklar 420 kW (571 hk) istället för 404 kW (550 hk), gör nya Panamera Turbo S E-Hybrid sprinten från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder – 0,2 sekunder snabbare än föregångaren. Toppfarten är nu 315 km/tim, en ökning med 5 km/tim. Panamera 4 E-Hybrid behöver bara 4,4 sekunder (-0,2 s) för att nå 100 km /tim från stillastående, på väg mot toppfarten 280 km/tim (+2 km /tim).

Högvoltsbatteriets bruttokapacitet har ökats från 14,1 kWh till 17,9 kWh tack vare optimerade celler, och körinställningarna har anpassats för ännu effektivare energianvändning. Panamera Turbo S E-Hybrid har en räckvidd med eldrift på upp till 50 km/tim enligt WLTP EAER City, medan Panamera 4 E-Hybrid kan köras utan lokala utsläpp upp till 56 km enligt WLTP EAER City. Porsches plug-in hybridmodeller laddas med fördel hemma – antingen via ett standarduttag eller via en laddbox. En modellspecifik laddningskapacitet på upp till 7,2 kW är möjlig med Porsche Mobile Charger, som är standard. Man kan också ladda vid publika laddningsstationer med en Mode 3-kabel.

Vassare utseende och ännu bättre uppkoppling

Nya Panamera 4S, som fortfarande drivs av en varvvillig 2,9-liters biturbo-V6 på 324 kW/440 hk, når 100 km/tim på 4,1 sekunder med Sport Chrono-paketet. Toppfarten är 295 km/tim (+6 km/tim). Panamera 4S drar nytta av alla optimeringar från de senaste modelluppdateringarna och är som standard utrustad med Sport Design-fronten, tidigare ett tillval, med markanta galler över luftintagen och stora kylluftsöppningar på sidan liksom en enkelrads ljusramp fram.

Den nya utformningen av fronten på Panamera Turbo S E-Hybrid särskiljer sig med sina dubbla C-formade Turbo-ljusmoduler fram liksom dess större sidoluftintag.

Den nyutformade bakre ljusrampen, med en anpassad kontur, sträcker sig nu sömlöst tvärs över bagagerumsluckan. Som tillval finns till exempel tonade bakljusmoduler i Exclusive Design med dynamisk Coming/Leaving Home animation, tre nya 20- och 21-tumsfälgar och två nya exteriörfärger (Cherry Metallic och Truffle Brown Metallic).

I Porsche Communication Management (PCM) har bildskärmen högre upplösning och innefattar extra digitala funktioner och tjänster som förbättrad röststyrning, Voice Pilot, Risk Radar för vägmärken och olycksinformation, trådlös Apple® CarPlay och andra uppkopplingstjänster.

Bättre prestanda och högre komfort

Chassit och kontrollsystemen har i alla nya Panamera-modeller trimmats för både sportig körning och bekvämlighet. I vissa fall har en helt ny strategi tillämpats. En ny generation styrningskontroll och nya däck garanterar bättre och mer exakta kurvegenskaper. Toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid har som standard alla nu tillgängliga chassi- och kontrollsystem, som elektroniska krängningshämmare, Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), som inkluderar Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), bakaxelstyrning med Power Steering Plus liksom keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

De nya Porsche Panamera-modellerna kan beställas från och med nu och når återförsäljarna från och med början av december. Priserna i Sverige börjar på 1 110 000 kronor för Panamera 4 E-Hybrid. Panamera 4S börjar på 1 210 000 kronor och från 1 950 000 kronor för Panamera Turbo S E-Hybrid.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Panamera Turbo S E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.0 – 2.7 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 69 – 61 g/km

Panamera 4S E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.0 – 2.2 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 67 – 51 g/km

Panamera 4 E-Hybrid-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 2.7 – 2.0 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 67 – 45 g/km

Panamera 4S-modeller: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.5 – 10.3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 260 – 234 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, Panamera 4S E-Hybrid och Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo
Nya Porsche Panamera 4S
Nya Porsche Panamera 4S
Interiören i nya Porsche Panamera 4S
Interiören i nya  Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Interiören i nya Porsche  Panamera Turbo S  E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Helelektriska Porsche Taycan driftar in i Guinness rekordbok24.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan har registrerats i Guinness rekordbok, Guinness World Records™, för världsrekord i drifting med eldriven bil. Världsrekordet sattes på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chefsinstruktören på det nya upplevelsecentret, Dennis Retera, körde 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Efter 55 minuter hade driftingexperten tillryggalagt totalt 42,171 kilometer. I och med att ha avverkat maratondistansen säkrade Retera världsrekordet för längsta kontinuerliga drifting med en eldriven bil. Genomsnittshastigheten blev 46 km/tim. Rekordet slogs med en bakhjulsdriven version av Taycan, som redan börjat säljas i Kina. - När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven, säger Dennis Retera. - Det finns alltid tillräckligt med kraft. Den låga tyngdpunkten och den långa hjulbasen garanterar s

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche2.11.2020 11:45:32 CETPressmeddelande

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km. I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW). Optimerade körlägen för lägre förbrukn