Porsche Macan S med ny V6 turbomotor

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell.

Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm.

Ny V6-motor med centralt placerad turbo

Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan förbränningsrummen och turbon och ger mycket snabb gasrespons. Det nya turboaggregatet med twin-scroll-teknik ger högt vridmoment vid låga varvtal. Med twin-scroll-teknik går avgaserna kontinuerligt till turbinhjulen i separata strömmar. Det minskar väsentligt alla nackdelar i laddcykeln. Den vidareutvecklade förbränningsrumsgeometrin med centralt placerad bränslespridare leder till effektiv bränsleblandning. Förutom ökad litereffekt, från 113 hk till 118 hk, har även bränsleförbrukningen minskats.

Fintrimmat chassi för bättre balans

Nya Macan, lika sportig som någonsin, har olika däckdimension fram och bak och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift. Chassit har uppdaterats och optimerats ytterligare som en del av modellens facelift. På framaxeln ersätter fjäderben i aluminium de tidigare komponenterna i stål. Den nya designen i aluminium är styvare och minskar den ofjädrade vikten vilket ger Macan mer precis styrning och ökad komfort. Nya fintrimmade krängningshämmare bidrar till mer neutrala köregenskaper. Liksom tidigare kan modellens köregenskaper förbättras ännu mer med tillval som Porsche Active Stability Management (PASM) med aktiv stötdämpning, luftfjädring justerbar i höjd samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Bättre bromskänsla

Mycket arbete har lagts ned på bromsarna i nya Macan. Föraren märker det mest i form av annorlunda pedalkänsla. Bromspedalen väger 300 g mindre än den tidigare delen som var gjord av stål och den påverkar huvudbromscylindern via en kortare hävarm. Resultatet är snabbare bromsverkan och föraren kan också känna en mycket precis tryckpunkt tack vare den fasta överföringen. Den ännu sportigare ansatsen i nya Macan S märks i form av större bromsskivor fram, nu 360 mm i diameter, en ökning med tio millimeter och skivorna är nu två millimeter tjockare, 36 mm. Alla nya bromsbelägg är nu kopparfria. Macan S kan också som tillval utrustas med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

LED-ljus och nya digitala funktioner

Macan S drar nytta av alla innovationer som kom med den senaste faceliften, inklusive den tredimensionella bakre ljusrampen med LED-ljus. Strålkastarna använder som standard LED-teknik och som tillval kan Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) väljas för adaptiv ljusdistribution.

Nya Porsche Communication Management (PCM), som nu innefattar en 10,9 tums full HD-pekskärm är som standard permanent uppkopplad och inkluderar online navigation med trafikinformation i realtid via ”Here Cloud”, mobiltelefonsuppkoppling, audiogränssnitt och intelligent röstkontroll. I standardutrustningen ingår Porsche Connect Plus (med LTE telefonmodul och SIM-kortsläsare), hårdvara som stöder WiFi i bilen och en rad nya Porsche Connect-tjänster.

Nya tillval: GT sportratt, joniserare och trafikstockningsassistent

GT-sportratten, som också återfinns i 911, förstärker den sportiga interiördesignen i Macan S. Körinställningsreglaget på ratten – inklusive Sport Response-knappen – är en del av tillvalet Sport Chrono-paket. För ökad komfort och bekvämlighet kan man välja till den nya trafikstockningsassistenten, eluppvärmd vindruta och en luftjoniserare som tillsammans med det standardmonterade partikelfiltret förbättrar luftkvaliteten inne i bilen.

Nya Macan S kan beställas från och med nu. I Sverige kostar den från 660 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 8,9 l/100 km, CO2-utsläpp 204 g/km

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och