Porsche Macan S med ny V6 turbomotor

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell.

Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm.

Ny V6-motor med centralt placerad turbo

Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan förbränningsrummen och turbon och ger mycket snabb gasrespons. Det nya turboaggregatet med twin-scroll-teknik ger högt vridmoment vid låga varvtal. Med twin-scroll-teknik går avgaserna kontinuerligt till turbinhjulen i separata strömmar. Det minskar väsentligt alla nackdelar i laddcykeln. Den vidareutvecklade förbränningsrumsgeometrin med centralt placerad bränslespridare leder till effektiv bränsleblandning. Förutom ökad litereffekt, från 113 hk till 118 hk, har även bränsleförbrukningen minskats.

Fintrimmat chassi för bättre balans

Nya Macan, lika sportig som någonsin, har olika däckdimension fram och bak och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift. Chassit har uppdaterats och optimerats ytterligare som en del av modellens facelift. På framaxeln ersätter fjäderben i aluminium de tidigare komponenterna i stål. Den nya designen i aluminium är styvare och minskar den ofjädrade vikten vilket ger Macan mer precis styrning och ökad komfort. Nya fintrimmade krängningshämmare bidrar till mer neutrala köregenskaper. Liksom tidigare kan modellens köregenskaper förbättras ännu mer med tillval som Porsche Active Stability Management (PASM) med aktiv stötdämpning, luftfjädring justerbar i höjd samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Bättre bromskänsla

Mycket arbete har lagts ned på bromsarna i nya Macan. Föraren märker det mest i form av annorlunda pedalkänsla. Bromspedalen väger 300 g mindre än den tidigare delen som var gjord av stål och den påverkar huvudbromscylindern via en kortare hävarm. Resultatet är snabbare bromsverkan och föraren kan också känna en mycket precis tryckpunkt tack vare den fasta överföringen. Den ännu sportigare ansatsen i nya Macan S märks i form av större bromsskivor fram, nu 360 mm i diameter, en ökning med tio millimeter och skivorna är nu två millimeter tjockare, 36 mm. Alla nya bromsbelägg är nu kopparfria. Macan S kan också som tillval utrustas med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

LED-ljus och nya digitala funktioner

Macan S drar nytta av alla innovationer som kom med den senaste faceliften, inklusive den tredimensionella bakre ljusrampen med LED-ljus. Strålkastarna använder som standard LED-teknik och som tillval kan Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) väljas för adaptiv ljusdistribution.

Nya Porsche Communication Management (PCM), som nu innefattar en 10,9 tums full HD-pekskärm är som standard permanent uppkopplad och inkluderar online navigation med trafikinformation i realtid via ”Here Cloud”, mobiltelefonsuppkoppling, audiogränssnitt och intelligent röstkontroll. I standardutrustningen ingår Porsche Connect Plus (med LTE telefonmodul och SIM-kortsläsare), hårdvara som stöder WiFi i bilen och en rad nya Porsche Connect-tjänster.

Nya tillval: GT sportratt, joniserare och trafikstockningsassistent

GT-sportratten, som också återfinns i 911, förstärker den sportiga interiördesignen i Macan S. Körinställningsreglaget på ratten – inklusive Sport Response-knappen – är en del av tillvalet Sport Chrono-paket. För ökad komfort och bekvämlighet kan man välja till den nya trafikstockningsassistenten, eluppvärmd vindruta och en luftjoniserare som tillsammans med det standardmonterade partikelfiltret förbättrar luftkvaliteten inne i bilen.

Nya Macan S kan beställas från och med nu. I Sverige kostar den från 660 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 8,9 l/100 km, CO2-utsläpp 204 g/km

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s