Porsche Macan S med ny V6 turbomotor

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell.

Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm.

Ny V6-motor med centralt placerad turbo

Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan förbränningsrummen och turbon och ger mycket snabb gasrespons. Det nya turboaggregatet med twin-scroll-teknik ger högt vridmoment vid låga varvtal. Med twin-scroll-teknik går avgaserna kontinuerligt till turbinhjulen i separata strömmar. Det minskar väsentligt alla nackdelar i laddcykeln. Den vidareutvecklade förbränningsrumsgeometrin med centralt placerad bränslespridare leder till effektiv bränsleblandning. Förutom ökad litereffekt, från 113 hk till 118 hk, har även bränsleförbrukningen minskats.

Fintrimmat chassi för bättre balans

Nya Macan, lika sportig som någonsin, har olika däckdimension fram och bak och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift. Chassit har uppdaterats och optimerats ytterligare som en del av modellens facelift. På framaxeln ersätter fjäderben i aluminium de tidigare komponenterna i stål. Den nya designen i aluminium är styvare och minskar den ofjädrade vikten vilket ger Macan mer precis styrning och ökad komfort. Nya fintrimmade krängningshämmare bidrar till mer neutrala köregenskaper. Liksom tidigare kan modellens köregenskaper förbättras ännu mer med tillval som Porsche Active Stability Management (PASM) med aktiv stötdämpning, luftfjädring justerbar i höjd samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Bättre bromskänsla

Mycket arbete har lagts ned på bromsarna i nya Macan. Föraren märker det mest i form av annorlunda pedalkänsla. Bromspedalen väger 300 g mindre än den tidigare delen som var gjord av stål och den påverkar huvudbromscylindern via en kortare hävarm. Resultatet är snabbare bromsverkan och föraren kan också känna en mycket precis tryckpunkt tack vare den fasta överföringen. Den ännu sportigare ansatsen i nya Macan S märks i form av större bromsskivor fram, nu 360 mm i diameter, en ökning med tio millimeter och skivorna är nu två millimeter tjockare, 36 mm. Alla nya bromsbelägg är nu kopparfria. Macan S kan också som tillval utrustas med Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

LED-ljus och nya digitala funktioner

Macan S drar nytta av alla innovationer som kom med den senaste faceliften, inklusive den tredimensionella bakre ljusrampen med LED-ljus. Strålkastarna använder som standard LED-teknik och som tillval kan Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) väljas för adaptiv ljusdistribution.

Nya Porsche Communication Management (PCM), som nu innefattar en 10,9 tums full HD-pekskärm är som standard permanent uppkopplad och inkluderar online navigation med trafikinformation i realtid via ”Here Cloud”, mobiltelefonsuppkoppling, audiogränssnitt och intelligent röstkontroll. I standardutrustningen ingår Porsche Connect Plus (med LTE telefonmodul och SIM-kortsläsare), hårdvara som stöder WiFi i bilen och en rad nya Porsche Connect-tjänster.

Nya tillval: GT sportratt, joniserare och trafikstockningsassistent

GT-sportratten, som också återfinns i 911, förstärker den sportiga interiördesignen i Macan S. Körinställningsreglaget på ratten – inklusive Sport Response-knappen – är en del av tillvalet Sport Chrono-paket. För ökad komfort och bekvämlighet kan man välja till den nya trafikstockningsassistenten, eluppvärmd vindruta och en luftjoniserare som tillsammans med det standardmonterade partikelfiltret förbättrar luftkvaliteten inne i bilen.

Nya Macan S kan beställas från och med nu. I Sverige kostar den från 660 000 kronor.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 8,9 l/100 km, CO2-utsläpp 204 g/km

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä