Porsche Mission E Cross Turismo: eldriven Cross Utility Vehicle (CUV) för en aktiv livsstil

Porsche Mission E Cross Turismo, som presenteras på bilsalongen i Genève, är en konceptstudie av en eldriven Cross Utility Vehicle (CUV). Den här mångsidiga bilen riktar sig till människor med aktiv livsstil, som tycker om att resa på fritiden, sporta och vistas utomhus.

Bakifrån känner man genast igen Mission E Cross Turismo som en Porsche.

Tack vare fyrhjulsdriften når man enkelt alla skidanläggningar samtidigt som den flexibla inredningen ger gott om plats för all slags sportutrustning, och det moderna takräcket gör det lätt att transportera surfbrädor eller en eldriven Porsche e-bike.

En styrka hos den här fyrdörrars fyrsitsiga bilen är den emotionella designen med framträdande terrängbilsattribut samt det nya display- och kontrollkonceptet med pekskärmar och ögonstyrning. Det 4,95 meter långa konceptfordonet är förberett för att laddas med 800 volts snabbladdningsnätverk, men kan också laddas via induktion, via en laddningsdocka eller via Porsches hemenergisystem. Mission E Cross Turismo, som är färdig att sättas i trafik, är en fortsättning på Mission E-studien som Porsche presenterade på den internationella bilsalongen i Frankfurt (IAA) 2015.

Design, omisskännlig Porsche DNA

Låg huv mellan kraftfulla kurvade framskärmar; redan vid ett snabbt ögonkast avslöjar fronten på Mission E Cross Turismo släktskapet med sportbilsikonen Porsche 911. De vertikala luftintagen i fronten, så kallade ”air curtains”, är ett av de markanta designelementen. Strålkastare av typ Matrix LED är en annan stilmässig höjdpunkt. Porsches typiska varselljus med fyra ljuspunkter har vidareutvecklats till ett smalt tredimensionellt glaselement. Inbäddade i fyra flytande vingar innehåller de här ljusen också den nya fyrpunkts blinksignalen. Dessutom har bilen högpresterande helljus med Porsche X-Sight-teknologi. Till terrängbilsattributen kan man räkna de robusta hjulhusen, dörrtrösklarna, den markanta utformningen av frontspoilern och den bakre kjolen samt den förhöjda markfrigången.

Silhuetten kännetecknas av den sportiga taklinjen som sluttar bakåt – det som Porsches designers kallar ”flyline”. Det här särdraget är ett eko från Panamera Sport Turismo. Sidorutornas dynamiska design är också typiska för Porsches stil.

De breda framskärmarna och de tredimensionellt utformade sidorna med

luftutsläpp bakom framhjulen förstärker den 1,99 m breda konceptbilens sportiga crossover-karaktär. Distinkta sidokjolar med off-road-utseende, 20-tumsfälgar med däck i dimensionen 275/40 R 20 är andra kännetecken.

Konceptstudien med sin exklusiva ljusgrå metalliclack är också omedelbart igenkännbar som en Porsche sedd bakifrån. Förutom den sportiga genomsläppliga takspoilern har bilen också den traditionella tvärgående ljusrampen. Porsche-logotypen i vita glasbokstäver är upplyst och inbäddat i ett tredimensionellt grafiskt hölje. Bokstaven ”E” i namnet ”Porsche” pulserar när bilen laddas och grafiken kommer till liv av ljuspulser. På det sättet kan kunden tydligt följa bilens energiflöde. Det stora panoramataket i glas, som sträcker sig från vindrutan till bakluckan, ger en känsla av rymd.

Variation: utrustad för alla behov av mobilitet

Mission E Cross Turismo ger en uppfattning om hur en serietillverkad Turismo-variant med Cross Utility-attribut skulle kunna se ut: ett fordon som är lika lämpat för långa resor och vardagstrafik som för äventyr, och är ett mångsidigt sällskap såväl i staden som på landet. Crossover-modellen är riktad till människor med en aktiv livsstil som tycker om att utöva sport eller andra utomhusaktiviteter på sin fritid. Passagerarna uppskattar den 1,42 meter höga fyrsitsiga bilens många lösningar. En lucka integrerad i de två individuella baksätenas ryggstöd är användbar för att lasta saker som till exempel skidor. Bagageutrymmet har ett system med skenor med justerbara bälten som också kan plockas ur. Det gör det lätt att snabbt placera föremål på ett säkert sätt. Vid sidan av själva bilen kan Mission E Cross Turismos passagerare också glädja sig åt Porsche e-bike som med hjälp av en kraftig elmotor hjälper cyklisterna framåt. Det här mobilitetskonceptet gör det möjligt för kunderna att njuta av Porsches design, teknologi och prestanda också på en fritid på två hjul.

Interiör: synlig lättviktsstruktur

Interiören förmedlar en helt ny tolkning av klassiska Porsche-element och för dem vidare in i den digitala åldern. Ta instrumentpanelen som exempel: Den framhäver fordonets bredd och består av en vingformad över- och underdel. Instrumentpanelen har en tydlig horisontell utformning med en ultravid display för föraren och framsätespassageraren. Det fritt liggande instrumentklustret är kurvat och vänt mot föraren och består av tre runda grafiska displayer, digitalt visade på TFT-skärmar. Mittkonsolen mellan framsätena fortsätter upp emot instrumentpanelen. Tillsammans med den omgivande belysningen skapar mittkonsolens indirekta ljus en speciell stämning. Inredningens designelement inkluderar synliga lättviktsstrukturer, till exempel instrumentpanelen och de skålade sätena med belysta bokstäverna i namnet Porsche. Dörrsidorna har innovativa 3D-element med strukturerade ytor. Eloxerade kanter i Nordic Blue runt komponenter som luftinsläppen eller fönsterhissreglagen ger en färgstark kontrast till inredningens exklusiva tvåtons-koncept med anilin-läder i svart och ljusgrått.

Drivlina: sportig e-prestanda med mer än 600 hk

Med två synkronmotorer med över 600 hk (440 kW) accelererar Mission E Cross Turismo till 100 km/tim på mindre än 3,5 sekunder och till 200 km/tim på tolv sekunder. Utöver sådana prestanda har den bättre räckvidd än några andra eldrivna fordon. Flera fullgasaccelerationer kan göras i följd utan prestandaförlust. Den adaptiva fyrhjulsdriften med Porsche Torque Vectoring, som automatiskt fördelar kraften till varje individuellt hjul, överför kraften till marken.

Chassit: luftfjädring för komfort och sport

Fyrhjulsstyrning bidrar till bilens föredömliga smidighet och stabilitet, medan den adaptiva luftfjädringen gör det möjligt att öka markfrigången med upp till 50 millimeter. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) är en annan funktion ombord. Systemet ger aktiv krängningshämning och minskar sidorörelser i ojämn terräng.

Displayer och kontroller

Värt att framhålla i Mission E Cross Turismo är ett nytt display- och kontrollkoncept. Intuitivt att använda och med information som visas i en optimalt placerad head-up display i förarens siktfält utan att distrahera föraren. Och tack vare de nya lösningarna för uppkoppling kan bilen vara perfekt integrerad i en digital livsstil. Resultatet är en helt ny erfarenhet.

De viktigaste display- och kontroll alternativen är:

* Förardisplay med ögonstyrning: Instrumentgruppen består av tre virtuella runda instrument. De är kopplade till kategorier som Porsche Connect, Performance, Drive, Energy och Sport Chrono. Med hjälp av en kamera i backspegeln kan ögonstyrningssystemet se vilka instrument föraren tittar på. Den display som föraren är intresserad av flyttas då in i förgrunden medan de övriga kommer i bakgrunden när föraren vänder blicken från dem. Displayerna kan styras med hjälp av smart touchkontroll på ratten.

* Passagerardisplay: Den här skärmen sträcker sig överhela passagerarsidan.Passageraren kan styra olika appar med ögonstyrning och touch-teknologi, för att få tillgång till funktioner som media, navigation, klimatanläggningen och kontakter.

* Touchkontroller i mittkonsolen med detaljerade informationsmenyer.

* Smarta pekskärmar: De här skärmarna är placerade i en modul med flera funktioner (som inställningar av sätena och sätenas komfortfunktioner) samt i lutinsläppen längst till vänster och längst till höger på instrumentpanelen. Genom att svepa med handen till vänster och höger över pekskärmarna kan man till exempel öka eller minska styrkan på ventilationen.

”Smart-Cabin”-tänkandet förenklar handhavandet. Bilens inställningar, temperaturen i bilen och stämningsbelysning, allt justeras automatiskt efter de åkandes önskningar och olika körförhållanden. Föraren har också tillgång till information och kan justera inställningar på avstånd från bilen: alla personliga inställningar, från klimatanläggningen till navigation kan ställas in i förväg via tablet, smartphone eller smartwatch.

“DestinationsApp”: en personlig reseassistent

Porsche Connect erbjuder redan fler än 20 digitala tjänster och appar. I Mission E Cross Turismo visar “DestinationsApp” vilka ytterligare fördelar den digitala plattformen kan ge i en snar framtid. Genom att använda den här appen kan en helgutflykt planeras snabbt och enkelt med några få knapptryck på en smartphone. Appen föreslår inspirerande resmål, gör det lätt att reservera rum, planera färdväg, välja restauranger och sportutrustning.

Med hjälp av “DestinationsApp” kan föraren också anpassa Mission E Cross Turismos chassi till den valda vägen, liksom välja passande musik, ställa in klimatanläggningen och stämningsbelysningen för resan.

Laddning: snabbt och enkelt

Bilens 800-volts system garanterar att litiumjon-batteriet kan laddas för en räckvidd på cirka 400 km (enligt NEDC) på cirka 15 minuter. Konceptbilen kan laddas både vid färd och hemma, och är kompatibel med det nätverk av snabbladdare som placeras ut längs europeiska vägar som en del av samarbetsföretaget IONITY. På arbetsplatsen kan Mission E Cross Turismo laddas via induktionsteknologi och hemma antingen via en laddningsdocka eller Porsches hemenergisystem. Det senare systemet kan kombineras med hemmets egna solcellssystem för att ladda med solenergi.

Bakifrån känner man genast igen Mission E Cross Turismo som en Porsche.
Den tvärgående ljusrampen känns igen från andra Porsche-modeller.
Den låga huven och rundade framskärmar påminner om Porsche 911.
De vita bokstäverna i namnet Porsche lyser upp i mörkret.
Även passageraren har en skärm
Fyra separata säten gör det lika bekvämt för alla.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell