Porsche Mission R - framtida eldriven racer för racingkunder

Precis i rätt tid för IAA MOBILITY 2021 i München (7 – 12 september) ger Porsche en spektakulär inblick i bilens framtid. Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material, som till exempel naturfiberförstärkt plast, med en passion för motorsport. Förutom progressiv design har den extremt låga, helt eldrivna bilen, de typiska linjerna som kännetecknar sportbilarna från Stuttgart-Zuffenhausen. Två nyutvecklade elmotorer i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust.

- Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG.

- Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-världsmästerskapet, tar vi nu nästa steg mot elektrisk mobilitet. Konceptbilen är vår vision om helelektrisk motorsport för racingkunder. Mission R förkroppsligar allt som gör Porsche starkt: prestanda, design och hållbarhet, säger Oliver Blume.

Racing för privata team värderas högt hos Porsche. Sedan starten av Porsche Carrera Cup i Tyskland för 31 år sedan, har Porsche tillverkat och sålt mer än 4 400 Cup-bilar. Totalt körs 30 entyps-mästerskap världen över, baserade på dessa tillförlitliga, högpresterande tävlingsbilar. Den senaste versionen av 911 GT3 Cup lanserades först inför starten av 2021 års tävlingssäsong och baseras på den senaste generationen av 911 (992). Porsche Mission R ger en indikation om hur ett framtida entyps-mästerskap med helelektriska bilar skulle kunna se ut.

Den fyrhjulsdrivna bilen med nära 1 100 hk i kval-inställning, accelererar från 0 – 100 km/tim på under 2,5 sekunder. Toppfarten är över 300 km/tim. På bana når den eldrivna racern samma varvtider som nuvarande 911 GT3 Cup. Tack vare nyutvecklade elmotorer och battericeller – alla utrustade med innovativ direkt oljekylning – ger konceptstudien Porsche Mission R en konstant motoreffekt av 500 kW (680 hk) i racingmode. Så kallad effektreduktion, det vill säga en begränsning av batteriets effekt på grund av för hög värme, har eliminerats. En elmotor med 320 kW (435 hk) driver framaxeln medan maximalt 480 kW (635 hk) driver bakaxeln. Tack vare avancerad 900-voltsteknik och Porsche Turbo Charging, räcker en 15-minuterspaus från tävlandet för att ladda batteriet från 5 till 80 procent SoC (State of Charge).

Laddning kan ske med upp till 340 kW. Mission R har också en vidareutveckling av Porsche Active Aerodynamics (PAA) med Drag Reduction System (DRS) på nossektionen och den bakre vingen. Den består av tre lameller i vardera av de två luftintagen på sidan av nossektionen, liksom en justerbar tvådelad bakvinge.

Utöver den innovativa eldriften är konceptbilens kaross utformad för minskade koldioxidutsläpp och miljömässig hållbarhet: den är till stora delar gjord av naturfiberförstärkt plast (NFRP), vars basmaterial är linfibrer från jordbruket. Det här ekologiska materialet används också till frontspoilerläppen, diffusorn och sidokjolarna. NRFP används i hög grad i inredningen, till exempel till dörrpanelerna, den bakre torpedväggen och sätet.

Inredningen är på alla sätt fokuserad på föraren. En ergonomiskt placerad display mellan kontrollerna på ratten visar relevant information under tävlingen. Bildskärmen ovanför rattstången visar bilder från sidospeglarnas kameror och den centralt placerade backspegelskameran. En pekskärm till höger om sätet kan användas för att till exempel ta fram förarens biometriska data. Flera andra kameror inne i bilen kan användas för att leverera spännande livestream-sekvenser.

Med Mission R-projektet för Porsche verklig och virtuell racing närmare varandra än någonsin tidigare. Förarens monocoque-modul har exakt samma form som den i en esport-simulator. Säkerhetsstrukturen av kolfiber kombinerar ett säkert skydd för föraren med låg vikt och ett distinkt utseende. Porsches ingenjörer kallar den nyutvecklade takstrukturen i kolfiber, där säkerhetsburen integrerats med yttertaket, för “Exoskelett”. Porsche Mission R är med sina 4 326 millimiter i längd något kortare än 718 Cayman, men betydligt bredare, 1 990 millimeter, och med sin höjd på 1 190 mm är den också betydligt lägre.

Under de senaste åren har Porsche, med konceptstudierna Mission E (2015) och Mission E Cross Turismo (2018), gett tydliga förhandstittar på sina  kommande första helelektriska sportbilar. Porsche Taycan (2019) och Taycan Cross Turismo (2021) visar stor likhet med de två konceptstudierna när det gäller utseende och teknik, och har redan framgångsrikt lanserats på världsmarknaden. Med andra ord - mission accomplished.

Nu presenterar Porsche, med Mission R, sin vision av hur motorsport för privata racingteam kommer att se ut i framtiden. Utställningsbilen har sin världspremiär i dag på IAA MOBILITY i München.

Länk till ett digitalt pressmaterial för Porsche Mission R: porsche.link/mission-r-en

Mer information, film och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com

Interiören i Porsche Mission R
Interiören i Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R har en nyutvecklad kolfibertakstruktur, där säkerhetsburen integrerats med yttertaket
Porsche Mission R

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar17.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche firar en extraordinär världspremiär på Los Angeles Auto Show: nya Porsche 911 Dakar är lika bekväm i terräng som på motorvägar. Den exklusiva modellen, med en begränsad upplaga på endast 2 500 exemplar, visar inte bara de närmast gränslösa möjligheterna med konceptet Porsche 911, utan påminner även om Porsches första totalseger i 1984 års Paris-Dakar Rally. Den historiska segern är också en milsten på grund av införandet av fyrhjulsdrift för första gången i Porsche 911. Det är också anledningen till att nya 911 Dakar erbjuds med tillvalet Rally Design Package, som en erinran om den ikoniska vinnarbilen

Nya Porsche 718 Style Edition2.11.2022 07:18:00 CET | Pressmeddelande

Fräscha färger och harmoniska kontraster kännetecknar nya Porsche 718 Boxster Style Edition och 718 Cayman Style Edition. De båda mittmotormodellerna har alltid stått för en perfekt kombination av körglädje och praktisk användarvänlighet. Med Style Edition presenterar Porsche nu en exklusiv variant för kunder som uppskattar spektakulär design. Det är särskilt tydligt i valet av färgen Ruby Star Neo, en modern tolkning av Ruby Star-lackeringen på den legendariska Porsche 911 Carrera RS av 964-generationen. Exklusiva detaljer särskiljer modellerna Även om Porsches kunder väljer en annan färg till sin Style Edition-modell än Ruby Star Neo, särskiljer sig de nya varianterna tydligt från övriga 718-modeller. Till exempel har de nya modellerna svarta högglanslackerade 20-tums 718 Spyder-fälgar och navkåpor med Porsche-vapnet i färg. Style Edition-modellerna känns också igen på avgassystemets svarta ändrör och på att namnet ”Porsche” är skrivet med silverfärgad text baktill. På Porsche 718 Bo