Porsche

Porsche Museum firar 40 år med transaxelbilar

Dela

Å ena sidan är transaxelmodellerna idealiska sportbilar, å andra sidan ett undantag i Porsches historia. 1976 introducerade Porsche ett nytt drivsystem i och med Porsche 924. Motorn är placerad framtill medan växellådan sitter vid bakaxeln. Mellan 1976 och 1995 byggde Porsche en generation sportbilar som avvek från de etablerade principerna för 911. Modellerna var 924, 928, 944 och 968.

I samband med 40-årsjubileet av de här modellerna visar Porsche Museum 23 exceptionella exemplar av bilarna inom ramen för en specialutställning ”Transaxeleran.” Från 924 till 928. Hälften av bilarna visas i muséet för första gången.Utställningen är öppen från den 27 april till den 16 oktober 2016.

Transaxelmodellerna var en stor ekonomisk framgång för företaget vid den här tiden. Porsche kunde sälja bilar med det nya drivsystemet till nära 400 000 kunder världen över. Bakom framgången ligger en filosofi som är typisk för Porsche: en perfekt kombination av sportighet och användarvänlighet i vardagen.

Vid sidan av att ställa ut ett urval serietillverkade bilar och tävlingsmodeller, visar Porsche Museum också utvalda prototyper och konceptbilar som hittills aldrig lämnat muséets utställningshall. Till exempel visas ett antal olika utkast av Porsche 924, som till att börja med var en instegsmodell. Prototypen 924 Turbo Targa från 1979 visas nu för första gången. Även om den modellen aldrig gick i produktion användes designen vid utvecklingen av 944 Cabriolet.

Bekvämare och rymligare 

Porsche 928 som hade premiär på Genèves internationella bilutställning 1977, var från början tänkt att ersätta 911. Som en Grand Turismo och lyxig sportbil trampade den helt nya stigar med mycket bättre komfort och ett stort bagageutrymme. Året därpå blev Porsche 928 den enda sportbilen hittills som valts till ”Årets Bil.” Som en del av en möjlig utvidgning av modellserien började arbetet våren 1987 med en cabriolet. Det resulterade i konceptbilen 928 S4 Cabriolet. Trots dess harmoniska linjer kom den aldrig att produceras. Den här unika prototypen visas också på specialutställningen tillsammans med fem andra 928-modeller.

Porsche 944 kom i september 1981. Med sin 163 hk starka fyrcylindriga motor var den positionerad som en länk mellan 924 och 911. Direkt från start accepterades 944 som en ”äkta” Porsche inte minst eftersom motorn härledde från 928. Ingen tidigare Porsche hade sålt så väl och så snabbt som 944. När produktionen upphörde 1991 hade totalt 163 302 exemplar av modellserien tillverkats. Specialutställningen inkluderar konceptbilen 944 cabriolet från 1985, som nu visas för publik för första gången. Modellen, som är lackerad i flamingo-rosa, har en 183 hk stark fyrventilsmotor med katalysator, airbag och ABS-bromsar. Det första konceptet till en 944 cabriolet presenterades vid Frankfurts internationella bilutställning 1985.

Andra 944-modeller på specialutställningen är ”Luna”-projektet som i huvudsak var ett uthållighetstest som genomfördes av den österrikiska långfärdsspecialisten Gerhard Plattner år 1987. Han körde från Nordamerika genom Europa till Asien under 258 dagar och avverkade 384 405 kilometer – motsvarande sträckan från Jorden till månen.

Porsche 968 – en produkt av 15 års teknisk utveckling – utgör slutet på transaxeleran. Kännetecknande för den är den 240 hk starka trelitersmotorn, en av världens mest vridmomentstarka fyrcylindriga sugmotorer. Besökare kan också njuta av att få se ett koncept till 968 cabriolet som togs fram 1992 under ledning av tidigare designchefen Harm Laagay. Vid slutet av 1992 lades 968 cabriolet ned till förmån för koncept-modellen Boxster som presenterades tidigt 1993.

Porsche Classic 

Porsche har också visat sin kompetens vid restaureringen av transaxelmodellerna. Porsche Classic betjänar alla bilar som slutade tillverkas för mer än tio år sedan. Dessa tjänster omspänner alla aspekter – från underhåll och teknisk litteratur till leverans och eftermarknadstillverkning av originaldelar, och även kompletta restaureringar. Totalt finns mer än 52 000 originaldelar tillgängliga världen över. Porsche integrerar vård och värdebevarande både av moderna klassiker och äldre samlarbilar i ett innovativt service-koncept där Porsches tradition och innovation förenas. Mer information och fler detaljer reservdelsprogrammet återfinns på www.porsche.de/classic .

Söndagen den 22 maj är ”International Museum Day” och Porsche Museum inbjuder besökare till sin ”Transaxle Day.” Förutom fritt inträde den söndagen erbjuds flera guidade turer genom specialutställningen. Dessutom kommer privata ägare att visa sina transaxelbilar på de olika parkeringarna runt muséet. En höjdpunkt blir ”Transaxle Talk” i shopen inne i muséet, där vittnen som var mycket involverade i de här modellerna ger en återblick på utvecklingen och framgångarna för modellerna 924, 928, 944 och 968.

Porsche Museum är öppet tisdagar till och med söndagar, från 9 till 18. Mer information finns påwww.porsche.com/museum .

Bildmaterial finns tillgängligt i Porsche Newsroom ( http://newsroom.porsche.de ) och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas:(https://presse.porsche.de).

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum