Porsche

Porsche och 919 Hybrid försvarar VM-titlarna

Dela

Efter den framgångsrika säsongen 2015 när Porsche tog totalsegern i Le Mans och vann konstruktörs- och världsmästartiteln för förare, befinner sig nu Porsche i rollen som titelförsvarare. Som en följd av det kommer de två Porsche 919 Hybrid-bilarna med omkring 1 000 hk att få köra med startnummer 1 och 2.

M15 4006 fine
M15 4006 fine

Det bekräftades vid dagens presskonferens i Paris av organisatörerna av Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), och FIA World Endurance Championship (WEC).

- Att tävla med startnummer 1 och 2 är på samma gång en ära och en utmaning, säger team-chefen Andreas Seidl.

-Vi förväntar oss ännu starkare konkurrens 2016 men vi vill ändå vara med och kämpa om segrar och försöka försvara våra titlar. I februari inledde vi våra intensiva test- och träningsprogram i Abu Dahbi.

Inför Porsches tredje säsong i toppkategorin Le Mans-prototyper, har de avancerade 919 Hybrid-bilarna utvecklats betydligt medan den grundläggande strukturen och konceptet för drivning förblir desamma.

- Oberoende av våra sportsliga mål är vår viktigaste uppgift att insamla kunskap om framtida teknologier till Porsche, säger Fritz Enzinger, Vice President i LMP1.

- WEC:s unika reglemente med sin stora tekniska frihet är den rätta plattformen för företaget för att utveckla och testa innovationer för sportbilar för vardagstrafik.

Samma förare 

I november förra året tillkännagav Porsche att förarteamen som varit desamma sedan 2014 förblir oförändrade. Världsmästarma Timo Bernhard (Tyskland, 35), Brendon Hartley (Nya Zealand, 26) och Mark Webber (Australien, 39), delar bil nummer 1. Bil nummer 2 körs av Romain Dumas (Frankrike, 38), Neel Jani (Schweiz, 32) och Marc Lieb (Tyskland, 35).

Eftersom reglementet för Class 1 Le Mans Prototypes (LMP1) ger extremt stor teknisk frihet ställs stora krav på teknikerna. Hybridsystemet i 919 kombinerar den senaste turbotekniken med effektiv bränsleinsprutning till den fyrcylindriga tvålitersmotorn. Ett litiumjon-batteri används för att lagra elektricitet från två olika laddsystem, (bromskraft från framaxeln och avgasenergi). 919 Hybrid har ett drivsystem med nästan 1 000 hk och har inspirerat Porsche på flera sätt inför utvecklingen av framtida sportbilar för vanlig trafik. Senaste exemplet är 800-volts tekniken i den renodlade eldrivna konceptbilen Mission E. Teknologin med höga volt ger mycket korta laddtider. Den fyrsitsiga konceptbilen kommer att börja serietillverkas i slutet av det här årtiondet.

Långsammare 

- Efter att ha byggt en helt ny 919 inför säsongen 2015 behåller vi den här gången samma chassistruktur, säger Alexander Hitzinger, teknisk chef och ansvarig för 919 Hybrid.

- Därför fanns inget speciellt lanseringsdatum för den nya bilen, vi ändrade bilen steg för steg till specifikationen för 2016. Enligt våra simuleringar kommer förändringar i reglerna för bränsleförbrukning och bränsleflöde att kosta oss cirka fyra sekunder per varv i Le Mans. Vi kan ännu inte uppskatta hur mycket vi kan kompensera för det genom förbättringar på andra områden eller om det ens är möjligt.

Ur ett historiskt perspektiv fortsätter WEC traditionen från sportbils-VM från 1960-talet till 1980-talet. Näst efter Formel 1 är WEC världens viktigaste racing-serie för bankörning. 2016 körs nio omgångar i nio olika länder. Höjdpunkten är Le Mans 24-timmars i Frankrike, där Porsche har ett rekord med 17 totalsegrar. De andra åtta tävlingarna är sex timmar långa. Serien inleds på Silverstone  (Storbritannien 17 april) och Spa-Francorchamps (Belgien 7 maj). Efter Le Mans (17-18 juni) körs den tyska deltävlingen i världsmästerskapet på Nürburgring  (24 juli). Nya i WEC-kalendern är racet i Mexico City (3 september), åtföljt av Austin (Texas, USA 17 september), Fuji (Japan 16 oktober), Shanghai (Kina 6 november) och finalen i Bahrain 19 nobember.

Det var möjligheten att utveckla innovativa teknologier som uppmuntrade Porsche att återvända till långdistanslopp på högsta nivå. Facit efter 16 tävlingar med Porsche 919 Hybrid sedan debuten 2014: 12 pole positions, sju segrar inklusive fyra dubbelsegrar, fem snabbaste tävlingsvarv, två världsmästerskapstitlar (konstruktörs- och förartitlarna). 2015 kunde ingen annan bil än en 919 nå en av de två främsta startplatserna efter kvalificeringen. 

Notera att bild- och videomaterial finns tillgängligt för ackrediterade journalister på Porsches Press databas och kan nås på följande adress: https://presse.porsche.de. På sajten kan man också aktivera Porsche Motorsport SMS Info Service för att få de senaste nyheterna och information. Twitter channel @PorscheRaces ger uppdateringar de senste nyheterna och foton från tävlingsbanor världen runt. Journalister har också tillgång till Porsche Motorsport Media Guide på https://presse.porsche.de/motorsport. Porsche Communication ger ytterligare material för journalister och bloggare under www.newsroom.porsche.com. 

     



För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

M15 4006 fine
M15 4006 fine
Ladda ned bild
M15 5542 fine
M15 5542 fine
Ladda ned bild
M15 4010 fine
M15 4010 fine
Ladda ned bild
M15 5544 fine-2
M15 5544 fine-2
Ladda ned bild
M15 4718 fine
M15 4718 fine
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum