Porsche

Porsche och 919 Hybrid försvarar VM-titlarna

Dela

Efter den framgångsrika säsongen 2015 när Porsche tog totalsegern i Le Mans och vann konstruktörs- och världsmästartiteln för förare, befinner sig nu Porsche i rollen som titelförsvarare. Som en följd av det kommer de två Porsche 919 Hybrid-bilarna med omkring 1 000 hk att få köra med startnummer 1 och 2.

M15 4006 fine
M15 4006 fine

Det bekräftades vid dagens presskonferens i Paris av organisatörerna av Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), och FIA World Endurance Championship (WEC).

- Att tävla med startnummer 1 och 2 är på samma gång en ära och en utmaning, säger team-chefen Andreas Seidl.

-Vi förväntar oss ännu starkare konkurrens 2016 men vi vill ändå vara med och kämpa om segrar och försöka försvara våra titlar. I februari inledde vi våra intensiva test- och träningsprogram i Abu Dahbi.

Inför Porsches tredje säsong i toppkategorin Le Mans-prototyper, har de avancerade 919 Hybrid-bilarna utvecklats betydligt medan den grundläggande strukturen och konceptet för drivning förblir desamma.

- Oberoende av våra sportsliga mål är vår viktigaste uppgift att insamla kunskap om framtida teknologier till Porsche, säger Fritz Enzinger, Vice President i LMP1.

- WEC:s unika reglemente med sin stora tekniska frihet är den rätta plattformen för företaget för att utveckla och testa innovationer för sportbilar för vardagstrafik.

Samma förare 

I november förra året tillkännagav Porsche att förarteamen som varit desamma sedan 2014 förblir oförändrade. Världsmästarma Timo Bernhard (Tyskland, 35), Brendon Hartley (Nya Zealand, 26) och Mark Webber (Australien, 39), delar bil nummer 1. Bil nummer 2 körs av Romain Dumas (Frankrike, 38), Neel Jani (Schweiz, 32) och Marc Lieb (Tyskland, 35).

Eftersom reglementet för Class 1 Le Mans Prototypes (LMP1) ger extremt stor teknisk frihet ställs stora krav på teknikerna. Hybridsystemet i 919 kombinerar den senaste turbotekniken med effektiv bränsleinsprutning till den fyrcylindriga tvålitersmotorn. Ett litiumjon-batteri används för att lagra elektricitet från två olika laddsystem, (bromskraft från framaxeln och avgasenergi). 919 Hybrid har ett drivsystem med nästan 1 000 hk och har inspirerat Porsche på flera sätt inför utvecklingen av framtida sportbilar för vanlig trafik. Senaste exemplet är 800-volts tekniken i den renodlade eldrivna konceptbilen Mission E. Teknologin med höga volt ger mycket korta laddtider. Den fyrsitsiga konceptbilen kommer att börja serietillverkas i slutet av det här årtiondet.

Långsammare 

- Efter att ha byggt en helt ny 919 inför säsongen 2015 behåller vi den här gången samma chassistruktur, säger Alexander Hitzinger, teknisk chef och ansvarig för 919 Hybrid.

- Därför fanns inget speciellt lanseringsdatum för den nya bilen, vi ändrade bilen steg för steg till specifikationen för 2016. Enligt våra simuleringar kommer förändringar i reglerna för bränsleförbrukning och bränsleflöde att kosta oss cirka fyra sekunder per varv i Le Mans. Vi kan ännu inte uppskatta hur mycket vi kan kompensera för det genom förbättringar på andra områden eller om det ens är möjligt.

Ur ett historiskt perspektiv fortsätter WEC traditionen från sportbils-VM från 1960-talet till 1980-talet. Näst efter Formel 1 är WEC världens viktigaste racing-serie för bankörning. 2016 körs nio omgångar i nio olika länder. Höjdpunkten är Le Mans 24-timmars i Frankrike, där Porsche har ett rekord med 17 totalsegrar. De andra åtta tävlingarna är sex timmar långa. Serien inleds på Silverstone  (Storbritannien 17 april) och Spa-Francorchamps (Belgien 7 maj). Efter Le Mans (17-18 juni) körs den tyska deltävlingen i världsmästerskapet på Nürburgring  (24 juli). Nya i WEC-kalendern är racet i Mexico City (3 september), åtföljt av Austin (Texas, USA 17 september), Fuji (Japan 16 oktober), Shanghai (Kina 6 november) och finalen i Bahrain 19 nobember.

Det var möjligheten att utveckla innovativa teknologier som uppmuntrade Porsche att återvända till långdistanslopp på högsta nivå. Facit efter 16 tävlingar med Porsche 919 Hybrid sedan debuten 2014: 12 pole positions, sju segrar inklusive fyra dubbelsegrar, fem snabbaste tävlingsvarv, två världsmästerskapstitlar (konstruktörs- och förartitlarna). 2015 kunde ingen annan bil än en 919 nå en av de två främsta startplatserna efter kvalificeringen. 

Notera att bild- och videomaterial finns tillgängligt för ackrediterade journalister på Porsches Press databas och kan nås på följande adress: https://presse.porsche.de. På sajten kan man också aktivera Porsche Motorsport SMS Info Service för att få de senaste nyheterna och information. Twitter channel @PorscheRaces ger uppdateringar de senste nyheterna och foton från tävlingsbanor världen runt. Journalister har också tillgång till Porsche Motorsport Media Guide på https://presse.porsche.de/motorsport. Porsche Communication ger ytterligare material för journalister och bloggare under www.newsroom.porsche.com. 

     



För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

M15 4006 fine
M15 4006 fine
Ladda ned bild
M15 5542 fine
M15 5542 fine
Ladda ned bild
M15 4010 fine
M15 4010 fine
Ladda ned bild
M15 5544 fine-2
M15 5544 fine-2
Ladda ned bild
M15 4718 fine
M15 4718 fine
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum