Porsche och Chopard inleder svenskt samarbete

Porsche i Sverige har ingått samarbetsavtal med schweiziska klock- och smyckestillverkaren Chopard. Samarbetet, som tar sin utgångspunkt i de båda företagens engagemang inom motorsport, innebär bland annat att man instiftar ett pris till säsongens snabbaste förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Det svenska samarbetet mellan Porsche och Chopard speglar det samarbete mellan företagen som även finns inom motorsport på internationell nivå. Till exempel syns Chopard på Porsches bilar i World Endurance Championship (WEC), med höjdpunkten Le Mans 24h där Porsche 2015 segrade i huvudklassen LMP1. Schweizbaserade familjeföretaget Chopard tillverkar sedan över 150 år klockor och smycken av högsta kvalitet och är sedan 1988 involverade i motorsport.

- Vi är väldigt glada över det nya samarbetet och ser fram emot att få synas tillsammans med Chopard, säger Raine Wermelin, chef för Porsche i Sverige.

- Både Porsche och Chopard är ingenjörsdrivna företag med en lång historia inom premiumsegmentet inom respektive bransch och båda företagen har dessutom en tydlig koppling till racing. Vi ser därför att det finns flera områden där våra varumärken kan hitta synergieffekter, varav Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett. Efter ett lyckat år för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015 vill vi nu satsa ännu mer 2016 och samarbetet med Chopard är en viktig del i den satsningen. Chopard kommer bland annat att synas på tävlingsbilarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia under kommande säsong, säger Raine Wermelin.

- Vårt företag delar flera värderingar med Porsche som exempelvis jakten på högsta möjliga prestanda och kvalitet, säger Karl-Friedrich Scheufele, direktör hos Chopard.

- Såväl vid bil- som vid klocktillverkning lägger vi båda stor vikt även vid de allra minsta detaljerna. Vi är redo att göra Porsche i Sverige sällskap under Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 och att belöna den snabbaste föraren under säsongen.

Under Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 kommer Chopard dela ut ”Chopard Fastest Lap Award” till den förare som har flest snabbast varv under säsongen. Utöver äran erhåller vinnaren en prestigefull klocka ur kollektionen ”Classic Racing”.

Porsche Carrera Cup Scandinavia körs vid sju tillfällen under 2016 med premiär i Skövde 1 maj.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension