Porsche och Chopard inleder svenskt samarbete

Porsche i Sverige har ingått samarbetsavtal med schweiziska klock- och smyckestillverkaren Chopard. Samarbetet, som tar sin utgångspunkt i de båda företagens engagemang inom motorsport, innebär bland annat att man instiftar ett pris till säsongens snabbaste förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Det svenska samarbetet mellan Porsche och Chopard speglar det samarbete mellan företagen som även finns inom motorsport på internationell nivå. Till exempel syns Chopard på Porsches bilar i World Endurance Championship (WEC), med höjdpunkten Le Mans 24h där Porsche 2015 segrade i huvudklassen LMP1. Schweizbaserade familjeföretaget Chopard tillverkar sedan över 150 år klockor och smycken av högsta kvalitet och är sedan 1988 involverade i motorsport.

- Vi är väldigt glada över det nya samarbetet och ser fram emot att få synas tillsammans med Chopard, säger Raine Wermelin, chef för Porsche i Sverige.

- Både Porsche och Chopard är ingenjörsdrivna företag med en lång historia inom premiumsegmentet inom respektive bransch och båda företagen har dessutom en tydlig koppling till racing. Vi ser därför att det finns flera områden där våra varumärken kan hitta synergieffekter, varav Porsche Carrera Cup Scandinavia är ett. Efter ett lyckat år för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2015 vill vi nu satsa ännu mer 2016 och samarbetet med Chopard är en viktig del i den satsningen. Chopard kommer bland annat att synas på tävlingsbilarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia under kommande säsong, säger Raine Wermelin.

- Vårt företag delar flera värderingar med Porsche som exempelvis jakten på högsta möjliga prestanda och kvalitet, säger Karl-Friedrich Scheufele, direktör hos Chopard.

- Såväl vid bil- som vid klocktillverkning lägger vi båda stor vikt även vid de allra minsta detaljerna. Vi är redo att göra Porsche i Sverige sällskap under Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 och att belöna den snabbaste föraren under säsongen.

Under Porsche Carrera Cup Scandinavia 2016 kommer Chopard dela ut ”Chopard Fastest Lap Award” till den förare som har flest snabbast varv under säsongen. Utöver äran erhåller vinnaren en prestigefull klocka ur kollektionen ”Classic Racing”.

Porsche Carrera Cup Scandinavia körs vid sju tillfällen under 2016 med premiär i Skövde 1 maj.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell