Porsche öppnar skräddarsydda skadecenter i Göteborg och Helsingborg.

Stark tillväxt och nya bilmodeller ger ökat behov av verkstäder med specialkompetens. Skräddarsydda skadecenter slår upp portarna i Göteborg och Helsingborg.

Skadecenter hos Porsche Center Helsingborg

På bara fem år har försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än tredubblats. Från en nivå på 550 bilar 2013 till 1 830 bilar 2018. Den snabba tillväxttakten och kommande lanseringar av revolutionerande batteridrivna bilmodeller ställer nya krav på verkstadsledet som uppgraderas för att tillgodose vagnparkens behov.

Som en del av Porsches långsiktiga arbete med utveckling av servicenätverket i Sverige öppnades inför 2019 två skräddarsydda skadeanläggningar.

För kunder i Göteborgsområdet har Porsche Center Göteborg skapat en helt ny skadeanläggning som är certifierad att utföra alla former av kaross-, struktur- och lackarbeten enligt Porsches högt ställda krav på kvalitet, verktyg och kompetens.

– Det är otroligt viktigt för oss att snabbt kunna erbjuda våra kunder professionell hjälp om skador uppstår på deras bilar. Därför har vi investerat i en toppmodern skadeverkstad och egen lackavdelning utrustad med den senaste tekniken, säger Rickard Magnusson, VD på Porsche Center Göteborg.

Helt nya Porsche Center Helsingborg slog upp portarna i december 2018 och blev Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. I den 5 000 kvadratmeter stora fullserviceanläggningen finns förutom försäljning och service även en skräddarsydd och fullt integrerad skadeverkstad.

– Vi värnar kvalitetssäkring och kundnöjdhet i alla led, säger Gustav Lundh, VD på Porsche Center Helsingborg. Att hela reparationsprocessen går genom vårt center är av största vikt både för oss och kunderna. Vi arbetar med original Porsche reservdelar och de senaste verktygen. Vår personal har alltid de senaste utbildningarna och våra verkstäder är direktuppkopplade mot fabrikerna.

Det handlar om att framtidssäkra alla delar av servicenätverket. Redan i slutet av året lanserar Porsche sin första eldrivna sportbil Taycan med avancerad 800V-arkitektur och dubbla e-motorer med över 600 hästkrafter och en räckvidd över 500 kilometer.

– Porsche är värdens mest framgångsrika tillverkare av sport och -premiumbilar, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vår biltillverkning sker i allt större grad med avancerade material och med teknologier som kräver spetskompetens hos våra verkstäder och skadecenter.

– Den som får en skada på sin Porsche ska vara trygg i vetskapen om att bilen repareras med samma fokus på kvalitet, säkerhet och prestanda som de byggs med på fabrikerna i Tyskland, avslutar Wermelin.

Skadecenter hos Porsche Center Helsingborg
Skadecenter hos Porsche Center Göteborg

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och