Porsche öppnar skräddarsydda skadecenter i Göteborg och Helsingborg.

Stark tillväxt och nya bilmodeller ger ökat behov av verkstäder med specialkompetens. Skräddarsydda skadecenter slår upp portarna i Göteborg och Helsingborg.

Skadecenter hos Porsche Center Helsingborg

På bara fem år har försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än tredubblats. Från en nivå på 550 bilar 2013 till 1 830 bilar 2018. Den snabba tillväxttakten och kommande lanseringar av revolutionerande batteridrivna bilmodeller ställer nya krav på verkstadsledet som uppgraderas för att tillgodose vagnparkens behov.

Som en del av Porsches långsiktiga arbete med utveckling av servicenätverket i Sverige öppnades inför 2019 två skräddarsydda skadeanläggningar.

För kunder i Göteborgsområdet har Porsche Center Göteborg skapat en helt ny skadeanläggning som är certifierad att utföra alla former av kaross-, struktur- och lackarbeten enligt Porsches högt ställda krav på kvalitet, verktyg och kompetens.

– Det är otroligt viktigt för oss att snabbt kunna erbjuda våra kunder professionell hjälp om skador uppstår på deras bilar. Därför har vi investerat i en toppmodern skadeverkstad och egen lackavdelning utrustad med den senaste tekniken, säger Rickard Magnusson, VD på Porsche Center Göteborg.

Helt nya Porsche Center Helsingborg slog upp portarna i december 2018 och blev Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. I den 5 000 kvadratmeter stora fullserviceanläggningen finns förutom försäljning och service även en skräddarsydd och fullt integrerad skadeverkstad.

– Vi värnar kvalitetssäkring och kundnöjdhet i alla led, säger Gustav Lundh, VD på Porsche Center Helsingborg. Att hela reparationsprocessen går genom vårt center är av största vikt både för oss och kunderna. Vi arbetar med original Porsche reservdelar och de senaste verktygen. Vår personal har alltid de senaste utbildningarna och våra verkstäder är direktuppkopplade mot fabrikerna.

Det handlar om att framtidssäkra alla delar av servicenätverket. Redan i slutet av året lanserar Porsche sin första eldrivna sportbil Taycan med avancerad 800V-arkitektur och dubbla e-motorer med över 600 hästkrafter och en räckvidd över 500 kilometer.

– Porsche är värdens mest framgångsrika tillverkare av sport och -premiumbilar, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vår biltillverkning sker i allt större grad med avancerade material och med teknologier som kräver spetskompetens hos våra verkstäder och skadecenter.

– Den som får en skada på sin Porsche ska vara trygg i vetskapen om att bilen repareras med samma fokus på kvalitet, säkerhet och prestanda som de byggs med på fabrikerna i Tyskland, avslutar Wermelin.

Skadecenter hos Porsche Center Helsingborg
Skadecenter hos Porsche Center Göteborg

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä