Porsche öppnar skräddarsydda skadecenter i Göteborg och Helsingborg.

Stark tillväxt och nya bilmodeller ger ökat behov av verkstäder med specialkompetens. Skräddarsydda skadecenter slår upp portarna i Göteborg och Helsingborg.

Skadecenter hos Porsche Center Helsingborg

På bara fem år har försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än tredubblats. Från en nivå på 550 bilar 2013 till 1 830 bilar 2018. Den snabba tillväxttakten och kommande lanseringar av revolutionerande batteridrivna bilmodeller ställer nya krav på verkstadsledet som uppgraderas för att tillgodose vagnparkens behov.

Som en del av Porsches långsiktiga arbete med utveckling av servicenätverket i Sverige öppnades inför 2019 två skräddarsydda skadeanläggningar.

För kunder i Göteborgsområdet har Porsche Center Göteborg skapat en helt ny skadeanläggning som är certifierad att utföra alla former av kaross-, struktur- och lackarbeten enligt Porsches högt ställda krav på kvalitet, verktyg och kompetens.

– Det är otroligt viktigt för oss att snabbt kunna erbjuda våra kunder professionell hjälp om skador uppstår på deras bilar. Därför har vi investerat i en toppmodern skadeverkstad och egen lackavdelning utrustad med den senaste tekniken, säger Rickard Magnusson, VD på Porsche Center Göteborg.

Helt nya Porsche Center Helsingborg slog upp portarna i december 2018 och blev Sveriges åttonde återförsäljare av Porsche. I den 5 000 kvadratmeter stora fullserviceanläggningen finns förutom försäljning och service även en skräddarsydd och fullt integrerad skadeverkstad.

– Vi värnar kvalitetssäkring och kundnöjdhet i alla led, säger Gustav Lundh, VD på Porsche Center Helsingborg. Att hela reparationsprocessen går genom vårt center är av största vikt både för oss och kunderna. Vi arbetar med original Porsche reservdelar och de senaste verktygen. Vår personal har alltid de senaste utbildningarna och våra verkstäder är direktuppkopplade mot fabrikerna.

Det handlar om att framtidssäkra alla delar av servicenätverket. Redan i slutet av året lanserar Porsche sin första eldrivna sportbil Taycan med avancerad 800V-arkitektur och dubbla e-motorer med över 600 hästkrafter och en räckvidd över 500 kilometer.

– Porsche är värdens mest framgångsrika tillverkare av sport och -premiumbilar, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vår biltillverkning sker i allt större grad med avancerade material och med teknologier som kräver spetskompetens hos våra verkstäder och skadecenter.

– Den som får en skada på sin Porsche ska vara trygg i vetskapen om att bilen repareras med samma fokus på kvalitet, säkerhet och prestanda som de byggs med på fabrikerna i Tyskland, avslutar Wermelin.

Skadecenter hos Porsche Center Helsingborg
Skadecenter hos Porsche Center Göteborg

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid13.8.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim. Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på

Porsche introducerar nya 911 Carrera Coupé och 911 Carrera Cabriolet30.7.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den åttonde generationen av 911-serien utökas nu med nya Porsche 911 Carrera. Den nya sportbilen lanseras både som Coupé och Cabriolet och dess sexcylindriga turboladdade boxermotor på 3,0 liter utvecklar 283 kW (385 hk). Carrera är instegsmodellen i 911-serien och är 11 kW (15 hk) starkare än sin föregångare. Den delar sin höga standardutrustningsnivå i princip oförändrad med 911 Carrera S. Däribland ingår den högkvalitativa inredningen med en 10,9 tum stor pekskärm, omfattande möjlighet till uppkoppling samt innovativa assistanssystem som Porsche Wet Mode som ger ännu säkrare köregenskaper på våt vägbana. Precis som i Carrera S-modellen är motor, chassi och bromsar utformade för att ge exklusiv sportighet. Den sexcylindriga boxermotorn på 3,0 liter utvecklar sin kraft till stor del via de nya turboaggregatens kompressorhjul och turbinhjul med mindre diameter. Kraftöverföringen sköts av den nya åttaväxlade dubbelkopplingslådan (PDK). Den gör att nya 911 Carrera Coupé kan accelerera fr