Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen.

Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter.

Känsla och effektivitet

Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,1 sekunder i kombination med det standardmonterade Sport Chrono-paketet. De två modellerna har en toppfart på 292 respektive 289 km/tim.

Fartökningen sker helt utan avbrott när kraften överförs till Porsches fyrhjulsdriftssystem Porsche Traction Management (PTM) via den åttaväxlade dubbelkopplingslådan PDK. Dessa exceptionella prestanda uppnås med en moderat bränsleförbrukning på endast 10,3 l/100 km (Sport Turismo: 10,6 l/100 km)*. Koldioxidutsläppen är 235 g/km (Sport Turismo: 242 g/km).

Prestanda och komfort

Chassisystemen är utvecklade för att avspegla Panamera GTS-modellernas sportiga egenskaper och är imponerande dynamiska. Den adaptiva luftfjädringen med trekammarsteknik är en del av standardutrustningen, vilket ger flexibel kontroll och optimal variation av fjädringens hårdhet. Sportchassit i GTS-modellerna är sänkt med 10 mm samtidigt som funktionen i Porsche Active Suspension Management (PASM) har anpassats för en ännu sportigare inställning. Resultatet? Oöverträffade kurvegenskaper. Stora bromsskivor, (390 mm i diameter fram och 365 mm bak) ger mycket korta bromssträckor.

Distinkt GTS-stil

Jämfört med föregångaren har nya Panamera GTS en betydligt mer omfattande standardutrustning. Sport Design-paketet med en ny svart front och svarta detaljer längst ned i bakpartiet och en rad mörka detaljer framhäver den sportiga framtoningen. GTS-modellerna är som standard utrustade med 20-tumsfälgar i Panamera Design. Detaljer i svart Alcantara och anodiserad aluminium kännetecknar inredningen. I standardutrustningen ingår också eluppvärmd multifunktions sportratt klädd i Alcantara, växelpaddlar samt Connect Plus-modul för en rad digitala tjänster.

Med det extra GTS interiörpaketet som tillval, kan ägarna skräddarsy sina bilar med en rad olika designelement som varvräknare, speciella sömmar, och GTS-logotyper i de kontrasterande nyanserna Carmine Red eller Crayon.

Head-up display

GTS-modellerna erbjuder samma innovationer som andra generationen Panamera. Bland annat den digitala Porsche Advanced Cockpit, assistanssystem som Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare, och tillvalet bakaxelstyrning. GTS-modellerna erbjuder också en nyhet för hela Panamera-programmet – head-up display. Den kan programmeras av föraren och visar all relevant information i färg direkt i förarens siktlinje.

Panamera GTS Sport Turismo ännu bättre i vardagen

I enlighet med Porsches tradition står GTS för Gran Turismo Sport. Porsches första tävlingsmodell godkänd för trafik på allmänna vägar, 904 Carrera GTS, lanserades redan 1963 och tog därmed racingtekniken till gatan. Den följdes av 924 GTS och 928 GTS vilka utvecklade konceptet under 1980- och 90-talen. 2007 återuppstod GTS-begreppet genom Carrera GTS. Den följdes av första generationen Panamera GTS 2011, till att börja med endast som sedan. Nu finns nya Panamera GTS också som Sport Turismo. Med stor baklucka, låg lasttröskel, större bagagerumsvolym och ett flexibelt 4+1 sätesarrangemang lever den nya Panamera GTS-versionen upp till de högsta kraven för användning i vardagen samtidigt som den har överlägsna prestanda.

De nya GTS-modellerna kan beställas från och med nu. I Sverige kostar Panamera GTS från 1 375 000 kronor och Panamera GTS Sport Turismo från 1 405 000 kronor.

Panamera GTS: Bränsleförbrukning blandad körning 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp 235 g/km

Panamera GTS Sport Turismo: Bränsleförbrukning blandad körning 1,.6 l/100 km; CO2-utsläpp 242 g/km

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabase (presse.porsche.de).

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.