Porsche Panamera med ny effektiv V6-turbomotor

Porsche fortsätter att bredda modellprogrammet av nya Panamera. Vid Los Angeles Auto Show kommer Porsche att presentera en ny V6-turbomotor med 243 kW (330 hk) till sin lyxiga sportsedan. Den nya V6-motorn är ett mycket effektivt och starkt tillskott till det imponerande motorprogrammet.

PM XX 14

Jämfört med motsvarande motor i den tidigare generationen av Panamera är den nya 20 hk starkare. Samtidigt har Porsche lyckats minska förbrukningen av den helt nyutvecklade sexcylindriga bensinmotorn med upp till en liter per 100 km. Den nya motorn erbjuds i två versioner; bakhjulsdrivna Panamera och fyrhjulsdrivna Panamera 4.

Den helt nyutvecklade andra generationen av Panamera introducerades under sommaren 2016.De fyrhjulsdrivna versionerna Panamera 4S, Panamera 4S Diesel (310 kW/422 hk), Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo finns redan på marknaden. Med tillskottet av de nya 330 hk-versionerna består Panamera-programmet på den svenska marknaden av sex modeller med motoreffekter från 330 till 550 hk.

Priset i Sverige för Panamera blir 810 000 kronor och 850 000 kronor för Panamera 4.

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera: blandad körning 7.6 – 7.5 l/100 km, stadstrafik 9.8 – 9.7 l/100 km, landsväg 6.3 l/100 km; CO2-utsläpp: 173 – 171 g/km.

Panamera 4: blandad körning 7.8 – 7.7 l/100 km, stadtrafik 9.9 – 9.8 l/100 km, landsväg 6.5 – 6.4 l/100 km; CO2-utsläpp: 177 – 175 g/km.

Panamera 4S: blandad körning 8.2 – 8.1 l/100 km, stadstrafik 10.2 – 10.1 l/100 km, landsväg 6.8 – 6.7 l/100 km; CO2-utsläpp: 186 – 184 g/km.

Panamera 4S Diesel: blandad körning 6.8 – 6.7 l/100 km, stadstrafik 7.9 l/100 km, landsväg 5.9 – 5.8 l/100 km; CO2-utsläpp: 178 – 176 g/km.

Panamera Turbo: blandad körning 9.4 – 9.3 l/100 km, stadstrafik 12.9 – 12.8 l/100 km, landsväg 7.3 – 7.2 l/100 km; CO2-utsläpp: 214 – 212 g/km.

Panamera 4 E-Hybrid: blandad körning 2.5 l/100 km; elförbrukning 15.9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan25.7.2018 11:30Pressmeddelande

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment. Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 11-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta. LED-strålkastare och ny ljusramp bak Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und