Porsche Panamera med ny effektiv V6-turbomotor

Porsche fortsätter att bredda modellprogrammet av nya Panamera. Vid Los Angeles Auto Show kommer Porsche att presentera en ny V6-turbomotor med 243 kW (330 hk) till sin lyxiga sportsedan. Den nya V6-motorn är ett mycket effektivt och starkt tillskott till det imponerande motorprogrammet.

PM XX 14

Jämfört med motsvarande motor i den tidigare generationen av Panamera är den nya 20 hk starkare. Samtidigt har Porsche lyckats minska förbrukningen av den helt nyutvecklade sexcylindriga bensinmotorn med upp till en liter per 100 km. Den nya motorn erbjuds i två versioner; bakhjulsdrivna Panamera och fyrhjulsdrivna Panamera 4.

Den helt nyutvecklade andra generationen av Panamera introducerades under sommaren 2016.De fyrhjulsdrivna versionerna Panamera 4S, Panamera 4S Diesel (310 kW/422 hk), Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo finns redan på marknaden. Med tillskottet av de nya 330 hk-versionerna består Panamera-programmet på den svenska marknaden av sex modeller med motoreffekter från 330 till 550 hk.

Priset i Sverige för Panamera blir 810 000 kronor och 850 000 kronor för Panamera 4.

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera: blandad körning 7.6 – 7.5 l/100 km, stadstrafik 9.8 – 9.7 l/100 km, landsväg 6.3 l/100 km; CO2-utsläpp: 173 – 171 g/km.

Panamera 4: blandad körning 7.8 – 7.7 l/100 km, stadtrafik 9.9 – 9.8 l/100 km, landsväg 6.5 – 6.4 l/100 km; CO2-utsläpp: 177 – 175 g/km.

Panamera 4S: blandad körning 8.2 – 8.1 l/100 km, stadstrafik 10.2 – 10.1 l/100 km, landsväg 6.8 – 6.7 l/100 km; CO2-utsläpp: 186 – 184 g/km.

Panamera 4S Diesel: blandad körning 6.8 – 6.7 l/100 km, stadstrafik 7.9 l/100 km, landsväg 5.9 – 5.8 l/100 km; CO2-utsläpp: 178 – 176 g/km.

Panamera Turbo: blandad körning 9.4 – 9.3 l/100 km, stadstrafik 12.9 – 12.8 l/100 km, landsväg 7.3 – 7.2 l/100 km; CO2-utsläpp: 214 – 212 g/km.

Panamera 4 E-Hybrid: blandad körning 2.5 l/100 km; elförbrukning 15.9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell