Porsche Panamera med ny effektiv V6-turbomotor

Porsche fortsätter att bredda modellprogrammet av nya Panamera. Vid Los Angeles Auto Show kommer Porsche att presentera en ny V6-turbomotor med 243 kW (330 hk) till sin lyxiga sportsedan. Den nya V6-motorn är ett mycket effektivt och starkt tillskott till det imponerande motorprogrammet.

PM XX 14

Jämfört med motsvarande motor i den tidigare generationen av Panamera är den nya 20 hk starkare. Samtidigt har Porsche lyckats minska förbrukningen av den helt nyutvecklade sexcylindriga bensinmotorn med upp till en liter per 100 km. Den nya motorn erbjuds i två versioner; bakhjulsdrivna Panamera och fyrhjulsdrivna Panamera 4.

Den helt nyutvecklade andra generationen av Panamera introducerades under sommaren 2016.De fyrhjulsdrivna versionerna Panamera 4S, Panamera 4S Diesel (310 kW/422 hk), Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo finns redan på marknaden. Med tillskottet av de nya 330 hk-versionerna består Panamera-programmet på den svenska marknaden av sex modeller med motoreffekter från 330 till 550 hk.

Priset i Sverige för Panamera blir 810 000 kronor och 850 000 kronor för Panamera 4.

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera: blandad körning 7.6 – 7.5 l/100 km, stadstrafik 9.8 – 9.7 l/100 km, landsväg 6.3 l/100 km; CO2-utsläpp: 173 – 171 g/km.

Panamera 4: blandad körning 7.8 – 7.7 l/100 km, stadtrafik 9.9 – 9.8 l/100 km, landsväg 6.5 – 6.4 l/100 km; CO2-utsläpp: 177 – 175 g/km.

Panamera 4S: blandad körning 8.2 – 8.1 l/100 km, stadstrafik 10.2 – 10.1 l/100 km, landsväg 6.8 – 6.7 l/100 km; CO2-utsläpp: 186 – 184 g/km.

Panamera 4S Diesel: blandad körning 6.8 – 6.7 l/100 km, stadstrafik 7.9 l/100 km, landsväg 5.9 – 5.8 l/100 km; CO2-utsläpp: 178 – 176 g/km.

Panamera Turbo: blandad körning 9.4 – 9.3 l/100 km, stadstrafik 12.9 – 12.8 l/100 km, landsväg 7.3 – 7.2 l/100 km; CO2-utsläpp: 214 – 212 g/km.

Panamera 4 E-Hybrid: blandad körning 2.5 l/100 km; elförbrukning 15.9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub