Porsche Panamera med ny effektiv V6-turbomotor

Porsche fortsätter att bredda modellprogrammet av nya Panamera. Vid Los Angeles Auto Show kommer Porsche att presentera en ny V6-turbomotor med 243 kW (330 hk) till sin lyxiga sportsedan. Den nya V6-motorn är ett mycket effektivt och starkt tillskott till det imponerande motorprogrammet.

PM XX 14

Jämfört med motsvarande motor i den tidigare generationen av Panamera är den nya 20 hk starkare. Samtidigt har Porsche lyckats minska förbrukningen av den helt nyutvecklade sexcylindriga bensinmotorn med upp till en liter per 100 km. Den nya motorn erbjuds i två versioner; bakhjulsdrivna Panamera och fyrhjulsdrivna Panamera 4.

Den helt nyutvecklade andra generationen av Panamera introducerades under sommaren 2016.De fyrhjulsdrivna versionerna Panamera 4S, Panamera 4S Diesel (310 kW/422 hk), Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo finns redan på marknaden. Med tillskottet av de nya 330 hk-versionerna består Panamera-programmet på den svenska marknaden av sex modeller med motoreffekter från 330 till 550 hk.

Priset i Sverige för Panamera blir 810 000 kronor och 850 000 kronor för Panamera 4.

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera: blandad körning 7.6 – 7.5 l/100 km, stadstrafik 9.8 – 9.7 l/100 km, landsväg 6.3 l/100 km; CO2-utsläpp: 173 – 171 g/km.

Panamera 4: blandad körning 7.8 – 7.7 l/100 km, stadtrafik 9.9 – 9.8 l/100 km, landsväg 6.5 – 6.4 l/100 km; CO2-utsläpp: 177 – 175 g/km.

Panamera 4S: blandad körning 8.2 – 8.1 l/100 km, stadstrafik 10.2 – 10.1 l/100 km, landsväg 6.8 – 6.7 l/100 km; CO2-utsläpp: 186 – 184 g/km.

Panamera 4S Diesel: blandad körning 6.8 – 6.7 l/100 km, stadstrafik 7.9 l/100 km, landsväg 5.9 – 5.8 l/100 km; CO2-utsläpp: 178 – 176 g/km.

Panamera Turbo: blandad körning 9.4 – 9.3 l/100 km, stadstrafik 12.9 – 12.8 l/100 km, landsväg 7.3 – 7.2 l/100 km; CO2-utsläpp: 214 – 212 g/km.

Panamera 4 E-Hybrid: blandad körning 2.5 l/100 km; elförbrukning 15.9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname