Porsche Panamera med ny effektiv V6-turbomotor

Porsche fortsätter att bredda modellprogrammet av nya Panamera. Vid Los Angeles Auto Show kommer Porsche att presentera en ny V6-turbomotor med 243 kW (330 hk) till sin lyxiga sportsedan. Den nya V6-motorn är ett mycket effektivt och starkt tillskott till det imponerande motorprogrammet.

PM XX 14

Jämfört med motsvarande motor i den tidigare generationen av Panamera är den nya 20 hk starkare. Samtidigt har Porsche lyckats minska förbrukningen av den helt nyutvecklade sexcylindriga bensinmotorn med upp till en liter per 100 km. Den nya motorn erbjuds i två versioner; bakhjulsdrivna Panamera och fyrhjulsdrivna Panamera 4.

Den helt nyutvecklade andra generationen av Panamera introducerades under sommaren 2016.De fyrhjulsdrivna versionerna Panamera 4S, Panamera 4S Diesel (310 kW/422 hk), Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo finns redan på marknaden. Med tillskottet av de nya 330 hk-versionerna består Panamera-programmet på den svenska marknaden av sex modeller med motoreffekter från 330 till 550 hk.

Priset i Sverige för Panamera blir 810 000 kronor och 850 000 kronor för Panamera 4.

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera: blandad körning 7.6 – 7.5 l/100 km, stadstrafik 9.8 – 9.7 l/100 km, landsväg 6.3 l/100 km; CO2-utsläpp: 173 – 171 g/km.

Panamera 4: blandad körning 7.8 – 7.7 l/100 km, stadtrafik 9.9 – 9.8 l/100 km, landsväg 6.5 – 6.4 l/100 km; CO2-utsläpp: 177 – 175 g/km.

Panamera 4S: blandad körning 8.2 – 8.1 l/100 km, stadstrafik 10.2 – 10.1 l/100 km, landsväg 6.8 – 6.7 l/100 km; CO2-utsläpp: 186 – 184 g/km.

Panamera 4S Diesel: blandad körning 6.8 – 6.7 l/100 km, stadstrafik 7.9 l/100 km, landsväg 5.9 – 5.8 l/100 km; CO2-utsläpp: 178 – 176 g/km.

Panamera Turbo: blandad körning 9.4 – 9.3 l/100 km, stadstrafik 12.9 – 12.8 l/100 km, landsväg 7.3 – 7.2 l/100 km; CO2-utsläpp: 214 – 212 g/km.

Panamera 4 E-Hybrid: blandad körning 2.5 l/100 km; elförbrukning 15.9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och