Porsche Panamera nu med hybriddrift

Porsche presenterar den fjärde modellen i Panamera-serien på Paris Motor Show, Panamera 4 E-Hybrid med fyrhjulsdrift och 50 km räckvidd med eldrift. Bilens drivsystem utvecklar tillsammans 340 kW (462 hk) och bränsleförbrukningen enligt den nya europeiska körcykeln för plug-in hybridmodeller (NEDC) är 2,5 liter per 100 km. Det motsvarar ett koldioxidutsläpp av 56 g/km. Panamera 4 E-hybrid är beställningsbar från och med nu och priset i Sverige blir från 980 000 kronor.

P16 0394

Hos Porsche är termen “hybrid” synonym inte bara med hållbar mobilitet, utan också med prestanda, något som demonstrerades inte minst med segrarna med 919 Hybrid på 24 timmars i Le Mans 2015 och 2016. Den filosofin genomsyrar nu också Panamera 4 E-hybrid.

Nya Porsche plug-in hybrid startar alltid med enbart eldrift och fortsätter att vara ett nollutsläppsfordon i upp till 50 km med en toppfart av 140 km/tim. Och ändå är även den här versionen av Panamera sportbilen i sin klass. Den fyrhjulsdrivna Porschen har en toppfart av 278 km/tim, levererar ett maximalt vridmoment av 700 Nm och når 100 km/tim på bara 4,6 sekunder. Kraften överförs till samtliga fyra hjul och den standardmonterade luftfjädringen med trekammarsteknik garanterar optimal balans mellan komfort och kördynamik.

Ny strategi från Porsche 918 Spyder

Bilens höga prestanda är ingen slump, nya Panamera 4 E-hybrid använder en hittills oanvänd hybridstrategi i det här segmentet – en strategi som lånats från 918 Spyder. Med sina 652 kW (887 hk) är 918 Spyder den snabbaste serietillverkade bil som någonsin kört på Nürburgrings nordslinga. Dess varvrekord på 6,57 minuter kan delvis tillskrivas den extra kraften från de två elmotorerna.

På samma sätt som i 918 Spyder är elmotorn med 100 kW (136 hk) och ett vridmoment av 400 Nm, tillgänglig så snart föraren trycker på gasen. På föregående modell behövde pedalen tryckas ned minst 80 procent för att elmotorn skulle börja leverera kraft. Nu samverkar elmotorn och bensinmotorn i perfekt harmoni redan från början.

Liksom i 918 Spyder finns elmotorn tillgänglig för att leverera extra kraft i alla situationer. Tillsammans med den nya 2,9-liters V6-biturbomotorns prestanda (243 kW/330 hk/450 Nm), ger det en imponerande fartökning tack vare elmotorn och turboaggregaten.

I Panamera 4 E-hybrid används elmotorns kraft också för att höja bilens toppfart. Hos Porsche är den här nya formen av ”E-Performance”- mer kraft, mer körglädje, lägre bränsleförbrukning – framtidens prestanda-kit.

Ny hybridmodul

Tillsammans med V6 bensinmotorns frånkopplare har elmotorn den nya generationens Porsche hybridmodul. I motsatt till det elektrohydrauliska systemet i föregående modell styrs frånkopplaren i nya Panamera elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsdon (ECA) som ger ännu snabbare svarstid.

Som i de andra modellerna av den senaste generationen Panamera används Porsches extremt snabba och effektiva åttaväxlade dubbelkopplingslåda (PDK) för att överföra kraften till hjulen. Den nya PDK-växellådan ersätter den åttaväxlade automatlådan med momentomvandlare från föregående modeller

Elmotorn får kraften via ett vätskekylt litium-jonbatteri. Och trots att energiinnehållet i batteriet (integrerat under bagageutrymmets golv) har ökat från 9,4 till 14,1 kW, har vikten förblivit densamma. Högspänningsbatteriet tar bara 5,8 timmar att ladda fullt med 230-V, 10-A anslutning. Om föraren i stället väljer att använda tillvalet 7,2 kW laddare i bilen och 230-V, 32-A anslutning laddas batteriet fullt på bara 3,6 timmar. Laddningsprocessen kan också startas med en timer via Porsche Communication Management (PCM), eller Porsche Car Connect app (för smartphones och Apple Watch). Dessutom är Panamera 4 E-hybrid som standard utrustad med extra luftkonditionering för att kyla eller värma passagerarna medan batteriet laddas.

Porsche Advanced cockpit

En av höjdpunkterna i andra generationens Panamera är det nyutformade konceptet för displayer och kontroller i form av Porsche Advanced Cockpit med beröringskänsliga paneler och individuellt inställbara displayer. Två sjutumsskärmar på ömse sidor av den analoga varvräknaren bildar den interaktiva cockpiten, och, till skillnad från de andra versionerna i modellserien, har Panamera 4 E-hybrid en mätare som är anpassad till hybridfunktionen.

Det intuitiva sättet att använda de hybrid-specifika displayerna liknar dem som används i supersportbilen Porsche 918 Spyder. Energimätaren visar mängden energi som används för ögonblicket liksom hur mycket som laddats genom återvinning.

En 12,3-tums pekskärm fungerar som en central PCM-kontroll och display-enhet. Föraren kan nå olika hybridspecifika informationer både här på panelen och i instrumentklustret. Boost-assistenten och hybrid-assistenten är både praktiska och informativa. Boost-assistentens display visar hur mycket energi som finns tillgänglig för boosting, medan hybrid-assistenten ger olika visuella signaler för att reglera den elektriska drivningen.

”Hybrid Auto”

Sport Chrono-paketet inklusive Mode Switch integrerad i ratten är en del av standardutrustningen i Panamera 4 E-Hybrid. Mode Switch och Porsche Communication Management används för att aktivera olika körinställningar. Inställningarna är de kända ”Sport” och ”Sport Plus” från andra Panamera-modeller som är utrustade med Sport Chrono-paketet. De hybridspecifika inställningarna är “E-Power”, “Hybrid Auto”, “E-Hold” och “E-Charge”.

Panamera 4 E-Hybrid startar alltid i den helt elektriska inställningen “E-Power”. ”Hybrid Auto” är en helt nyutvecklad inställning. När den inställningen valts förändras Panamera och kombinerar automatiskt drivkällorna för bästa effektivitet.

Inställningen “E-Hold” låter föraren medvetet behålla den nuvarande laddningsnivån för att kunna växla till elektriskt och därmed utsläppsfritt i till exempel miljözoner vid destinationen. I inställningen ”E-Charge” laddas batteriet av V6-biturbomotorn. För att kunna göra det genererar bensinmotorn mer effekt än vad som krävs för att driva bilen.

Bästa prestanda får man i ”Sport” och ”Sport Plus”-inställningarna. V6 biturbomotorn är då inkopplad hela tiden. I ”Sport”-läget hålls laddningsnivån i batteriet på en miniminivå för att garantera tillräcklig e-boost när det behövs. ”Sport Plus”-läget handlar om maximala prestanda och låter Panamera nå sin toppfart av 278 km/tim. I det läget återladdas batteriet så snabbt som möjligt med hjälp av V6-biturbomotorn.

Panamera 4 E-Hybrid kan beställas nu

Panamera 4 E-Hybrid kan beställas från och med nu. Priserna startar från 980 000 kronor och den lanseras i Sverige den 12:e november.

Plug-in-versionen är den fjärde modellen i den nya Porsche Panamera-serien, alla fyrhjulsdrivna. Modellserien består av Panamera Turbo (404 kW/550 hk), Panamera 4S (324 kW/440 hk), Panamera 4S Diesel (310 kW/422 hk) och Panamera 4 E-Hybrid (340 kW/462 hk). De fyra modellerna utgör ett Gran Turismo- koncept som erbjuder en helt unik kombination av körglädje och komfort.

Fler högupplösta bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabase (https://presse.porsche.de ).

Panamera 4 E-Hybrid1): blandad körning 2,5 l/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km; energiförbrukning 15.9 kWh/100 km;

1) Beroende på däcksval

Panamera Turbo: blandad körning 9,4 – 9,3 l/100 km, stadstrafik 12,9 – 12,8 l/100 km, landsväg 7,3 – 7,2 l/100 km;

CO2-utsläpp 214 – 212 g/km;

Panamera 4S: blandad körning 8,2 – 8,1 l/100 km, stadstrafik 10,2 – 10,1 l/100 km, landsväg 6,8 – 6.7 l/100 km;

CO2-utsläpp 186 – 184 g/km;

Panamera 4S Diesel: blandad körning 6,8 – 6,7 l/100 km, stadstrafik 7,9 l/100 km, landsväg 5,9 – 5,8 l/100 km;

CO2-utsläpp 178 - 176 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 718, 911, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerades 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell