Porsche

Plug-in hybrider och helelektriska bilar utgör 50,5 % av försäljningen på den svenska marknaden och är en allt viktigare del av märkets modellstrategi. Runt hörnet väntar fler sportiga laddbara bilmodeller.

Plug-in hybrider och BEV (Battery Electric Vehicles) fortsätter att vara en allt viktigare del av modellstrategin för Porsche. Den första plug-in hybriden, sportlimousinen Panamera S E-Hybrid, introducerades redan 2013. Idag erbjuder Porsche inte mindre än tio olika laddbara hybridmodeller på den svenska marknaden, sex versioner av Panamera och fyra versioner av Cayenne.

Taycan, den första helelektriska sportbilen från Porsche, presenterades 2019 och under introduktionsåret 2020 levererades bilmodellen till mer än 20 000 kunder över hela världen. I Sverige har Porsche Taycan hittills levererats till mer än 550 kunder.

Sedan de första laddbara bilarna introducerades har försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Sett till andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen, märke för märke, ligger Porsche på en femte plats totalt i Sverige med 50,5 %. Bortsett från rena elbilstillverkare är Porsche på tredje plats och i jämförelse med övriga premiumtillverkare är Porsche bäst i klassen.*

– Av alla nya Porsche som levereras i Sverige drivs mer än varannan bil helt eller delvis av elektricitet, säger Håkan Nilsson, försäljningschef, Porsche Sverige. Med kommande modellanseringar ser vi att dessa siffror kommer öka ytterligare.

Porsche visade 2018 upp en konceptbil i form av en Cross Utility Vehicle. Bilmodellen som utvecklats från denna, Porsche Taycan Cross Turismo, befinner sig just nu i slutfasen av ett mycket omfattande testprogram. Dynamiska tester har genomförts på tävlingsbanor som Nürburgring Nordschleife och på en mängd andra testplatser över hela världen. Bland annat sker högfartstester i syditalienska Nardò och grusvägskörning i franska Pyrenéerna. Med 998 361 testkilometer bakom sig har Cross Turismo-prototyperna avverkat nästan 25 varv runt jordklotet mätt vid ekvatorn.

Porsche Taycan Cross Turismo lanseras på den svenska marknaden i maj. Världspremiären sker digitalt den 4 mars klockan 16:00. Följ presentationen live på newstv.porsche.com.

Taycan modellserie: elektrisk förbrukning vid blandad körning 26,6 - 20,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Panamera Plug-in hybrider: bränsleförbrukning vid blandad körning 3,0 - 2,0 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 69,0 - 45,0 g/km.

Cayenne Plug-in hybrider: bränsleförbrukning vid blandad körning 4,1 - 3,1 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92,0 - 71,0 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

*Andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen 2020 bland ett urval premiumtillverkare på den svenska bilmarknaden: Audi 20,2 %, BMW 41,3 %, Mercedes-Benz 35,8 %, Porsche 50,5 %, Volvo 38,1 %. Källa: Vroom

Porsche passerar milstolpe i omställningen till eldrift. Mer än varannan ny bil i Sverige är laddbar. Sett till andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen, märke för märke, ligger Porsche på en femte plats totalt i Sverige med 50,5 %. Bortsett från rena elbilstillverkare är Porsche på tredje plats och i jämförelse med övriga premiumtillverkare är Porsche bäst i klassen.*
Porsche Taycan Cross Turismo befinner sig just nu i slutfasen av ett mycket omfattande testprogram. Med 998 361 testkilometer bakom sig har Cross Turismo-prototyperna avverkat nästan 25 varv runt jordklotet mätt vid ekvatorn. Världspremiären sker digitalt den 4 mars klockan 16:00. Följ presentationen live på newstv.porsche.com.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.