Porsche

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga

Dela

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.”

Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS.

- Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller.

- Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats med inställningar av bilen som passar Nordslingan på Nürburgring.

- Med den här testkörningen ville vi helt enkelt utvärdera den här bilens potential en gång till. Resultatet är imponerande. Det är verkligen en fantastisk tid. Det visar än en gång tydligt på den här bilens spännande möjligheter.

Porsche 911 GT2 RS introducerades på marknaden 2017 som den snabbaste och kraftfullaste Porsche 911 dittills. De senaste månaderna har Porsches tekniker använt sina erfarenheter från utvecklingen av tävlingsmodellerna 911 RSR och 911 GT3 R och även Manthey-Racings erfarenheter från ett stort antal framgångsrika tävlingar på Nürburgrings Nordslinga. Modifieringarna inriktades främst på chassi och aerodynamik. Teknikerna fokuserade på förbättringar lämpliga för all slags landsvägskörning.

- Körningen var väldigt rolig, säger utvecklingsingenjör Lars Kern. Den 31-årige testföraren känner ”Ringen” mycket väl från tester och rekordförsök och även från många tävlingar i VLN-serien

- Balansen i bilen är mycket bra med det nya paketet. Jag behövde inte ta några stora risker för att vara snabb. Däremot fick jag bara göra ett försök för det började redan bli mörkt, men vi lyckades redan vid första försöket.

- Vi är mycket stolta, säger Nicolas Raeder, vd för Manthey-Racing. Det var en stor utmaning att göra den redan extremt snabba Porsche 911 GT2 RS ännu snabbare.

Under höstlika men torra förhållanden utnyttjade Lars Kern på sitt rekordvarv optimalt potentialen i Porsche 911 GT2 RS MR, under överinseende av notarius publicus.

För bränslet förlitade sig Porsche på Esso, en erkänd partner inom motorsporten.

Förarstolen i rekordbilen var det enda som skiljde sig jämfört med den version av GT2 RS MR som nu kan beställas från Manthey-Racing, för club sport-events och track days. Av säkerhetsskäl monterades istället en skalstol i rekordbilen, en modifiering som inte gav några fördelar ur viktsynpunkt.

Om Porsche GT2 RS

Porsches snabbaste och kraftfullaste 911 hade världspremiär på Goodwood i Storbritannien i juni 2017. Motorn på 3,8 liter ger 515 kW (700 hk) med ett maximalt vridmoment av 750 Nm. Toppfarten i den bakhjulsdrivna sportbilen är 340 km/tim. Den strikt tvåsitsiga modellen väger bara 1 470 kg och accelererar från 0 – 100 km/tim på endast 2,8 sekunder. Vid Rennsport Reunion VI i Laguna Seca, Kalifornien (USA) i september i år, presenterade Porsche den nya modellen Porsche 935 baserad på den ultramoderna teknologin i 911 GT2 RS. Den exklusiva modellen, som är utvecklad för bankörning, kommer att levereras till kunder nästa år i en begränsad serie om endast 77 bilar.

Manthey-Racing

Företaget Manthey-Racing har sitt huvudkontor i Meuspath vid Nürburgring och drivs av bröderna Nicolas och Martin Raeder. Porsche äger 51 procent av aktierna i företaget. Manthey-Racing erbjuder racingintresserade kunder tjänster, utrustningspaket och racingevents. Företaget driver ett tävlingsteam med samma namn som har sex totalsegrar i 24-timmars på Nürburgring. Vidare är teamet från Meuspath bland annat ansvarigt för de två 911 RSR som tävlar i FIA World Endurance Championship (WEC). I den serien tog Porsche en klasseger i Le Mans 24-timmars i juni 2018. Porsches GT Team har nu också en klar ledning totalt i WEC-serien.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (www.newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (www.presse.porsche.de).

 

*911 GT2 RS: bränsleförbrukning blandad körning 11,8 l/100 km; CO2-utsläpp 269 g/km

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum