Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.”

Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS.

- Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller.

- Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats med inställningar av bilen som passar Nordslingan på Nürburgring.

- Med den här testkörningen ville vi helt enkelt utvärdera den här bilens potential en gång till. Resultatet är imponerande. Det är verkligen en fantastisk tid. Det visar än en gång tydligt på den här bilens spännande möjligheter.

Porsche 911 GT2 RS introducerades på marknaden 2017 som den snabbaste och kraftfullaste Porsche 911 dittills. De senaste månaderna har Porsches tekniker använt sina erfarenheter från utvecklingen av tävlingsmodellerna 911 RSR och 911 GT3 R och även Manthey-Racings erfarenheter från ett stort antal framgångsrika tävlingar på Nürburgrings Nordslinga. Modifieringarna inriktades främst på chassi och aerodynamik. Teknikerna fokuserade på förbättringar lämpliga för all slags landsvägskörning.

- Körningen var väldigt rolig, säger utvecklingsingenjör Lars Kern. Den 31-årige testföraren känner ”Ringen” mycket väl från tester och rekordförsök och även från många tävlingar i VLN-serien

- Balansen i bilen är mycket bra med det nya paketet. Jag behövde inte ta några stora risker för att vara snabb. Däremot fick jag bara göra ett försök för det började redan bli mörkt, men vi lyckades redan vid första försöket.

- Vi är mycket stolta, säger Nicolas Raeder, vd för Manthey-Racing. Det var en stor utmaning att göra den redan extremt snabba Porsche 911 GT2 RS ännu snabbare.

Under höstlika men torra förhållanden utnyttjade Lars Kern på sitt rekordvarv optimalt potentialen i Porsche 911 GT2 RS MR, under överinseende av notarius publicus.

För bränslet förlitade sig Porsche på Esso, en erkänd partner inom motorsporten.

Förarstolen i rekordbilen var det enda som skiljde sig jämfört med den version av GT2 RS MR som nu kan beställas från Manthey-Racing, för club sport-events och track days. Av säkerhetsskäl monterades istället en skalstol i rekordbilen, en modifiering som inte gav några fördelar ur viktsynpunkt.

Om Porsche GT2 RS

Porsches snabbaste och kraftfullaste 911 hade världspremiär på Goodwood i Storbritannien i juni 2017. Motorn på 3,8 liter ger 515 kW (700 hk) med ett maximalt vridmoment av 750 Nm. Toppfarten i den bakhjulsdrivna sportbilen är 340 km/tim. Den strikt tvåsitsiga modellen väger bara 1 470 kg och accelererar från 0 – 100 km/tim på endast 2,8 sekunder. Vid Rennsport Reunion VI i Laguna Seca, Kalifornien (USA) i september i år, presenterade Porsche den nya modellen Porsche 935 baserad på den ultramoderna teknologin i 911 GT2 RS. Den exklusiva modellen, som är utvecklad för bankörning, kommer att levereras till kunder nästa år i en begränsad serie om endast 77 bilar.

Manthey-Racing

Företaget Manthey-Racing har sitt huvudkontor i Meuspath vid Nürburgring och drivs av bröderna Nicolas och Martin Raeder. Porsche äger 51 procent av aktierna i företaget. Manthey-Racing erbjuder racingintresserade kunder tjänster, utrustningspaket och racingevents. Företaget driver ett tävlingsteam med samma namn som har sex totalsegrar i 24-timmars på Nürburgring. Vidare är teamet från Meuspath bland annat ansvarigt för de två 911 RSR som tävlar i FIA World Endurance Championship (WEC). I den serien tog Porsche en klasseger i Le Mans 24-timmars i juni 2018. Porsches GT Team har nu också en klar ledning totalt i WEC-serien.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (www.newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (www.presse.porsche.de).

*911 GT2 RS: bränsleförbrukning blandad körning 11,8 l/100 km; CO2-utsläpp 269 g/km

Porsche presenterar Cayenne Coupé21.3.2019 19:15:00 CETPressmeddelande

Porsche Cayenne-familjen växer. Till den tredje generationen av den framgångsrika SUV-serien läggs nu en ännu sportigare modell – Cayenne Coupé. ”Coupén delar all teknik med nuvarande Cayenne men har en mer dynamisk design och nya tekniska detaljer som positionerar den som mer progressiv, atletisk och emotionell”, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. Utmärkande för den nya Cayenne-modellen är skarpare linjer med en helt unik bakre sektion, en adaptiv spoiler, individuella baksäten och två olika takkoncept – ett fast panoramatak i glas som standard eller som tillval ett kolfibertak. En brant sluttande taklinje Mer dynamiska proportioner ger Cayenne Coupé en oöverträffad elegans. ”Den betydligt brantare bakåtsluttande taklinjen ger Cayenne Coupé ett ännu mer dynamiskt utseende och positionerar den som den modell i segmentet som ser sportigast ut”, säger Michael Mauer, vice ordförande för Style Porsche. Intrycket förstärks av en takspoiler som framhäver Coupéns distinkta s

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande