Porsche Sprint Challenge Scandinavia – premiär för ny instegsklass! Tryggar återväxten i skandinavisk motorsport.

Säsongen 2021 har Porsche Sverige för avsikt att lansera en helt ny racingserie för ambitiösa talanger och avancerade trackday-förare med sikte på Porsche Carrera Cup Scandinavia. En omfattande satsning på skandinavisk motorsport.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia tryggar återväxten i skandinavisk motorsport! Avsikten är att serien ska lanseras säsongen 2021 som en helt ny racingserie för ambitiösa talanger och avancerade trackday-förare med sikte på Porsche Carrera Cup Scandinavia. En omfattande satsning på skandinavisk motorsport från Porsche Sverige.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap som körs på de största arenorna i Sverige och Norge. För att trygga återväxten inom motorsporten satsar arrangören Porsche Sverige på en helt ny racingserie, Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Avsikten är att mästerskapet ska lanseras säsongen 2021 och riktar sig till ambitiösa racingtalanger och avancerade trackday-förare.

Ansvaret för serien har organisationen bakom Porsche Carrera Cup Scandinavia och det nya mästerskapet blir en officiell supportklass som körs på samma banor som Carrera Cup under 4 - 5 av huvudklassens tävlingshelger. Varje racinghelg består preliminärt av två stycken sprintrace på 20 minuter vardera. Med möjligheter till längre endurance-tävlingar vid utvalda specialevent från Porsche.

Klassen är öppen för 718 Cayman GT4 Clubsport och Cayman GT4 Clubsport (981) samt 911 GT3 Cup (997), samtliga fabriksbyggda tävlingsfordon från Porsche Motorsport. För att utjämna bilarnas olika prestandanivåer och skapa förutsättningar för tät och intensiv racing, med fokus på förarprestationen, används vikthandikapp s.k. balance of performance.

– Det har saknats en seriös instegsklass som kan fånga upp unga talanger och ge nytt blod till skandinavisk elitracing, säger Thomas Johansson, Sporting Director. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är en omfattande satsning på återväxt inom motorsporten. Ett mästerskap för framtida racingstjärnor.

Det nära släktskapet till huvudklassen Carrera Cup och samarbetet med Porsche Motorsport ger mycket goda utvecklingsmöjligheter för den som siktar på en seriös karriär inom elitracing, nationellt eller internationellt. Enhetsdäck från Michelin och möjligheter till förmånliga logistiklösningar säkerställer dessutom att serien erbjuder högkvalitativ racing till hanterbara kostnader.

– Vi har en brinnande passion för racing och fortsätter att satsa hårt på svensk och skandinavisk motorsport, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är vår plantskola för nästa generation elitförare. Serien erbjuder samtidigt en spännande väg in i den seriösa racingvärlden för våra mest passionerade kunder.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia kommer att testköras redan under 2020. Den historiska första deltävlingen går på norska Rudskogen Motorsenter i samband med Porsche Carrera Cup Scandinavia 11-12 september.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia är öppen för 718 Cayman GT4 Clubsport och Cayman GT4 Clubsport (981) samt 911 GT3 Cup (997). För att utjämna bilarnas prestandanivåer och skapa förutsättningar för tät och intensiv racing med fokus på förarprestationen används vikthandikapp, s.k. balance of performance.
– Det har saknats en seriös instegsklass som kan fånga upp unga talanger och ge nytt blod till skandinavisk elitracing. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är en omfattande satsning på återväxt inom motorsporten. Ett mästerskap för framtida racingstjärnor, säger Thomas Johansson, Sporting Director, Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda8.9.2020 07:18:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider. Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor). I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono

Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda26.8.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo. Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare. Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbrä