Porsche Sprint Challenge Scandinavia – premiär för ny instegsklass! Tryggar återväxten i skandinavisk motorsport.

Säsongen 2021 har Porsche Sverige för avsikt att lansera en helt ny racingserie för ambitiösa talanger och avancerade trackday-förare med sikte på Porsche Carrera Cup Scandinavia. En omfattande satsning på skandinavisk motorsport.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia tryggar återväxten i skandinavisk motorsport! Avsikten är att serien ska lanseras säsongen 2021 som en helt ny racingserie för ambitiösa talanger och avancerade trackday-förare med sikte på Porsche Carrera Cup Scandinavia. En omfattande satsning på skandinavisk motorsport från Porsche Sverige.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap som körs på de största arenorna i Sverige och Norge. För att trygga återväxten inom motorsporten satsar arrangören Porsche Sverige på en helt ny racingserie, Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Avsikten är att mästerskapet ska lanseras säsongen 2021 och riktar sig till ambitiösa racingtalanger och avancerade trackday-förare.

Ansvaret för serien har organisationen bakom Porsche Carrera Cup Scandinavia och det nya mästerskapet blir en officiell supportklass som körs på samma banor som Carrera Cup under 4 - 5 av huvudklassens tävlingshelger. Varje racinghelg består preliminärt av två stycken sprintrace på 20 minuter vardera. Med möjligheter till längre endurance-tävlingar vid utvalda specialevent från Porsche.

Klassen är öppen för 718 Cayman GT4 Clubsport och Cayman GT4 Clubsport (981) samt 911 GT3 Cup (997), samtliga fabriksbyggda tävlingsfordon från Porsche Motorsport. För att utjämna bilarnas olika prestandanivåer och skapa förutsättningar för tät och intensiv racing, med fokus på förarprestationen, används vikthandikapp s.k. balance of performance.

– Det har saknats en seriös instegsklass som kan fånga upp unga talanger och ge nytt blod till skandinavisk elitracing, säger Thomas Johansson, Sporting Director. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är en omfattande satsning på återväxt inom motorsporten. Ett mästerskap för framtida racingstjärnor.

Det nära släktskapet till huvudklassen Carrera Cup och samarbetet med Porsche Motorsport ger mycket goda utvecklingsmöjligheter för den som siktar på en seriös karriär inom elitracing, nationellt eller internationellt. Enhetsdäck från Michelin och möjligheter till förmånliga logistiklösningar säkerställer dessutom att serien erbjuder högkvalitativ racing till hanterbara kostnader.

– Vi har en brinnande passion för racing och fortsätter att satsa hårt på svensk och skandinavisk motorsport, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är vår plantskola för nästa generation elitförare. Serien erbjuder samtidigt en spännande väg in i den seriösa racingvärlden för våra mest passionerade kunder.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia kommer att testköras redan under 2020. Den historiska första deltävlingen går på norska Rudskogen Motorsenter i samband med Porsche Carrera Cup Scandinavia 11-12 september.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia är öppen för 718 Cayman GT4 Clubsport och Cayman GT4 Clubsport (981) samt 911 GT3 Cup (997). För att utjämna bilarnas prestandanivåer och skapa förutsättningar för tät och intensiv racing med fokus på förarprestationen används vikthandikapp, s.k. balance of performance.
– Det har saknats en seriös instegsklass som kan fånga upp unga talanger och ge nytt blod till skandinavisk elitracing. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är en omfattande satsning på återväxt inom motorsporten. Ett mästerskap för framtida racingstjärnor, säger Thomas Johansson, Sporting Director, Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet. Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder s

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc