Porsche

Porsche Sprint Challenge Scandinavia: Succé direkt för Skandinaviens nya racingmästerskap!

Dela

Officiell instegsklass från Porsche Motorsport med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen. Racingserien får ett startfält med minst 25 förare 2021.

Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.

Det är inte varje dag en helt ny racingklass ser dagens ljus i Sverige, men 2021 händer det. Porsche Sprint Challenge Scandinavia blir officiell instegsklass under Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mästerskapet organiseras även av samma professionella team som arbetar med Skandinaviens ledande racingmästerskap och klasserna kommer att köras under gemensamma tävlingshelger.

Målgruppen är unga talanger och semi-professionella entusiaster. Förare som är på väg upp från karting och juniora formelbilsmästerskap samt dem som vill ta steget från club-racing till en racingklass fullt sanktionerad av Porsche Motorsport. Det betyder bl.a. professionell tävlingsledning, teknisk support och däcklogistik. Sist men inte minst tillgång till Porsche Race Lounge, det sociala navet under tävlingshelgerna med Porsche.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport med utgångspunkt från Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. En mittmotorbil med 6-cylindrig boxer och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande bilar. T.ex. tidigare generationer Porsche 911 GT3 Cup (991, 997).

Under slutet av sommaren 2020 kördes två testhelger och gensvaret från förare och team har varit enormt. Redan i mitten av december har 25 förare, flera välkända inom skandinavisk racing, anslutit till mästerskapet. Klart är även att en av motorsportens giganter kommer att finnas med på banan när mästerskapet drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla under mästerskapets debutsäsong.

– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!

Mästerskapen från Porsche kommer att samla ansenlig kraft under säsongen 2021. Med drygt 40 tävlingsbilar närvarande vid de två klassernas gemensamma racingevent utlovas mängder av underhållande racing.                           

– Detta visar verkligen på dragningskraften som Porsche Carrera Cup Scandinavia har byggt upp de senaste åren, fortsätter Wermelin. Det är också ett bevis för hur levande racingkulturen faktiskt är i Skandinavien. Det finns ett enormt engagemang och en stor kärlek till sporten.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia inleds med ett Roll-Out test på Mantorp Park 15-16 april. Säsongen består av fem tävlingshelger med sammanlagt tolv race. Mästerskapet drar igång på Ring Knutstorp 7-8 maj, samma helg som premiären i huvudklassen Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Löpande information och nyheter om Porsche Sprint Challenge Scandinavia publiceras på sprintchallenge.se. Följ även kampen om segrarna i mästerskapets sociala kanaler.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Ladda ned bild
En av motorsportens verkliga giganter finns med på banan när Porsche Sprint Challenge Scandinavia drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport under mästerskapets debutsäsong.
En av motorsportens verkliga giganter finns med på banan när Porsche Sprint Challenge Scandinavia drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport under mästerskapets debutsäsong.
Ladda ned bild
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Ladda ned bild
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Ladda ned bild
– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!
– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Taycan med bakhjulsdrift20.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar nu en fjärde version av sin helelektriska sportbil Taycan. Den nya modellen kompletterar serien som sedan tidigare består av Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S. Porsche Taycan är bakhjulsdriven och finns tillgänglig med två batteristorlekar. Med standardbatteriet, Performance Battery, har den nya instegsmodellen upp till 300 kW (408 hk) i Overboost-läge med Launch Control. Effekten ökar upp till 350 kW (476 hk) med tillvalsbatteriet Performance Battery Plus. Nominell motoreffekt är 240 kW (326 hk) respektive 280 kW (380 hk). Den nyaste medlemmen i modellfamiljen har redan från start de uppdateringar som introducerades i de övriga versionerna med modellårsskiftet. Till exempel erbjuder Plug & Charge-funktionen smidig laddning och betalning utan behov av betalkort eller app. Så snart laddkabeln pluggas in etablerar Taycan en krypterad kontakt med den Plug & Charge-kompatibla laddstationen. Laddningen startar då automatiskt och betalningen sker också automatiskt.

Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga - Boxster 25 years13.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche firar Boxster-familjens 25-årsjubileum med en specialmodell: “Boxster 25 years”. Jubileumsmodellen är begränsad till 1 250 exemplar och baseras på GTS 4.0-modellen, som har en 4,0-liters sexcylindrig boxermotor på 294 kW (400 hk). Den återspeglar flera designelement från konceptbilen "Boxster", som inledde den öppna mittmotorbilens framgångssaga på Detroits bilsalong 1993. Den serietillverkade versionen lanserades nästan oförändrad 1996 och är nu inne på sin fjärde generation, efter att ha tillverkats i 357 000 exemplar. En av de mest anslående detaljerna på specialmodellen är nytolkningen av färgen Neodyme, en kopparliknade skimrande brun färg som skapade en spännande kontrast mot lacken GT Silver Metallic på 1993 års utställningsmodell. På specialmodellen används den på frontspoilern, på sidoluftintagen, på modellbeteckningen bak samt på de tvåtonslackade 20-tums lättmetallfälgarna. Porsche erbjuder ”Boxster 25 years” i GT Silver Metallic, Jet Black Metallic alternativt Carra

Helelektriska Porsche Taycan driftar in i Guinness rekordbok24.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche Taycan har registrerats i Guinness rekordbok, Guinness World Records™, för världsrekord i drifting med eldriven bil. Världsrekordet sattes på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chefsinstruktören på det nya upplevelsecentret, Dennis Retera, körde 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Efter 55 minuter hade driftingexperten tillryggalagt totalt 42,171 kilometer. I och med att ha avverkat maratondistansen säkrade Retera världsrekordet för längsta kontinuerliga drifting med en eldriven bil. Genomsnittshastigheten blev 46 km/tim. Rekordet slogs med en bakhjulsdriven version av Taycan, som redan börjat säljas i Kina. - När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven, säger Dennis Retera. - Det finns alltid tillräckligt med kraft. Den låga tyngdpunkten och den långa hjulbasen garanterar s

Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche2.11.2020 11:45:32 CETPressmeddelande

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km. I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW). Optimerade körlägen för lägre förbrukn

Porsche lanserar nya Panamera-modeller med upp till 700 hk20.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche kompletterar Panamera-serien med en toppmodell med 514kW (700hk) och ett vridmoment på 870 Nm. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla varianten i den helt förnyade produktlinjen. I den kombineras en 420 kW (571 hk) stark fyra-liters biturbo-V8 med en elmotor på 100 kW (136 hk). Räckvidden med eldrift har ökats med upp till 30 procent tack vare ett nytt batteri på 17,9 kWh och optimerade körinställningar. Detsamma gäller nya Panamera 4 E-Hybrid där elmotorn liksom tidigare kompletteras med en 2,9 liters biturbo-V6, vilket ger en systemeffekt på 340 kW (462 hk). Slutligen finns Panamera 4S som utvecklar 324 kW (440 hk), som också drar nytta av den senaste modellens alla optimerade förbättringar när det gäller chassi, design, utrustning och infotainment Laddhybridtrio med förbättrad eldrift Tillsammans med den nyligen presenterade Panamera 4S E-Hybrid med en systemeffekt på 412 kW (560 hk), erbjuder Porsche nu för första gången tre versioner av Panamera som laddhybri

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum