Porsche

Porsche Sprint Challenge Scandinavia: Succé direkt för Skandinaviens nya racingmästerskap!

Dela

Officiell instegsklass från Porsche Motorsport med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen. Racingserien får ett startfält med minst 25 förare 2021.

Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.

Det är inte varje dag en helt ny racingklass ser dagens ljus i Sverige, men 2021 händer det. Porsche Sprint Challenge Scandinavia blir officiell instegsklass under Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mästerskapet organiseras även av samma professionella team som arbetar med Skandinaviens ledande racingmästerskap och klasserna kommer att köras under gemensamma tävlingshelger.

Målgruppen är unga talanger och semi-professionella entusiaster. Förare som är på väg upp från karting och juniora formelbilsmästerskap samt dem som vill ta steget från club-racing till en racingklass fullt sanktionerad av Porsche Motorsport. Det betyder bl.a. professionell tävlingsledning, teknisk support och däcklogistik. Sist men inte minst tillgång till Porsche Race Lounge, det sociala navet under tävlingshelgerna med Porsche.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport med utgångspunkt från Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. En mittmotorbil med 6-cylindrig boxer och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande bilar. T.ex. tidigare generationer Porsche 911 GT3 Cup (991, 997).

Under slutet av sommaren 2020 kördes två testhelger och gensvaret från förare och team har varit enormt. Redan i mitten av december har 25 förare, flera välkända inom skandinavisk racing, anslutit till mästerskapet. Klart är även att en av motorsportens giganter kommer att finnas med på banan när mästerskapet drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla under mästerskapets debutsäsong.

– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!

Mästerskapen från Porsche kommer att samla ansenlig kraft under säsongen 2021. Med drygt 40 tävlingsbilar närvarande vid de två klassernas gemensamma racingevent utlovas mängder av underhållande racing.                           

– Detta visar verkligen på dragningskraften som Porsche Carrera Cup Scandinavia har byggt upp de senaste åren, fortsätter Wermelin. Det är också ett bevis för hur levande racingkulturen faktiskt är i Skandinavien. Det finns ett enormt engagemang och en stor kärlek till sporten.

Porsche Sprint Challenge Scandinavia inleds med ett Roll-Out test på Mantorp Park 15-16 april. Säsongen består av fem tävlingshelger med sammanlagt tolv race. Mästerskapet drar igång på Ring Knutstorp 7-8 maj, samma helg som premiären i huvudklassen Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Löpande information och nyheter om Porsche Sprint Challenge Scandinavia publiceras på sprintchallenge.se. Följ även kampen om segrarna i mästerskapets sociala kanaler.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Succé direkt för Porsche Sprint Challenge Scandinavia! Ny officiell instegsklass från Porsche Motorsport i skandinavisk racing med fabriksbyggda racerbilar och professionell organisation. Serien har fått ett enormt gensvar från förare och team inför debutsäsongen 2021. Startfältet har redan 25 förare.
Ladda ned bild
En av motorsportens verkliga giganter finns med på banan när Porsche Sprint Challenge Scandinavia drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport under mästerskapets debutsäsong.
En av motorsportens verkliga giganter finns med på banan när Porsche Sprint Challenge Scandinavia drar igång under våren. Den evigt unge Stig Blomqvist, rallyvärldsmästare 1984, kommer att tävla i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport under mästerskapets debutsäsong.
Ladda ned bild
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Ladda ned bild
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Helt nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia är skapad för fabriksbyggda racerbilar från Porsche Motorsport. Utgångspunkten är Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, en mittmotorbil med 6-cylindrig boxermotor och 425 hk. Serien körs med ABS och entyps-slicks från Michelin. BoP (Balance of Performance) bäddar för tät racing och en flora av spännande racerbilar.
Ladda ned bild
– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!
– Vi kunde inte vara gladare, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Målsättningen inför 2021 var att samla ett startfält med 8-10 bilar. Reaktionen på Porsche Sprint Challenge Scandinavia har varit över all förväntan och har verkligen tagit oss på sängen. Det blev succé direkt!
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär för Porsche Taycan Cross Turismo4.3.2021 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Porsche presenterade idag, vid en virtuell världspremiär, Taycan Cross Turismo. Med den mångsidiga Cross Utility-modellen utvidgar Porsche sin helelektriska produktportfölj och fortsätter därmed vägen mot hållbar mobilitet. Liksom sportlimousinversionen av Taycan har den nya modellen ett innovativt elektriskt drivsystem med 800-voltsarkitektur. Det nya högteknologiska chassit med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring garanterar kompromisslösa köregenskaper även på oasfalterade vägar. Med 47 mm ytterligare utrymme för huvudet i baksätet, mer än 1 200 liters bagagevolym och en stor bagagelucka baktill är Cross Turismo en verklig all-rounder. - 2019 sände vi en tydlig signal i och med debuten av vår första helt elektriska sportbil, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, vid världspremiären av den här ännu mer mångsidiga modellen - Vi ser oss själva som pionjärer när det gäller hållbar mobilitet, år 2025 kommer hälften av våra nya bilar vara elektrifierade, antingen helt eldr

Avslutande tester av Porsche Taycan Cross Turismo24.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan Cross Turismo genomgår nu de avslutande testerna. Porsches omfattande testprogram har genomförts på tävlingsbanor som Nürburgrings nordslinga, på Grand Prix-banan i Hockenheim (båda i Tyskland) och på testanläggningar världen över – inklusive den i Nardo i södra Italien. Dessutom har den testats vid sidan av allfarvägarna i södra Frankrike och i Pyrenéerna. Testanläggningen vid Weissach Development Centre och dess så kallade Safari-bana erbjöd ytterligare utmanande terrängkörningar, utöver de som gjorts i Afrika. Totalt har Cross Turismo-prototyperna testkörts 998,361 kilometer – motsvarande nästan 25 varv jorden runt – mätt vid ekvatorn. Parallellt med de avslutande testerna har en kamouflerad Taycan Cross Turismo sedan början av året varit på världsturné med representanter för media. På bara sex veckor har prototypen besökt de fem största marknaderna för Crossover Utility-versionen av Taycan: USA, Storbritannien, Norge, Nederländerna och Tyskland. Den här vidareutveckl

Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport16.2.2021 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknik överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR. Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 375 kW (510 hk) bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing. Den högvarviga motorn används också praktiskt taget oförändrad i nya 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning. Den avgörande styrkan hos 911 GT3 ligger i summan av dess egenskaper. Med en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. För en särskilt puristisk körupplevels

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum