Porsche Sverige inleder flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena.

Omfattande arena-branding och ett aktivitetsprogram med trackdays och stora motorsportevenemang på en av Sveriges mest klassiska och älskade racerbanor.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.

Under sin 70-åriga historia har Porsche varit synonymt med ohämmad körglädje och motorsport på högsta nivå. I Sverige har Porsche Carrera Cup Scandinavia utvecklats till en ledande racingserie och Porsche satsar intensivt på trackdays i samarbete med landets viktigaste motorsportanläggningar.

Porsche Sverige presenterar nu ett flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena som innehåller arena-branding och omfattande aktivering på banan med ett brett utbud av körevent och en hög aktivitetsnivå tillsammans med det växande antalet Porsche Center i Sverige.

– Vi är glada att utvidga samarbetet med en av landets mest klassiska racinganläggningar, säger Sanna Strömbäck, marknadschef Porsche Sverige. Gelleråsen Arena bjuder såväl professionella förare som entusiaster och publik på motorunderhållning av yppersta klass. För Porsche Carrera Cup Scandinavia säkrar samarbetet dessutom deltagande i Kanonloppet för en lång period framåt.

Gelleråsen genomgår ett omfattande utvecklingsprogram för att framtidssäkra sin verksamhet. Hela testområdet, säkerheten på banan och miljöarbetet uppgraderas. Samtidigt genomförs nödvändiga investeringar i ladd-infrastruktur som krävs för att möta den allt snabbare omställningen till en elektrifierad vagnpark.

– Porsche lanserar inom kort sin första helelektriska sportbil Taycan. Gelleråsens framtidsfokus är därför en viktig del i att samarbetet nu utvecklas vidare, fortsätter Strömbäck. Anläggningen i Karlskoga blir en strategisk partner för oss inför framtida körevent med våra kommande eldrivna bilmodeller.

All verksamhet i anslutning till den klassiska banan utanför Karlskoga leds sedan 2018 av Richard Göransson, en av Sveriges mest meriterade racerförare genom tiderna och vd för Gelleråsen Arena.

– Gelleråsen ska bli framtidens motorarena. Det är avgörande för vår verksamhet att ett premium-varumärke som Porsche kopplas till verksamheten, säger Göransson. Samarbetet med Porsche Sverige ställer höga krav på oss och påskyndar vår utvecklingsprocess.

Som femfaldig svensk mästare i banracing ser Göransson fram mot att välkomna Porsche Carrera Cup Scandinavia till helgen för Kanonloppet den 17-18 augusti.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har jobbat långsiktigt med en tydlig strategi som har gjort serien till en mycket attraktiv tävlingsklass för såväl publik som team, förare och partners. Det är idag skandinavisk elit-racing på mycket hög nivå. Vi är mycket glada att kunna etablera det här samarbetet med Porsche Sverige och Carrera Cup.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.
Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena, vid ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub