Porsche Sverige inleder flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena.

Omfattande arena-branding och ett aktivitetsprogram med trackdays och stora motorsportevenemang på en av Sveriges mest klassiska och älskade racerbanor.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.

Under sin 70-åriga historia har Porsche varit synonymt med ohämmad körglädje och motorsport på högsta nivå. I Sverige har Porsche Carrera Cup Scandinavia utvecklats till en ledande racingserie och Porsche satsar intensivt på trackdays i samarbete med landets viktigaste motorsportanläggningar.

Porsche Sverige presenterar nu ett flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena som innehåller arena-branding och omfattande aktivering på banan med ett brett utbud av körevent och en hög aktivitetsnivå tillsammans med det växande antalet Porsche Center i Sverige.

– Vi är glada att utvidga samarbetet med en av landets mest klassiska racinganläggningar, säger Sanna Strömbäck, marknadschef Porsche Sverige. Gelleråsen Arena bjuder såväl professionella förare som entusiaster och publik på motorunderhållning av yppersta klass. För Porsche Carrera Cup Scandinavia säkrar samarbetet dessutom deltagande i Kanonloppet för en lång period framåt.

Gelleråsen genomgår ett omfattande utvecklingsprogram för att framtidssäkra sin verksamhet. Hela testområdet, säkerheten på banan och miljöarbetet uppgraderas. Samtidigt genomförs nödvändiga investeringar i ladd-infrastruktur som krävs för att möta den allt snabbare omställningen till en elektrifierad vagnpark.

– Porsche lanserar inom kort sin första helelektriska sportbil Taycan. Gelleråsens framtidsfokus är därför en viktig del i att samarbetet nu utvecklas vidare, fortsätter Strömbäck. Anläggningen i Karlskoga blir en strategisk partner för oss inför framtida körevent med våra kommande eldrivna bilmodeller.

All verksamhet i anslutning till den klassiska banan utanför Karlskoga leds sedan 2018 av Richard Göransson, en av Sveriges mest meriterade racerförare genom tiderna och vd för Gelleråsen Arena.

– Gelleråsen ska bli framtidens motorarena. Det är avgörande för vår verksamhet att ett premium-varumärke som Porsche kopplas till verksamheten, säger Göransson. Samarbetet med Porsche Sverige ställer höga krav på oss och påskyndar vår utvecklingsprocess.

Som femfaldig svensk mästare i banracing ser Göransson fram mot att välkomna Porsche Carrera Cup Scandinavia till helgen för Kanonloppet den 17-18 augusti.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har jobbat långsiktigt med en tydlig strategi som har gjort serien till en mycket attraktiv tävlingsklass för såväl publik som team, förare och partners. Det är idag skandinavisk elit-racing på mycket hög nivå. Vi är mycket glada att kunna etablera det här samarbetet med Porsche Sverige och Carrera Cup.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.
Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena, vid ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan8.3.2019 15:24:55 CETPressmeddelande

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève. Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center. - Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan. Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen ä