Porsche Sverige inleder flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena.

Omfattande arena-branding och ett aktivitetsprogram med trackdays och stora motorsportevenemang på en av Sveriges mest klassiska och älskade racerbanor.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.

Under sin 70-åriga historia har Porsche varit synonymt med ohämmad körglädje och motorsport på högsta nivå. I Sverige har Porsche Carrera Cup Scandinavia utvecklats till en ledande racingserie och Porsche satsar intensivt på trackdays i samarbete med landets viktigaste motorsportanläggningar.

Porsche Sverige presenterar nu ett flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena som innehåller arena-branding och omfattande aktivering på banan med ett brett utbud av körevent och en hög aktivitetsnivå tillsammans med det växande antalet Porsche Center i Sverige.

– Vi är glada att utvidga samarbetet med en av landets mest klassiska racinganläggningar, säger Sanna Strömbäck, marknadschef Porsche Sverige. Gelleråsen Arena bjuder såväl professionella förare som entusiaster och publik på motorunderhållning av yppersta klass. För Porsche Carrera Cup Scandinavia säkrar samarbetet dessutom deltagande i Kanonloppet för en lång period framåt.

Gelleråsen genomgår ett omfattande utvecklingsprogram för att framtidssäkra sin verksamhet. Hela testområdet, säkerheten på banan och miljöarbetet uppgraderas. Samtidigt genomförs nödvändiga investeringar i ladd-infrastruktur som krävs för att möta den allt snabbare omställningen till en elektrifierad vagnpark.

– Porsche lanserar inom kort sin första helelektriska sportbil Taycan. Gelleråsens framtidsfokus är därför en viktig del i att samarbetet nu utvecklas vidare, fortsätter Strömbäck. Anläggningen i Karlskoga blir en strategisk partner för oss inför framtida körevent med våra kommande eldrivna bilmodeller.

All verksamhet i anslutning till den klassiska banan utanför Karlskoga leds sedan 2018 av Richard Göransson, en av Sveriges mest meriterade racerförare genom tiderna och vd för Gelleråsen Arena.

– Gelleråsen ska bli framtidens motorarena. Det är avgörande för vår verksamhet att ett premium-varumärke som Porsche kopplas till verksamheten, säger Göransson. Samarbetet med Porsche Sverige ställer höga krav på oss och påskyndar vår utvecklingsprocess.

Som femfaldig svensk mästare i banracing ser Göransson fram mot att välkomna Porsche Carrera Cup Scandinavia till helgen för Kanonloppet den 17-18 augusti.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har jobbat långsiktigt med en tydlig strategi som har gjort serien till en mycket attraktiv tävlingsklass för såväl publik som team, förare och partners. Det är idag skandinavisk elit-racing på mycket hög nivå. Vi är mycket glada att kunna etablera det här samarbetet med Porsche Sverige och Carrera Cup.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.
Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena, vid ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera