Porsche Sverige inleder flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena.

Omfattande arena-branding och ett aktivitetsprogram med trackdays och stora motorsportevenemang på en av Sveriges mest klassiska och älskade racerbanor.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.

Under sin 70-åriga historia har Porsche varit synonymt med ohämmad körglädje och motorsport på högsta nivå. I Sverige har Porsche Carrera Cup Scandinavia utvecklats till en ledande racingserie och Porsche satsar intensivt på trackdays i samarbete med landets viktigaste motorsportanläggningar.

Porsche Sverige presenterar nu ett flerårigt samarbete med Gelleråsen Arena som innehåller arena-branding och omfattande aktivering på banan med ett brett utbud av körevent och en hög aktivitetsnivå tillsammans med det växande antalet Porsche Center i Sverige.

– Vi är glada att utvidga samarbetet med en av landets mest klassiska racinganläggningar, säger Sanna Strömbäck, marknadschef Porsche Sverige. Gelleråsen Arena bjuder såväl professionella förare som entusiaster och publik på motorunderhållning av yppersta klass. För Porsche Carrera Cup Scandinavia säkrar samarbetet dessutom deltagande i Kanonloppet för en lång period framåt.

Gelleråsen genomgår ett omfattande utvecklingsprogram för att framtidssäkra sin verksamhet. Hela testområdet, säkerheten på banan och miljöarbetet uppgraderas. Samtidigt genomförs nödvändiga investeringar i ladd-infrastruktur som krävs för att möta den allt snabbare omställningen till en elektrifierad vagnpark.

– Porsche lanserar inom kort sin första helelektriska sportbil Taycan. Gelleråsens framtidsfokus är därför en viktig del i att samarbetet nu utvecklas vidare, fortsätter Strömbäck. Anläggningen i Karlskoga blir en strategisk partner för oss inför framtida körevent med våra kommande eldrivna bilmodeller.

All verksamhet i anslutning till den klassiska banan utanför Karlskoga leds sedan 2018 av Richard Göransson, en av Sveriges mest meriterade racerförare genom tiderna och vd för Gelleråsen Arena.

– Gelleråsen ska bli framtidens motorarena. Det är avgörande för vår verksamhet att ett premium-varumärke som Porsche kopplas till verksamheten, säger Göransson. Samarbetet med Porsche Sverige ställer höga krav på oss och påskyndar vår utvecklingsprocess.

Som femfaldig svensk mästare i banracing ser Göransson fram mot att välkomna Porsche Carrera Cup Scandinavia till helgen för Kanonloppet den 17-18 augusti.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har jobbat långsiktigt med en tydlig strategi som har gjort serien till en mycket attraktiv tävlingsklass för såväl publik som team, förare och partners. Det är idag skandinavisk elit-racing på mycket hög nivå. Vi är mycket glada att kunna etablera det här samarbetet med Porsche Sverige och Carrera Cup.

Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen Arena 2018.
Richard Göransson, vd för Gelleråsen Arena, vid ett inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s