Porsche Sverige inleder strategiskt samarbete med IndyCar-stjärnan Felix Rosenqvist.

Formelbilsföraren från Värnamo bidrar med racingkompetens vid viktiga motorsport- och PR-event.

Felix Rosenqvist har de senaste åren etablerat sig som en av världens snabbaste racingförare. På hans CV finns bland annat mästerskapsseger i Formula 3 European Championship. Dubbla segrar i Macau Grand Prix och F3 Masters i Holland. Samt framgångsrika säsonger i DTM, Super Formula, Super GT och Formula E.

Förra veckan tillkännagav Rosenqvist att han har tecknat ett avtal med Chip Ganassi Racing som är ett av de mest segerrika IndyCar-teamen genom alla tider. Där kommer han att köra tillsammans med den regerande mästaren Scott Dixon.

Porsche Sverige inleder nu ett strategiskt samarbete med Felix Rosenqvist.

– Motorsport är en central del i den 70-åriga historien om Porsche. Det finns en naturlig koppling mellan Felix Rosenqvist och vårt varumärke, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Vi är jätteglada att presentera ett samarbete där Felix kommer att finnas med vid utvalda kundevent kopplat till våra sju Porsche Center i Sverige, samt vid olika PR-aktiviteter.

2017 gjorde Rosenqvist inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Under premiärhelgen på Ring Knutstorp i Skåne bjöd han publiken på stor show genom att ta pole position och imponerande segrar i bägge deltävlingarna.

– Vi har haft den stora glädjen att ha med oss Felix under två helger i Porsche Carrera Cup Scandinavia, fortsätter Wermelin. Förutom en fantastisk insats på banan har Rosenqvist en expertis vad gäller bilar och bilkörning som är värdefull för vår kundkrets som följer hans karriär på racingbanor över hela världen.

– Jag ser fram emot att jobba vidare med Porsche, säger Felix Rosenqvist. Produkterna står i en klass för sig och den svenska organisationen genomför många ambitiösa event. Det känns kul och inspirerande att vara med i de här sammanhangen.

Porsche är en ledande tillverkare av sportbilar och lyxbilar med enorma motorsportframgångar genom historien. Bland annat är Porsche den mest framgångsrika tillverkaren genom tiderna i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans med 19 totalsegrar. 2015–2017 tog Porsche tre segrar i följd med 919 Hybrid.

Från 2019 satsar Porsche fullt ut på elbilsmästerskapet Formel E samtidigt som man lanserar sin första eldrivna sportbil Taycan. Med en toppeffekt på över 600 hk accelererar Taycan 0–100 km/h på under 3,5 sekunder, når 200 km/h på under 12 sekunder och har en räckvidd på över 500 kilometer.

Porsche Carrera Cup Scandinavia - Knutstorp 2017
Porsche Mobil1 Supercup - Spa-Francorchamps 2018
Porsche Mobil1 Supercup - Spa-Francorchamps 2018

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande