Porsche Sverige och Carrera Cup firar sju decennier av sportbilar. Stig Blomqvist kör hyllningsbil på Gelleråsen!
I sommar är det exakt 70 år sedan den första sportbilen från Porsche såg dagens ljus. 356 ”No 1” registrerades den 8 juni 1948 och under hela 2018 pågår en världsomspännande kampanj som hyllar märkets ikoniska sportbilar och en mängd heroiska bragder inom motorsporten.
– Som en del av 70-årsfirandet har vi valt att minnas ett av motorsportens vackraste och mest framgångsrika samarbeten, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. I helgens deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia får publiken en chans att återuppleva Rothmans klassiska färger på en speciell 911 GT3 Cup.
Hyllningsbilen har startnummer 70, en referens till jubileet, med en kaross i blått, vitt, rött och guld. Precis som 80-talets sportvagnsprototyper från Porsche hade när Jacky Ickx, Derek Bell och H-J Stuck dominerade världens mest utmanande motortävlingar, som Le Mans 24-timmars och Nürburgring 1000 km.
För att matcha hyllningens historiska tyngd är det inte bara bilens färger som är unika. Bakom ratten sitter en livs levande legendar. 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Född samma årtionde som den första Porschen tillverkades och världsmästare under samma storslagna era som Rothmans Porsche var en del av.
– Man kommer ihåg de här snygga och snabba bilarna, säger Stig. Många tänker såklart tillbaka på racerbilar som Porsche 956 och 962. Även rallyvarianten av Porsche 959 som bland andra Jacky Ickx körde i Dakarrallyt hade dessa färger och Henri Toivonen tävlade i en Porsche 911SC RS med Rothmans-design.
Hur känner sig då veteranen Blomqvist inför starten i Carrera Cup på Gelleråsen Arena där han kastar sig ut bland 20 stycken yngre och specialtränade racerförare?
– Även om jag främst körde rally så hade man koll på de andra motorsporterna. Jag brukade träffa Derek Bell, Jacky Ickx och de andra i samband med olika jippon och event. Racerförarna tyckte alltid att vi var lite smått galna som körde för fullt mitt bland träden i skogen, utan avåkningszoner och sådant.
– Gelleråsen är min hemmabana. Det var här jag tog min förarlicens 1964 och det har ju blivit några varv sedan dess. Så att hitta runt ska jag nog klara av och 911 GT3 Cup är skitskoj att köra! Principen är densamma som den 911 jag brukar åka med i historiska rallyn. Man får handskas med den på samma sätt, avslutar Stig.
Nyckelord
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande
Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.
Porsche presenterar två nya laddhybridversioner av Panamera20.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt utbud av Panamera laddhybrider med de nya modellerna 4 E-Hybrid och 4S E-Hybrid. De nya modellerna erbjuder imponerande accelerationsvärden och prestanda samt stark E-Performance – räckvidden med eldrift är nu uppe i 96 kilometer.
Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.
Nya Taycan imponerar med en verklig räckvidd på upp till 587 kilometer2.2.2024 16:01:32 CET | Pressmeddelande
Vid testkörningar av Taycan förseriebilar mellan Los Angeles och San Diego levererar den nya generationen av den elektriska sportbilen en total räckvidd på upp till 587 kilometer. Taycan har därmed på ett imponerande sätt visat sin kraftigt förbättrade långdistanspotential. Testerna ägde rum innevarande vecka på Interstate Highway 405 och 5 i Kalifornien, USA.
Macan sätter ny standard – den första helt elektriska SUV:en från Porsche25.1.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Porsche lanserar sin andra helt elektriska modell: Nya Macan med drivlinor på upp till 470 kW (639 hk) levererar E-Performance i alla typer av terräng i kombination med hög användbarhet i vardagen. Effektvärden på sportbilsnivå matchas av snabbladdning med upp till 270 kW och en räckvidd på upp till 613 km enligt WLTP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum