Porsche Sverige och Carrera Cup firar sju decennier av sportbilar. Stig Blomqvist kör hyllningsbil på Gelleråsen!

Porsche fyller 70 år. Som en del av pågående festligheter kring jubileet återuppväcks en av motorsportens största stilikoner. 1984 års rallyvärldsmästare kör hyllningsbilen i Carrera Cup.

I sommar är det exakt 70 år sedan den första sportbilen från Porsche såg dagens ljus. 356 ”No 1” registrerades den 8 juni 1948 och under hela 2018 pågår en världsomspännande kampanj som hyllar märkets ikoniska sportbilar och en mängd heroiska bragder inom motorsporten.

– Som en del av 70-årsfirandet har vi valt att minnas ett av motorsportens vackraste och mest framgångsrika samarbeten, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. I helgens deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia får publiken en chans att återuppleva Rothmans klassiska färger på en speciell 911 GT3 Cup.

Hyllningsbilen har startnummer 70, en referens till jubileet, med en kaross i blått, vitt, rött och guld. Precis som 80-talets sportvagnsprototyper från Porsche hade när Jacky Ickx, Derek Bell och H-J Stuck dominerade världens mest utmanande motortävlingar, som Le Mans 24-timmars och Nürburgring 1000 km.

För att matcha hyllningens historiska tyngd är det inte bara bilens färger som är unika. Bakom ratten sitter en livs levande legendar. 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Född samma årtionde som den första Porschen tillverkades och världsmästare under samma storslagna era som Rothmans Porsche var en del av.

– Man kommer ihåg de här snygga och snabba bilarna, säger Stig. Många tänker såklart tillbaka på racerbilar som Porsche 956 och 962. Även rallyvarianten av Porsche 959 som bland andra Jacky Ickx körde i Dakarrallyt hade dessa färger och Henri Toivonen tävlade i en Porsche 911SC RS med Rothmans-design.

Hur känner sig då veteranen Blomqvist inför starten i Carrera Cup på Gelleråsen Arena där han kastar sig ut bland 20 stycken yngre och specialtränade racerförare?

– Även om jag främst körde rally så hade man koll på de andra motorsporterna. Jag brukade träffa Derek Bell, Jacky Ickx och de andra i samband med olika jippon och event. Racerförarna tyckte alltid att vi var lite smått galna som körde för fullt mitt bland träden i skogen, utan avåkningszoner och sådant.

– Gelleråsen är min hemmabana. Det var här jag tog min förarlicens 1964 och det har ju blivit några varv sedan dess. Så att hitta runt ska jag nog klara av och 911 GT3 Cup är skitskoj att köra! Principen är densamma som den 911 jag brukar åka med i historiska rallyn. Man får handskas med den på samma sätt, avslutar Stig.

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i