Porsche Sverige och Carrera Cup firar sju decennier av sportbilar. Stig Blomqvist kör hyllningsbil på Gelleråsen!

Porsche fyller 70 år. Som en del av pågående festligheter kring jubileet återuppväcks en av motorsportens största stilikoner. 1984 års rallyvärldsmästare kör hyllningsbilen i Carrera Cup.

I sommar är det exakt 70 år sedan den första sportbilen från Porsche såg dagens ljus. 356 ”No 1” registrerades den 8 juni 1948 och under hela 2018 pågår en världsomspännande kampanj som hyllar märkets ikoniska sportbilar och en mängd heroiska bragder inom motorsporten.

– Som en del av 70-årsfirandet har vi valt att minnas ett av motorsportens vackraste och mest framgångsrika samarbeten, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. I helgens deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia får publiken en chans att återuppleva Rothmans klassiska färger på en speciell 911 GT3 Cup.

Hyllningsbilen har startnummer 70, en referens till jubileet, med en kaross i blått, vitt, rött och guld. Precis som 80-talets sportvagnsprototyper från Porsche hade när Jacky Ickx, Derek Bell och H-J Stuck dominerade världens mest utmanande motortävlingar, som Le Mans 24-timmars och Nürburgring 1000 km.

För att matcha hyllningens historiska tyngd är det inte bara bilens färger som är unika. Bakom ratten sitter en livs levande legendar. 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Född samma årtionde som den första Porschen tillverkades och världsmästare under samma storslagna era som Rothmans Porsche var en del av.

– Man kommer ihåg de här snygga och snabba bilarna, säger Stig. Många tänker såklart tillbaka på racerbilar som Porsche 956 och 962. Även rallyvarianten av Porsche 959 som bland andra Jacky Ickx körde i Dakarrallyt hade dessa färger och Henri Toivonen tävlade i en Porsche 911SC RS med Rothmans-design.

Hur känner sig då veteranen Blomqvist inför starten i Carrera Cup på Gelleråsen Arena där han kastar sig ut bland 20 stycken yngre och specialtränade racerförare?

– Även om jag främst körde rally så hade man koll på de andra motorsporterna. Jag brukade träffa Derek Bell, Jacky Ickx och de andra i samband med olika jippon och event. Racerförarna tyckte alltid att vi var lite smått galna som körde för fullt mitt bland träden i skogen, utan avåkningszoner och sådant.

– Gelleråsen är min hemmabana. Det var här jag tog min förarlicens 1964 och det har ju blivit några varv sedan dess. Så att hitta runt ska jag nog klara av och 911 GT3 Cup är skitskoj att köra! Principen är densamma som den 911 jag brukar åka med i historiska rallyn. Man får handskas med den på samma sätt, avslutar Stig.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och