Porsche Sverige och Carrera Cup firar sju decennier av sportbilar. Stig Blomqvist kör hyllningsbil på Gelleråsen!

Porsche fyller 70 år. Som en del av pågående festligheter kring jubileet återuppväcks en av motorsportens största stilikoner. 1984 års rallyvärldsmästare kör hyllningsbilen i Carrera Cup.

I sommar är det exakt 70 år sedan den första sportbilen från Porsche såg dagens ljus. 356 ”No 1” registrerades den 8 juni 1948 och under hela 2018 pågår en världsomspännande kampanj som hyllar märkets ikoniska sportbilar och en mängd heroiska bragder inom motorsporten.

– Som en del av 70-årsfirandet har vi valt att minnas ett av motorsportens vackraste och mest framgångsrika samarbeten, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. I helgens deltävlingar av Porsche Carrera Cup Scandinavia får publiken en chans att återuppleva Rothmans klassiska färger på en speciell 911 GT3 Cup.

Hyllningsbilen har startnummer 70, en referens till jubileet, med en kaross i blått, vitt, rött och guld. Precis som 80-talets sportvagnsprototyper från Porsche hade när Jacky Ickx, Derek Bell och H-J Stuck dominerade världens mest utmanande motortävlingar, som Le Mans 24-timmars och Nürburgring 1000 km.

För att matcha hyllningens historiska tyngd är det inte bara bilens färger som är unika. Bakom ratten sitter en livs levande legendar. 1984 års rallyvärldsmästare Stig Blomqvist. Född samma årtionde som den första Porschen tillverkades och världsmästare under samma storslagna era som Rothmans Porsche var en del av.

– Man kommer ihåg de här snygga och snabba bilarna, säger Stig. Många tänker såklart tillbaka på racerbilar som Porsche 956 och 962. Även rallyvarianten av Porsche 959 som bland andra Jacky Ickx körde i Dakarrallyt hade dessa färger och Henri Toivonen tävlade i en Porsche 911SC RS med Rothmans-design.

Hur känner sig då veteranen Blomqvist inför starten i Carrera Cup på Gelleråsen Arena där han kastar sig ut bland 20 stycken yngre och specialtränade racerförare?

– Även om jag främst körde rally så hade man koll på de andra motorsporterna. Jag brukade träffa Derek Bell, Jacky Ickx och de andra i samband med olika jippon och event. Racerförarna tyckte alltid att vi var lite smått galna som körde för fullt mitt bland träden i skogen, utan avåkningszoner och sådant.

– Gelleråsen är min hemmabana. Det var här jag tog min förarlicens 1964 och det har ju blivit några varv sedan dess. Så att hitta runt ska jag nog klara av och 911 GT3 Cup är skitskoj att köra! Principen är densamma som den 911 jag brukar åka med i historiska rallyn. Man får handskas med den på samma sätt, avslutar Stig.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s