Porsches första elektriska sportbil heter Taycan

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst.

- Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.”

Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart under 3,5 sekunder och till 200 km/tim på under tolv sekunder. Dessa prestanda erhålls utöver den kontinuerliga effektnivån som är oöverträffad bland elbilar: Flera accelerationer i rad är möjliga utan prestandaförlust och bilens maximala räckvidd är över 500 km enligt NEDC.

Namn som betyder något

Hos Porsche har bilarnas namn i regel haft ett konkret samband med motsvarande modell och dess egenskaper. Namnet Boxster beskriver kombinationen boxermotor och roadster; Cayenne betyder hetta, Cayman är bestämd och livlig, och Panamera erbjuder mer än en vanlig Gran Turismo, vilket gjorde att den kunde vinna långdistansloppet Carrera Panamerica. Macan härrör från det indonesiska ordet för tiger, med bibetydelser som smidighet, kraft, fascination och dynamik.

Fördubblad framtida investering

Porsche planerar att investera mer än sex miljarder euro i elektromobilitet till 2020, en fördubbling jämfört med vad företaget ursprungligen planerat. Av de tre extra miljarderna kommer cirka 500 miljoner euro gå till utvecklingen av Taycan-varianter och vidareutvecklingar, omkring en miljard euro till elektrifiering och hybridisering av det nuvarande modellprogrammet, flera hundra miljoner till utbyggnad av fabriksanläggningarna, plus cirka 700 miljoner euro för nya teknologier, laddningsstruktur och smart mobilitet.

Omfattande modifieringar och utbyggnad av huvudkvarteret i Zuffenhausen

I Porsches huvudkvarter i Zuffenhausen byggs nu en ny lackeringsverkstad, ett sammansättningsområde avdelat speciellt för Taycan samt en transportbro för att förflytta lackerade karosser och drivlinor till det slutliga sammansättningsområdet. Den existerande motorfabriken utvidgas till att tillverka elektriska drivsystem och karossverkstaden kommer även den att utvecklas. Investeringar är också planerade för utvecklingscentrumet i Weissach. Produktionen av Taycan skapar cirka 1 200 nya jobb enbart i Zuffenhausen.

”Porsche 70 år” firas

Porsche firar sitt årsjubileum med många aktiviteter hela 2018. Helgen 16 - 17 juni välkomnar Porsche anställda, lokalinvånare och presumtiva kunder till festligheter i och omkring anläggningen i Stuttgart. Firandet inkluderar aktiviteter för både unga och gamla besökare, fabriksvisningar, musik, food trucks, direktsändning från 24 timmars på Le Mans och sändningen från världscupsmatchen mellan Tyskland och Mexiko. Inträdet är fritt.

Bilder finns i Porsches Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och för ackrediterade journalister i Porsche pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter. Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen. Nytt fintrimmat chassi för bättre balans Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimension