Porsches första elektriska sportbil heter Taycan

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst.

- Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.”

Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart under 3,5 sekunder och till 200 km/tim på under tolv sekunder. Dessa prestanda erhålls utöver den kontinuerliga effektnivån som är oöverträffad bland elbilar: Flera accelerationer i rad är möjliga utan prestandaförlust och bilens maximala räckvidd är över 500 km enligt NEDC.

Namn som betyder något

Hos Porsche har bilarnas namn i regel haft ett konkret samband med motsvarande modell och dess egenskaper. Namnet Boxster beskriver kombinationen boxermotor och roadster; Cayenne betyder hetta, Cayman är bestämd och livlig, och Panamera erbjuder mer än en vanlig Gran Turismo, vilket gjorde att den kunde vinna långdistansloppet Carrera Panamerica. Macan härrör från det indonesiska ordet för tiger, med bibetydelser som smidighet, kraft, fascination och dynamik.

Fördubblad framtida investering

Porsche planerar att investera mer än sex miljarder euro i elektromobilitet till 2020, en fördubbling jämfört med vad företaget ursprungligen planerat. Av de tre extra miljarderna kommer cirka 500 miljoner euro gå till utvecklingen av Taycan-varianter och vidareutvecklingar, omkring en miljard euro till elektrifiering och hybridisering av det nuvarande modellprogrammet, flera hundra miljoner till utbyggnad av fabriksanläggningarna, plus cirka 700 miljoner euro för nya teknologier, laddningsstruktur och smart mobilitet.

Omfattande modifieringar och utbyggnad av huvudkvarteret i Zuffenhausen

I Porsches huvudkvarter i Zuffenhausen byggs nu en ny lackeringsverkstad, ett sammansättningsområde avdelat speciellt för Taycan samt en transportbro för att förflytta lackerade karosser och drivlinor till det slutliga sammansättningsområdet. Den existerande motorfabriken utvidgas till att tillverka elektriska drivsystem och karossverkstaden kommer även den att utvecklas. Investeringar är också planerade för utvecklingscentrumet i Weissach. Produktionen av Taycan skapar cirka 1 200 nya jobb enbart i Zuffenhausen.

”Porsche 70 år” firas

Porsche firar sitt årsjubileum med många aktiviteter hela 2018. Helgen 16 - 17 juni välkomnar Porsche anställda, lokalinvånare och presumtiva kunder till festligheter i och omkring anläggningen i Stuttgart. Firandet inkluderar aktiviteter för både unga och gamla besökare, fabriksvisningar, musik, food trucks, direktsändning från 24 timmars på Le Mans och sändningen från världscupsmatchen mellan Tyskland och Mexiko. Inträdet är fritt.

Bilder finns i Porsches Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och för ackrediterade journalister i Porsche pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid2.5.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.