Porsches första elektriska sportbil heter Taycan

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst.

- Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.”

Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart under 3,5 sekunder och till 200 km/tim på under tolv sekunder. Dessa prestanda erhålls utöver den kontinuerliga effektnivån som är oöverträffad bland elbilar: Flera accelerationer i rad är möjliga utan prestandaförlust och bilens maximala räckvidd är över 500 km enligt NEDC.

Namn som betyder något

Hos Porsche har bilarnas namn i regel haft ett konkret samband med motsvarande modell och dess egenskaper. Namnet Boxster beskriver kombinationen boxermotor och roadster; Cayenne betyder hetta, Cayman är bestämd och livlig, och Panamera erbjuder mer än en vanlig Gran Turismo, vilket gjorde att den kunde vinna långdistansloppet Carrera Panamerica. Macan härrör från det indonesiska ordet för tiger, med bibetydelser som smidighet, kraft, fascination och dynamik.

Fördubblad framtida investering

Porsche planerar att investera mer än sex miljarder euro i elektromobilitet till 2020, en fördubbling jämfört med vad företaget ursprungligen planerat. Av de tre extra miljarderna kommer cirka 500 miljoner euro gå till utvecklingen av Taycan-varianter och vidareutvecklingar, omkring en miljard euro till elektrifiering och hybridisering av det nuvarande modellprogrammet, flera hundra miljoner till utbyggnad av fabriksanläggningarna, plus cirka 700 miljoner euro för nya teknologier, laddningsstruktur och smart mobilitet.

Omfattande modifieringar och utbyggnad av huvudkvarteret i Zuffenhausen

I Porsches huvudkvarter i Zuffenhausen byggs nu en ny lackeringsverkstad, ett sammansättningsområde avdelat speciellt för Taycan samt en transportbro för att förflytta lackerade karosser och drivlinor till det slutliga sammansättningsområdet. Den existerande motorfabriken utvidgas till att tillverka elektriska drivsystem och karossverkstaden kommer även den att utvecklas. Investeringar är också planerade för utvecklingscentrumet i Weissach. Produktionen av Taycan skapar cirka 1 200 nya jobb enbart i Zuffenhausen.

”Porsche 70 år” firas

Porsche firar sitt årsjubileum med många aktiviteter hela 2018. Helgen 16 - 17 juni välkomnar Porsche anställda, lokalinvånare och presumtiva kunder till festligheter i och omkring anläggningen i Stuttgart. Firandet inkluderar aktiviteter för både unga och gamla besökare, fabriksvisningar, musik, food trucks, direktsändning från 24 timmars på Le Mans och sändningen från världscupsmatchen mellan Tyskland och Mexiko. Inträdet är fritt.

Bilder finns i Porsches Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och för ackrediterade journalister i Porsche pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s