Porsches första elektriska sportbil heter Taycan

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst.

- Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.”

Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart under 3,5 sekunder och till 200 km/tim på under tolv sekunder. Dessa prestanda erhålls utöver den kontinuerliga effektnivån som är oöverträffad bland elbilar: Flera accelerationer i rad är möjliga utan prestandaförlust och bilens maximala räckvidd är över 500 km enligt NEDC.

Namn som betyder något

Hos Porsche har bilarnas namn i regel haft ett konkret samband med motsvarande modell och dess egenskaper. Namnet Boxster beskriver kombinationen boxermotor och roadster; Cayenne betyder hetta, Cayman är bestämd och livlig, och Panamera erbjuder mer än en vanlig Gran Turismo, vilket gjorde att den kunde vinna långdistansloppet Carrera Panamerica. Macan härrör från det indonesiska ordet för tiger, med bibetydelser som smidighet, kraft, fascination och dynamik.

Fördubblad framtida investering

Porsche planerar att investera mer än sex miljarder euro i elektromobilitet till 2020, en fördubbling jämfört med vad företaget ursprungligen planerat. Av de tre extra miljarderna kommer cirka 500 miljoner euro gå till utvecklingen av Taycan-varianter och vidareutvecklingar, omkring en miljard euro till elektrifiering och hybridisering av det nuvarande modellprogrammet, flera hundra miljoner till utbyggnad av fabriksanläggningarna, plus cirka 700 miljoner euro för nya teknologier, laddningsstruktur och smart mobilitet.

Omfattande modifieringar och utbyggnad av huvudkvarteret i Zuffenhausen

I Porsches huvudkvarter i Zuffenhausen byggs nu en ny lackeringsverkstad, ett sammansättningsområde avdelat speciellt för Taycan samt en transportbro för att förflytta lackerade karosser och drivlinor till det slutliga sammansättningsområdet. Den existerande motorfabriken utvidgas till att tillverka elektriska drivsystem och karossverkstaden kommer även den att utvecklas. Investeringar är också planerade för utvecklingscentrumet i Weissach. Produktionen av Taycan skapar cirka 1 200 nya jobb enbart i Zuffenhausen.

”Porsche 70 år” firas

Porsche firar sitt årsjubileum med många aktiviteter hela 2018. Helgen 16 - 17 juni välkomnar Porsche anställda, lokalinvånare och presumtiva kunder till festligheter i och omkring anläggningen i Stuttgart. Firandet inkluderar aktiviteter för både unga och gamla besökare, fabriksvisningar, musik, food trucks, direktsändning från 24 timmars på Le Mans och sändningen från världscupsmatchen mellan Tyskland och Mexiko. Inträdet är fritt.

Bilder finns i Porsches Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och för ackrediterade journalister i Porsche pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning