Porsches första elektriska sportbil heter Taycan

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst.

- Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.”

Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart under 3,5 sekunder och till 200 km/tim på under tolv sekunder. Dessa prestanda erhålls utöver den kontinuerliga effektnivån som är oöverträffad bland elbilar: Flera accelerationer i rad är möjliga utan prestandaförlust och bilens maximala räckvidd är över 500 km enligt NEDC.

Namn som betyder något

Hos Porsche har bilarnas namn i regel haft ett konkret samband med motsvarande modell och dess egenskaper. Namnet Boxster beskriver kombinationen boxermotor och roadster; Cayenne betyder hetta, Cayman är bestämd och livlig, och Panamera erbjuder mer än en vanlig Gran Turismo, vilket gjorde att den kunde vinna långdistansloppet Carrera Panamerica. Macan härrör från det indonesiska ordet för tiger, med bibetydelser som smidighet, kraft, fascination och dynamik.

Fördubblad framtida investering

Porsche planerar att investera mer än sex miljarder euro i elektromobilitet till 2020, en fördubbling jämfört med vad företaget ursprungligen planerat. Av de tre extra miljarderna kommer cirka 500 miljoner euro gå till utvecklingen av Taycan-varianter och vidareutvecklingar, omkring en miljard euro till elektrifiering och hybridisering av det nuvarande modellprogrammet, flera hundra miljoner till utbyggnad av fabriksanläggningarna, plus cirka 700 miljoner euro för nya teknologier, laddningsstruktur och smart mobilitet.

Omfattande modifieringar och utbyggnad av huvudkvarteret i Zuffenhausen

I Porsches huvudkvarter i Zuffenhausen byggs nu en ny lackeringsverkstad, ett sammansättningsområde avdelat speciellt för Taycan samt en transportbro för att förflytta lackerade karosser och drivlinor till det slutliga sammansättningsområdet. Den existerande motorfabriken utvidgas till att tillverka elektriska drivsystem och karossverkstaden kommer även den att utvecklas. Investeringar är också planerade för utvecklingscentrumet i Weissach. Produktionen av Taycan skapar cirka 1 200 nya jobb enbart i Zuffenhausen.

”Porsche 70 år” firas

Porsche firar sitt årsjubileum med många aktiviteter hela 2018. Helgen 16 - 17 juni välkomnar Porsche anställda, lokalinvånare och presumtiva kunder till festligheter i och omkring anläggningen i Stuttgart. Firandet inkluderar aktiviteter för både unga och gamla besökare, fabriksvisningar, musik, food trucks, direktsändning från 24 timmars på Le Mans och sändningen från världscupsmatchen mellan Tyskland och Mexiko. Inträdet är fritt.

Bilder finns i Porsches Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och för ackrediterade journalister i Porsche pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och