Positiv digital affär bäddar för ännu ett starkt resultat för Bonnier News Local
Både de digitala prenumerations- och annonsintäkterna utvecklas positivt under året liksom antalet digitala prenumeranter, som ökar med 13 procent. Dessa faktorer bidrar till att intäkterna ökar med drygt tre procent jämfört med året innan. Även om resultatet, 174 miljoner kronor, är starkt är det en tillbakagång jämfört med året innan (207 miljoner kronor), vilken främst drivs av ökade kostnader inom produktion samt satsningar inom redaktionell verksamhet och tech med ökade utvecklingskostnader som följd.
– Vi levererar ett bra resultat, trots oroligheter i omvärlden. Årets tre första kvartal var väldigt starka med positiv utveckling av såväl prenumerations- som annonsintäkter, främst digitala. Under hösten började dock lågkonjunkturen göra sig påmind. Vi har också kämpat med skenande papperspriser vilket påverkar resultatet kraftigt, säger Mikael Nestius, affärsområdeschef Bonnier News Local.
Under året tas flera beslut för att optimera printaffären och säkerställa resurser till redaktionella satsningar, bland annat genom att flera titlar går ned i antal utgivningsdagar samt att några gratisprodukter läggs ned.
– Genom dessa förändringar har vi kunnat säkerställa att redaktionerna har möjlighet att utveckla journalistiken och ta viktiga steg i den digitala transformationen. På så sätt kan vi leverera mer och bättre lokaljournalistik, säger Mikael Nestius.
Bonnier News Local får under 2022 totalt 295,6 miljoner kronor i statliga stöd fördelade på stöd för lokal journalistik (25,1 miljoner kronor), driftstöd (225 miljoner kronor), redaktionsstöd (42,7 miljoner kronor) och stöd för tidningsdistribution vid varannandagsutdelning av post (2,8 miljoner kronor). Stöden ökar med knappt 47 miljoner kronor där ungefär hälften kan härledas till koncernens förvärv av Skånska Dagbladet och Tranås-Posten.
– De stöd vi får är en förutsättning för att vi ska kunna erbjuda lokaljournalistik över hela landet och utföra det demokratiska uppdrag vi som mediebolag faktiskt har, säger Mikael Nestius.
Nyckelord
Kontakter
Mikael NestiusAffärsområdeschefBonnier News Local
Tel:070 266 63 77mikael.nestius@bonniernews.seBilder
Om
Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Dubbla vinster till Bonnier News i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling15.4.2024 16:21:09 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News prenumerationspaketering +Allt har i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling Digital Media Awards Europe vunnit i kategorin Best Digital Subscription/Reader Revenue Project. Dessutom prisas Bonnier News annonssamarbete med Hjärt-Lungfonden med en vinst i kategorin Best Native Advertising Campaign.
Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.
Jan Helin får nyinrättad roll som Chief Product Officer på Bonnier News9.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter stärka sin satsning på produktutveckling med AI i fokus och utser Jan Helin till den nyinrättade rollen som Chief Product Officer (CPO). I hans frånvaro, under en period av sjukskrivning, tar Veronica Selin över som tillförordnad i rollen.
Marieberg Media och Bonnier News Local avslutar samarbetet26.3.2024 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bemanningsbolag Marieberg Media har inlett förhandlingar om en omorganisation. Anledningen är att Bonnier News Local planerar att från och med hösten 2024 ta hem vikariebemanningen i egen regi. Den planerade förändringen berör Marieberg Medias konsulter och förhandlingar ska inledas om uppsägning av omkring 65 tillsvidareanställda medarbetare utanför Storstockholm.
Bonnier News utökar +Allt med över 100 livsstilsmagasin20.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bundlade prenumerationserbjudande +Allt utökas när allt innehåll från magasins-appen Arcy läggs till. Därmed får +Allt-prenumeranterna tillgång till över 100 olika livsstilsmagasin, bland andra Allt om Mat, Damernas Värld och Illustrerad Vetenskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum