Svenskt Trä

Positiv kvartalsrapport för limträbranschen

Dela

Den svenska limträbranschen fortsätter att visa upp rekordsiffror med en ökad totalvolym för tredje kvartalet 2018. − Allt fler entreprenörer får upp ögonen för att bygga i limträ och branschen går mot ännu ett nytt rekordår, säger Johan Fröbel, chef för teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

Den svenska limträbranschen har slagit försäljningsrekord flera år i rad och fortsätter att uppvisa en mycket stark utveckling. Försäljningen rivstartade i januari 2018, för att sedan mattas av något under februari och mars på grund av den sena våren. När vädret sedan vände sköt försäljningen fart igen och det är en framgångsvåg som fortsatt under det tredje kvartalet med en markant ökning även jämfört med rekordåret 2017.

− Medvetenheten om att vi måste bygga klimatsmart ökar överallt i samhället och därmed blir trä det självklara materialvalet. Det vi ser nu är ett paradigmskifte i byggbranschen, säger Johan Fröbel.

Han syftar bland annat på en undersökning som Svenskt Trä genomfört och som visar att 71 procent av de tillfrågade i byggbranschen vill se ett ökat användande av limträ som stommaterial.

De aktuella försäljningssiffrorna visar bland annat att lagerbalken minskat med cirka 2 procent, en följd av att den varma sommaren som fick konsumenter att hellre vara lediga än att renovera sina hus, medan projektbalken ökat med strax över 7 procent.

− Den ökningen ska dessutom ses mot bakgrund att det är färre byggen som satts igång under kvartalet, vilket betyder att limträbranschen tar marknadsandelar, säger Johan Fröbel.

För mer kunskap om limträ:
Ett tips för den som vill lära mer om möjligheterna med trä är att läsa Limträhandbok Del 1-4 som Svenskt Trä ger ut. Ett annat är att hålla utkik efter de välbesökta kunskapsdagar och föreläsningar som Svenskt Trä arrangerar. Nästa tillfälle är 13 november på Hotel Rival i Stockholm.

Om limträhttp://www.svenskttra.se/om-tra/om-limtra/
Kunskapsdag - http://www.svenskttra.se/om-oss/events/2018/11/ingenjorsmassigt-byggande-i-tra/ 

Pressbilder

För mer information:
Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
Tel 070-289 79 68, johan.frobel@svenskttra.se 

Presskontakt:
Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
Tel 072-702 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se  

Nyckelord

Om

Svenskt Trä
Svenskt Trä
Storgatan 19
Stockholm

08-762 72 60https://www.svenskttra.se

Svenskt Träs huvuduppdrag är att bredda marknaden för, och öka värdet på, svenskt trä och träprodukter inom byggande, inredning och emballage. Genom att inspirera, informera och sprida kunskap lyfter vi fram trä som ett konkurrenskraftigt, förnybart, mångsidigt och naturligt material. Svenskt Trä driver också viktiga bransch- och handelsfrågor för sina medlemmar.

Svenskt Trä representerar svensk sågverksnäring och är en del av branschorganisationen Skogsindustrierna. Svenskt Trä företräder också svensk limträ- och förpackningsindustri samt har ett nära samarbete med svensk bygghandel och trävarugrossisterna.

Svenskt Trä värnar om personlig integritet vilket innebär att dina personuppgifter alltid hanteras på ett ansvarsfullt sätt. Läs integritetspolicyn här.

Följ Svenskt Trä

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenskt Trä

”Global efterfrågan för sågat virke kommer fortsätta att öka”29.11.2018 14:53Pressmeddelande

Den 21–22 november höll branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga marknadsevent i Karlstad. En generell slutsats från eftermiddagens internationella marknadsavsnitt var att tidigare underskott på trävaror nu i det korta perspektivet återgått till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan. Trots internationell instabilitet bedöms global efterfrågan på trävaror fortsätta att öka under kommande år då behovet av att bygga hållbart växer.

Framtidstro under årets Trämarknad trots internationell oro och handelskrig27.11.2018 13:32Pressmeddelande

Under årets upplaga av Trämarknaden, arrangerat av branschorganisationen Svenskt Trä, diskuterades dels nordisk bygghandel dels internationell marknad med fokus på Kina, USA och Nordafrika. Vid sidan om djupdykningar i de olika marknaderna var digitalisering, standardisering och produktifiering ett tema under dagen. Den svenska sågverksindustrins största kundsegment, nordisk bygghandel, var temat på förmiddagen och budskapet från både sågverken och bygghandeln var att framtiden ligger i ett ökat samarbete med fokus på produktutveckling och effektivare flöden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum