Positiv utveckling för Olav Thon Gruppens köpcenter under 2016

Omsättningen för 2016 visar ett bra år för norska och svenska köpcentrum i Olav Thon Gruppen. Gränshandeln i Sverige utvecklas fortfarande positivt och en försvagad norsk ekonomi påverkar inte norrmäns handlingsvanor i märkbar grad.

God omsättningsutveckling i Sverige. De svenska köpcentrumen omsatte totalt för 12 909 milj., en ökning på 102 milj. Vilket utgör +0,8 %.

– Gränshandelscentrumen har haft en ökning på totalt 2,9 % och Charlottenbergs Shoppingcenter framhäver sig med en ökning på 8,9 %. Oavsett valutakurs så är gränshandeln betydande och det är fortfarande stora prisskillnader i de flesta varugrupperna, säger Hallgeir Åndal.

Även Nordby Shoppingcenter utmärker sig i gränshandeln.

– Som den första renodlade matbutiken passerade nyligen Nordby Supermarket i Nordby Shoppingcenter en miljard i omsättning. Aldrig tidigare har en enskild matbutik i Norden passerat en miljard i omsättning, fortsätter Åndal.

Ta del av Olav Thon Gruppens pressmeddelande på www.ntbinfo.no för mer information.

Gränshandeln i Sverige utvecklas fortfarande positivt och försvagad norsk ekonomi påverkar inte norrmäns handlingsvanor i märkbar grad.

Thon Property AB är en del av Olav Thon Gruppen som äger och förvaltar totalt 110 köpcentrum i Norge och i Sverige. Thon Property AB har i dag ansvaret för det Svenska egendomsbeståndet som än så länge består av tio köpcentrum och ett hotell.