Positiva resultat för ŠKODA under första delen av året

ŠKODA stärker sin marknadsposition under de fyra första månaderna av 2019. Ackumulerat t.o.m. april har bilmärket registrerat 5623 bilar och når därmed en marknadsandel på 5,4%. Även globalt går ŠKODA framåt och ökar sin omsättning med 8,2% under det första kvartalet. Samtidigt lägger man grunden för framtiden och gör omfattande investeringar inom elektrifiering.

Det är framförallt SUV-modellerna KODIAQ och KAROQ som säljer extra bra på den svenska marknaden. Hittills i år har det registrerats 1326 (+38%) fordon av modell KODIAQ och 899 (+102) av den mindre SUV:en KAROQ. ŠKODAs omfattande modelloffensiv öppnar upp möjligheter för att nå nya kunder i andra segment. Företagets starka utveckling i SUV-segmenten kompletteras i höst av kommande KAMIQ. Tillsammans med nylanserade SCALA tar ŠKODA klivet in i segmentet för kompakta bilar där det erbjuder teknikspäckade bilar med svårslagen rymlighet och funktionalitet.

Andra goda nyheter är att hela återförsäljarnätet uppdaterat sina bilhallar och nästa stora satsning blir ŠKODA Göteborg som inviger en helt ny anläggning i Sisjön som blir världens första ŠKODA anläggning att lasera ett helt nytt bilhallskoncept med fler digitala presentationshjälpmedel.

”Vi har arbetat hårt för att långsiktigt öka kundnöjdheten genom att utveckla våra återförsäljare och deras verksamheter. Det är glädjande att se att detta arbete även påverkat försäljningen positivt.” säger Eva Grundel, försäljningschef ŠKODA Sverige.

Även ŠKODA AUTO visar bra siffror från årets första kvartal med en ökad omsättning på 8,2%. Investeringar i materiella anläggningstillgångar ökade med 74,3% jämfört med motsvarande period föregående år. ŠKODA AUTO investerar kraftigt och utökar sin kapacitet inom komponenttillverkning för elbilar. Detta beror på en stor satsning som företaget gör inom elektrifierade fordon och kommer att i början på hösten starta försäljningen av helt eldrivna CITIGO iV (270 km WLTP) och uppdaterade SUPERB pluginhybrid (55 km WLTP).

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA presenterar designskisser av nya OCTAVIA17.10.2019 15:18:36 CESTPressmeddelande

ŠKODA släpper exklusiva designskisser som ger en första glimt av fjärde generationen OCTAVIA. Den framgångsrika modellen som ursprungligen lanserades för drygt 60 år sedan är en riktig volymmodell som hittills har sålt mer än 6,5 miljoner enheter. Tack vare ŠKODAs nya formspråk, har OCTAVIA fått en ännu uttrycksfullare utstrålning – det nya interiörkonceptet är en optimal mix av enastående funktionalitet, rymlighet, högklassiga material och smarta finesser in i minsta detalj. Nya ŠKODA OCTAVIA har världspremiär i Prag under vecka 46 och kommer lanseras på den svenska marknaden under våren 2020. För att läsa mer om nya OCTAVIA besök ŠKODA Storyboard.

ŠKODA SUPERB iV finns nu öppen för försäljning - samtidigt inleder företaget nytt samarbete19.9.2019 10:17:26 CESTPressmeddelande

I helgen hade SUPERB iV försäljningsstart och finns nu att beställa till ett från pris på 420 100 kr. Samtidigt startar produktionen av företagets första laddhybrid i Kvasiny. ŠKODA inleder även ett partnerskap med Bee Charging Solutions som innebär att alla som köper en laddbar bil får ett prisvärt erbjudande på en smart laddbox med installation.

Nya ŠKODA KAMIQ - nykomling i SUV-familjen27.8.2019 11:48:06 CESTPressmeddelande

ŠKODA adderar en tredje modell till sin framgångsrika SUV-portfölj för den europeiska marknaden. ŠKODA KAMIQ har de typiska fördelarna för segmentet som större markfrigång och högre säteshöjd, med smidigheten hos en kompaktbil. Med avancerade assistans- och infotainmentsystem, generöst utrymme och ett stort antal Simply Clever-funktioner uppfyller nya KAMIQ behoven för både familje- och livsstilsorienterade kunder i sann ŠKODA-design.