Positivt besked för äldreomsorgen från regeringen, ordentligt omtag krävs också

SPF Seniorerna anser att alla nya resurser som tillförs äldreomsorgen är positiva, efter dagens besked från regeringen om tillskott till äldreomsorgen och införande av fast omsorgskontakt. Nu måste kommunerna fortsätta med kompetensutveckling och ge äldreomsorgen permanent högre prioritet.

Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna, kommenterar dagens besked:

- Alla nya resurser som tillförs äldreomsorgen är positiva. Det ger en tydlig signal till kommunerna att de ska fortsätta med kompetensutveckling bland personalen, arbeta för en högre kvalitet och att omsorgen måste prioriteras nu och i framtiden. Införandet av en fast omsorgskontakt är av stor vikt, det kan bidra till bättre kontinuitet och mer trygghet för den äldre.

- Samtidigt är detta dock ett första men viktigt steg mot ett ordentligt omtag där målet ska vara en trygg och säker äldreomsorg där den äldre sätts i centrum. Det krävs strukturella förändringar och att äldreomsorgen får en tydlig definition så att de människor som berörs vet vad de har rätt till och kan förvänta sig.

SPF Seniorernas skriftserie del 2: "Pensionärer söker lån, funkar det?"3.9.2021 08:20:00 CEST | Nyheter

Seniorer nekas banklån och har problem med att byta kreditgivare, trots att de har klarat att betala lån tidigare och har en god betalningshistorik. Om detta skriver Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker för SPF Seniorerna i skriften "Pensionärer söker lån, funkar det? Om lånemöjligheter för den som avslutat sitt yrkesliv och börjat ta ut pension". Med skriften väcks frågan om vilka förändringar som skulle behövas på kreditmarknaden.