Positivt besked från regeringen – ser över regelverk och avgifter för tillstånd

Regeringen ger Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i uppdrag att se över hur tillståndsprövning och tillståndsavgifter påverkar omsorgsföretag. Vårdföretagarna, som efterfrågat en sådan översyn, välkomnar detta.

Sabina Joyau - näringspolitisk chef

-Vi är mycket nöjda med att regeringen lyssnat på våra inspel. Tillståndsplikten är i grunden positiv, men har visat sig vara ett trubbigt verktyg. Vårdföretagarnas medlemsföretag har ålagts stora och i många fall orimliga kostnader för tillståndsprocessen. Det är pengar som hade kunnat läggas på ökad kvalitet för brukare och medarbetare, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna ser positivt på att uppdraget också syftar till en förenkling av den ägar- och ledningsprövning som IVO gör.

-Vi uppmanar IVO att lyssna på företagens erfarenheter för att tillståndsgivningen ska bli så smidig och rättssäker som möjligt, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

I december skickade Vårdföretagarna en skrivelse till regeringen om tillståndsplikten, avgifterna och dess konsekvenser. Läs den här. Här hittar du regeringens pressmeddelande.

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna

Sabina Joyau - näringspolitisk chef

Daglig verksamhet i privat regi – bäst i Socialstyrelsens kvalitetsmätning19.12.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Daglig verksamhet skapar en meningsfull vardag för personer med funktionsnedsättning och ger rehabilitering som möjliggör studier eller arbete. Socialstyrelsen följer varje år upp kvaliteten i daglig verksamhet utifrån ett antal kvalitetsindikatorer. Årets undersökning visar att de privat drivna dagliga verksamheterna får bäst resultat på samtliga 14 kvalitetsindikatorer.